Supermarket kultury. Globalna kultura – jednostkowa tożsamość

Tłumaczenie: Ewa Klekot
Seria: Biblioteka Myśli Współczesnej
Wydawnictwo: Państwowy Instytut Wydawniczy
6,31 (35 ocen i 4 opinie) Zobacz oceny
10
0
9
2
8
3
7
11
6
13
5
2
4
3
3
0
2
1
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Global Culture/Local Indetity. Searching for Home in the Cultural Supermarket
data wydania
ISBN
8306029526
liczba stron
307
język
polski
dodał
Michał

Praca poświęcona jest zagadnieniu „globalnej” kultury w zetknięciu z silnymi tradycjami lokalnymi, reprezentowanymi przez szeroko rozumianą kulturę Dalekiego Wschodu. Z jednej strony ukazuje, jak w warunkach rozwiniętej gospodarki rynkowej, która doprowadziła do powstania „globalnego supermarketu kultury”, nowe – niegdyś obce – elementy pojawiają się na półkach tego supermarketu, z drugiej zaś...

Praca poświęcona jest zagadnieniu „globalnej” kultury w zetknięciu z silnymi tradycjami lokalnymi, reprezentowanymi przez szeroko rozumianą kulturę Dalekiego Wschodu. Z jednej strony ukazuje, jak w warunkach rozwiniętej gospodarki rynkowej, która doprowadziła do powstania „globalnego supermarketu kultury”, nowe – niegdyś obce – elementy pojawiają się na półkach tego supermarketu, z drugiej zaś poświęca wiele miejsca wyborom jednostki w warunkach, które przez konsumpcyjne nastawienie do kultury dają możliwość teoretycznie dowolnego korzystania z oferty owego supermarketu przy tworzeniu indywidualnej tożsamości. Tożsamość współczesnego mieszkańca „globalnej wioski” jest głównie tożsamością konsumenta w supermarkecie kultury, którego zachowania konsumpcyjne zdeterminowane są w takim samym stopniu przez wewnętrzne „warunki supermarketu”, jak i przez to, w której części globu się on znajduje.

 

źródło opisu: PIW, 2005

źródło okładki: www.empik.com

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (107)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 140
Dźwiedź | 2018-06-05
Na półkach: Przeczytane

"Supermarket kultury" to jedna z kilku książek, które przeczytałem w wyniku polecenia przez wykładowcę. W tym przypadku dodatkowo wykorzystałem jej treści do zaliczenia dwóch przedmiotów, w tym socjologii :D. Mimo naukowego charakteru książkę czyta się bardzo dobrze zwłaszcza, że traktuje o tym, co dotyczy każdego z nas, czyli o tożsamości kulturowej. Do jej przeczytania skłonił mnie również sam tytuł, który jest połączeniem dwóch słów, jakby z różnych światów. Myśląc o supermarkecie, najczęściej wyobrażamy sobie wielki sklep z dużą ilością regałów i półek, i jeszcze większą ilością artykułów, które możemy sobie w dowolny sposób wybrać i kupić. Natomiast słowo kultura, kojarzy się raczej ze sztuką, muzyką, zachowaniem lub po prostu ze sposobem życia danego społeczeństwa, o czym pisze sam autor, już na samym początku wyjaśniając to pojęcie. Supermarket kultury jest raczej czymś abstrakcyjnym, ale po głębszym zastanowieniu, biorąc pod uwagę dzisiejszą technikę i możliwości przepływu...

książek: 520
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 16 lipca 2013

miła, łatwa i przyjemna
książka ukazuje kulturę japońską, amerykańską i chińską
mówi nam co to jest kultura, jak jest odbierana, jak jest konsumowana i jak bardzo jest ona dostępna dla różnych narodowości

książek: 3026
komestor | 2013-12-21
Na półkach: Przeczytane

Czy zwróciliście uwagę, że dzięki nowym mediom (prasie, radiu, telewizji, książkom, a ostatnio Internetowi) mamy więcej wspólnego z osobami z innych miast, krajów czy kontynentów podzielającymi nasze zainteresowania (np. muzyką heavymetalową) niż z członkami tej samej społeczności (mieszkańcami tego samego osiedla, miasta czy kraju), ale o innych zainteresowaniach, albo – nie daj Boże – należącymi do innego pokolenia? Innymi słowy, łatwiej dziś porozumieć się z innym metalowcem z Bułgarii czy Argentyny, niż z własnymi rodzicami czy dziadkami. Więzi tradycji zostały zerwane, nasze zakorzenienie w niej odgrywa coraz mniejszą rolę w życiu współczesnego człowieka. Tradycyjne więzi pionowe zastąpione zostały dobrowolnymi powiązaniami poziomymi. Tradycja, w której wychowywały się kolejne pokolenia, nie jest już czymś na kształt fatum, co zostaje dane raz na zawsze w momencie narodzin. Obecnie jest ona zaledwie jedną z opcji wyboru w supermarkecie kultury. Możemy oczywiście żyć zgodnie z...

książek: 1255
Dociekliwy_Kotek | 2012-02-25
Przeczytana: styczeń 2012

Sam temat wydał mi się przynajmniej ciekawy: na ile świadomie, a na ile nie, wybieramy pewne wzory kultury i przyjmujemy je jako własne. Autor rozpatruje w książce trzy przykłady: amerykańskich buddystów (a więc buddyzm oderwany od swojego kulturowego zaplecza i przeniesiony do chrześcijańskiej z definicji Ameryki), japońskich artystów (dość interesujące rozważania o tym, czym jest japońska kultura w czasach, kiedy wabi-sabi traci na popularności i czy możliwe jest, aby kanony związane z klasycznie japońską sztuką mogły odejść w zapomnienie) oraz mieszkańców Hongkongu i problem ich tożsamości narodowej i kulturowej.
Męczy trochę forma i styl autora, nie jest to również książka szczególnie odkrywcza, ale dla samych rozważań o kulturze japońskiej i refleksji o religijności warto chociaż przejrzeć.

książek: 88
hessia | 2018-02-20
Na półkach: Przeczytane
książek: 793
Dawid | 2017-11-02
Przeczytana: 06 listopada 2017
książek: 231
Krzysztof Rynkiewicz | 2017-07-03
Na półkach: Przeczytane
książek: 607
Maavca | 2017-03-28
Na półkach: Przeczytane
książek: 1852
moniaL | 2016-12-08
Na półkach: Przeczytane, Reportaże
zobacz kolejne z 97 
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
zgłoś błąd zgłoś błąd