Zaburzenie
- Kategoria:
- literatura piękna
- Tytuł oryginału:
- Verstörung
- Wydawnictwo:
- Czytelnik
- Data wydania:
- 2013-08-08
- Data 1. wyd. pol.:
- 2013-08-08
- Liczba stron:
- 252
- Czas czytania
- 4 godz. 12 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788307033143
- Tłumacz:
- Sława Lisiecka
- Tagi:
- powieść austriacka literatura austriacka
Zaburzenie, jedna z wczesnych powieści Thomasa Bernharda (1931-1989), wydana w 1969 roku, zaliczana jest dziś do szczytowych osiągnięć wielkiego austriackiego pisarza. Obecne są już w niej wszystkie obsesyjnie nawracające motywy jego twórczości związane z totalną krytyką rzeczywistości powojennej Austrii. Bernhard kieruje swój atak przeciw jej zakłamaniu, ograniczonej mieszczańskiej mentalności, nietolerancji, wszechobecnemu nazistowskiemu dziedzictwu, ale też obnaża wynaturzenia systemu władzy, szkolnictwa czy służby zdrowia. Pisarz pokazuje, jak zaburzenia życia społecznego i politycznego przenoszą się na więzi prywatne i relacje rodzinne. Jego bohaterowie, żyjący w otoczeniu mrocznej i groźnej przyrody, to ludzie o wyraźnie zaburzonych osobowościach, nieumiejący nawiązać kontaktu ani ze światem, ani z bliskimi. Mistrzostwo formy i stylistyczne wyrafinowanie czynią z tej powieści Bernharda prawdziwe arcydzieło
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 488
- 219
- 48
- 9
- 8
- 6
- 5
- 4
- 4
- 3
Opinia
W liście do H. Stavianicek Bernhard napisał, że powieść ta „wpędza czytelnika w nastrój grozy” i myślę, że g r o z a, to bardzo dobre określenie, z którym należy wiązać nie tylko obłęd bohaterów, ale także, co ważne w prozie tego autora, intensywność narracji, zachwycający rytm Zaburzenia (1967). Gdyby była to klasyczna powieść grozy (a w ogóle nią nie jest) to r a z nie byłby to Bernhard, d w a potęgowanie nastroju odbywałoby się stopniowo – Bernhard nie dba o płynne przejścia, eskalacja, wybuch następuje niespodziewanie i właśnie ten wybuch jest najważniejszy.
Zaburzenie jest książką literacko nierówną (bodaj najsłabszy moment, to wywody księcia dot. theatrum mundi), co nie oznacza, że złą. To tekst, w przypadku którego możemy mówić o przebłyskach geniuszu, które na końcu zamienią się w potężną iluminację (Wymazywanie. Rozpad 1986) – to po prostu początek jednej narracji, początek opowieści szaleńca z wyboru.
Mam problem z literaturą spod pióra tego uroczego mizogina (tak!), niby ciągle mamy do czynienia z tym samym: bohaterowie, buntownicy dla zasady, zawsze przeciwko rodzicom, mieszczuchom, inteligentom, zawsze przeciwko państwu, zrozpaczeni filozofowie z wyboru, bohaterowie z ograniczoną egzystencją zredukowaną do chodzenia po pokoju tam i z powrotem, tam i z powrotem, bohaterowie, którzy zlewają się w jedną osobę, i przestrzeń ukazana przede wszystkim jako kontrast las – miasto, a także żal, smutek, geometria wewnętrzna, wisielce, stożki, przynajmniej jedno niedokończone studium na książkę. Jakby autor nabijał nas w butelkę. Mogłabym głowić się bez końca, co drażni mnie w jego prozie. Diabelska monotonia czy szaleńcza konsekwencja?
Mimo że Bernhard w swojej twórczości literackiej jest s z a l e n i e poważny, nie sprawia, że odbieram go (bo cały jego dorobek pisarski to autotematyzm) jako tragicznego bohatera teatru świata, a przede wszystkim jako dzieciucha, któremu ktoś zabrał lizaka.
A jednak ten szczwany lis prowadzi czytelnika od granic absolutnego wkurwienia do granic a b s o l u t n e g o z a c h w y t u.
W liście do H. Stavianicek Bernhard napisał, że powieść ta „wpędza czytelnika w nastrój grozy” i myślę, że g r o z a, to bardzo dobre określenie, z którym należy wiązać nie tylko obłęd bohaterów, ale także, co ważne w prozie tego autora, intensywność narracji, zachwycający rytm Zaburzenia (1967). Gdyby była to klasyczna powieść grozy (a w ogóle nią nie jest) to r a z nie...
więcej Pokaż mimo to