Filozoficzne badania nad istotą ludzkiej wolności i sprawami z tym związanymi
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Tytuł oryginału:
- Philosophische Untersuchungen über das Wesen der menschlichen Freiheit und die damit zusammenhängenden Gegenstände
- Wydawnictwo:
- Inter Esse
- Data wydania:
- 2003-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2003-01-01
- Liczba stron:
- 160
- Czas czytania
- 2 godz. 40 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 8389448009
- Tłumacz:
- Bogdan Baran
Rozprawa ta jest w zasadzie ontologiczna, chociaż pyta o istotę ludzkiej wolności i tę istotę
rozważa od strony kwestii: jak jest możliwa ta wolność wobec wszechmocy Boga. Ten antropologiczno-teologiczny kontekst ma jednak u swej podstawy ontologię, a mianowicie ontologię absolutu, istotę Boga. To ona określa istotę ludzkiej wolności.
Fundamentalne odróżnienie, jakie Schelling wprowadza, wyodrębnia istnienie i podstawę istnienia. Każda istota, tzn. każdy byt ma jakąś podstawę, Grund, swego istnienia. Podstawa jest oczywiście różna od przyczyny (podstawą poniższego przekładu, ale nie jego przyczyną jest tekst niemiecki). To oczywiste w przypadku bytów skończonych odróżnienie Schelling odnosi też do Boga i może to uczynić tylko w sposób poniekąd paradoksalny: podstawa istnienia Boga nie może być poza Bogiem, bo poza Bogiem nie może być nic. Będąc „w Bogu”, podstawa jest odeń różna, choć nie poza nim. Różność od Boga wewnątrz Boga oznacza różność od jego stawania się, którego podstawą jest właśnie owa podstawa istnienia Boga. Różność ale nie oddzielność daje się zresztą dialektycznie pomyśleć w przypadku bytów skończonych (antykomunizm i komunizm). Podstawa istnienia i istnienie wymagają jednak innych dialektycznych intuicji, bo nie chodzi tu o przeciwieństwo „równorzędnych” członów. Podstawa leży u podstawy jako grunt, mroczny ciężar, z którego istnienie wyłania się na „światło dzienne”. Podstawa istnienia Boga jest naturą, podstawą istnienia również wszelkich rzeczy
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 27
- 17
- 9
- 6
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Filozoficzne badania nad istotą ludzkiej wolności i sprawami z tym związanymi
Dodaj cytat
Opinia
Wolność człowieka jest dla Schellinga niezaprzeczalna, a warunkiem jej możliwości jest Bóg. Jak jednak można pogodzić wolność z istnieniem wszechwiedzącej istoty? I jak istota doskonała może być odpowiedzialna za możliwość wyboru zła, bez której to możliwości wolność jest niemożliwa? Na te pytanie Schelling stara się odpowiedzieć w niniejszej rozprawie.
Schelling łączy systemy Spinozy i Fichtego, które są jego zdaniem samodzielnie niewystarczające, a dopiero w syntezie ich przeciwieństw ujawnia się prawdziwa natura świata. W pewnym sensie podejmuje na nowo dzieło Leibniza, ale już wzbogacony o zdobycze filozofii Kanta. Udaje mu się stworzyć obraz człowieka rozdartego między dobrem i złem, skazanego na wolność aż po kres dziejów, gdy to zostanie w pełni wyzwolony albo potępiony. Rozprawa jest warta przeczytania, jednak trzeba mieć na uwadze, że wielość zawartych w niej subtelności filozoficznych czyni ją pozycją trudną.
Wolność człowieka jest dla Schellinga niezaprzeczalna, a warunkiem jej możliwości jest Bóg. Jak jednak można pogodzić wolność z istnieniem wszechwiedzącej istoty? I jak istota doskonała może być odpowiedzialna za możliwość wyboru zła, bez której to możliwości wolność jest niemożliwa? Na te pytanie Schelling stara się odpowiedzieć w niniejszej rozprawie.
więcej Pokaż mimo toSchelling łączy...