Język filmu
- Kategoria:
- film, kino, telewizja
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe
- Data wydania:
- 1982-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1982-01-01
- Liczba stron:
- 588
- Czas czytania
- 9 godz. 48 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 83-221-0077-9
- Tagi:
- film estetyka środki wyrazu
Genetycznie rzecz biorąc, sprawa środków wyrazowych jest jakąś pierwszą sprawą sztuki filmowej. Dotychczasowa historia filmu była przecież przede wszystkim historią rozwoju środków wyrazowych. Jeśli lista tych środków wydaje się z grubsza biorąc zamknięta, to oznacza to, że nadszedł wreszcie moment spisania stylistyki języka filmowego. Następny etap rozwoju filmu będzie zapewne polegał – życie to potwierdza – na przeniesieniu akcentu z języka filmowego na treści tym językiem wyrażane. Nie będzie to bynajmniej śmierć filmu jako sztuki. (...)
Ponieważ właściwym adresatem jest dla mnie widz, a nie twórca, mniej chodziło mi o skatalogowanie środków wyrazu od strony technicznej, a bardziej o zbadanie gamy możliwości estetycznych, jakich dostarczyć może dany środek.
Jerzy Płażewski
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 176
- 76
- 21
- 12
- 9
- 7
- 3
- 2
- 2
- 2
OPINIE i DYSKUSJE
ta książka to istna Biblia dla każdego kinomaniaka. otwiera oczy na rzeczy których nigdy wcześniej się nie widziało w filmie. bardzo duża cegła, ale pełna przykładów (może nieaktualnych i mniej znanych dziś, ale to nie ważne). jest napisana czasem trudnym językiem, którego nie zawsze się rozumie, ale jak się wczyta nagle wszystko jest jasne. pozycja obowiązkowa
ta książka to istna Biblia dla każdego kinomaniaka. otwiera oczy na rzeczy których nigdy wcześniej się nie widziało w filmie. bardzo duża cegła, ale pełna przykładów (może nieaktualnych i mniej znanych dziś, ale to nie ważne). jest napisana czasem trudnym językiem, którego nie zawsze się rozumie, ale jak się wczyta nagle wszystko jest jasne. pozycja obowiązkowa
Pokaż mimo toProfesor, filmoznawca, a myli tytuły światowych dzieł kinematografii. Częste lanie wody, moim zdaniem nie warto.
Profesor, filmoznawca, a myli tytuły światowych dzieł kinematografii. Częste lanie wody, moim zdaniem nie warto.
Pokaż mimo toNa polskim gruncie niewątpliwie jedna (bo i zasadniczo jedyna) z lektur obowiązkowych dla wszystkich tych, którzy filmy chcą zacząć oglądać z większą nieco świadomością tego co i dlaczego się na ekranie dzieje.
Równocześnie, choć książka została dobrze opracowana, duch czasu sprawił, że wiele z jej elementów wymagałoby uzupełnienia. O ile bowiem znakomicie podręcznik ten sprawdza się w przypadku obrazów silnie zakorzenionych w tradycji, o tyle często trudno będzie w nim odnaleźć nazwy dla zjawisk, których odbiorca doświadczy oglądając dzieła twórców nieco swobodniej korzystających z filmowego języka. Próba ich zdefiniowania będzie dużym wyzwaniem, bo wśród precyzyjnych opisów Płażewskiego zwykle niewiele jest miejsca dla tego, co graniczne. W tej materii ogromną pomocą okaże się jednak bogaty materiał ikonograficzny, o który wzbogacony został ten podręcznik. Dzięki trafnie dobranym ilustracjom, poruszanie się w filmowej terminologii staje się bajecznie proste nawet dla największych laików. Ogromną zaletą tej książki jest też fakt, że wówczas, gdy nie traktuje się jej jedynie jako podręcznika, potrafi zachwycić lekkością języka. Mimo ogromnej ilości technicznych terminów, całość da się czytać z równym zapałem, co całkiem dobrą powieść.
Na polskim gruncie niewątpliwie jedna (bo i zasadniczo jedyna) z lektur obowiązkowych dla wszystkich tych, którzy filmy chcą zacząć oglądać z większą nieco świadomością tego co i dlaczego się na ekranie dzieje.
więcej Pokaż mimo toRównocześnie, choć książka została dobrze opracowana, duch czasu sprawił, że wiele z jej elementów wymagałoby uzupełnienia. O ile bowiem znakomicie podręcznik ten...
Spodziewałam się może czegoś trochę innego - bardziej popularnonaukowego dzieła, nie aż tak naukowego w każdym razie. Aż takim profesjonalistą się nie czuję, więc niektóre zagadnienia, dla mnie- napisane są zbyt hermetycznym językiem. Ale sama chciałam... Profesor Płażewski napisał dzieło naukowe, w którym szczegółowo i z wielką erudycją omawia język filmu. Jest to niewyczerpane wręcz źródło wiedzy o filmie i sztuce filmowej. Warto się z tym źródłem zapoznać i zmierzyć z tym zalewem informacji. Naprawdę warto.
Spodziewałam się może czegoś trochę innego - bardziej popularnonaukowego dzieła, nie aż tak naukowego w każdym razie. Aż takim profesjonalistą się nie czuję, więc niektóre zagadnienia, dla mnie- napisane są zbyt hermetycznym językiem. Ale sama chciałam... Profesor Płażewski napisał dzieło naukowe, w którym szczegółowo i z wielką erudycją omawia język filmu. Jest to...
więcej Pokaż mimo to