-
ArtykułyJames Joyce na Bloomsday, czyli 7 faktów na temat pisarza, który odmienił literaturęKonrad Wrzesiński7
-
ArtykułyŚladami autorów, czyli książki o miejscach, które odwiedzali i opisywali twórcyAnna Sierant8
-
ArtykułyCzytamy w weekend. 14 czerwca 2024LubimyCzytać455
-
ArtykułyZnamy laureatki Women’s Prize for Fiction i wręczonej po raz pierwszy Women’s Prize for Non-FictionAnna Sierant15
Biblioteczka
2016-11-04
2014-06-26
2013-09-10
Naprawdę ciekawa pozycja. Wiarygodność przedstawionych tu opinii czy faktów można potwierdzić tym, że autor był opozycjonistą w Związku Sowieckim. Za głoszone poglądy zostawał zsyłany do więzień czy szpitali psychiatrycznych (jako osoba mająca własne zdanie). Następnie udało mu się dostać do tajnych dokumentów KGB i KC KPZR. Doświadczenie i zdobyte informacje pozwoliły autorowi napisać właśnie tę książkę. Momentami ciężko się ją czyta, ponieważ jest dużo zapisków z rozmów ważnych polityków czy innych postaci mających wpływ na dzisiejsze ukształtowanie Unii Europejskiej. Najważniejsze jest to jaką ważną rolę w to ukształtowanie pełnił Związek Radziecki - a następnie Rosja. Głównym założeniem była współpraca między Francją a ZSRR we wdrażaniu socjalizmu. Każda strona miała własną wizję co osiągnie dzięki takiemu układowi. Na tle dzisiejszych wydarzeń można zauważyć pewne tendencje, które ukazują, że taka współpraca (nie tylko między Francją a Rosją) może dalej trwać, a system jaki jest nam proponowany jest kolejnym zamachem na suwerenność państw i ich federalizacją.
Książka posiada również drugą część, gdzie jest przeprowadzony wywiad przez Tomasza Sommera z autorem książki. Jest dobrym uzupełnieniem do omówionych i przedstawionych informacji.
Naprawdę ciekawa pozycja. Wiarygodność przedstawionych tu opinii czy faktów można potwierdzić tym, że autor był opozycjonistą w Związku Sowieckim. Za głoszone poglądy zostawał zsyłany do więzień czy szpitali psychiatrycznych (jako osoba mająca własne zdanie). Następnie udało mu się dostać do tajnych dokumentów KGB i KC KPZR. Doświadczenie i zdobyte informacje pozwoliły...
więcej mniej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to
Skupię się na najważniejszym zagadnieniu przedstawionym w broszurce jakim jest wpływ kościoła na rozwój cywilizacji łacińskiej. Koneczny krótko opisuje zagadnienie "czterech postulatów misyj katolickich".
Koneczny opisuje cztery główne postulaty misji Kościoła Katolickiego, z czego dwa - jak pisał Józef Kossecki (jako kontynuator idei Konecznego) - kazał wprowadzić natychmiastowo a kolejne dwa również musiały być wprowadzone ale nie od razu, ponieważ mogłoby wiązać się to z niepotrzebnymi napięciami społecznymi (rozstrojem panującego ładu społecznego).
Przyjmując chrześcijaństwo naród musiał wprowadzić bezsprzecznie dożywotnią (pełną) monogamię oraz niezawisłość Kościoła od państwa (aby oddzielić czynnik duchowy związany z Bogiem oraz czynnik fizyczny czyli ziemski). Monogamia doprowadziła do przyznania praw kobietom. Z monogamią idzie w parze bardzo ważny aspekt społeczny, jest podstawą własności prywatnej. Koneczny daje równość między własnością prywatną a monogamią, co może świadczyć, że usunięcie któregoś z tych dwóch aspektów z życia społecznego, spowoduje z pewnym czasem zanik tej drugiej. Dodam, że Kossecki w swojej książce "Podstawy nowoczesnej nauki porównawczej o cywilizacjach" oprócz powyższego stwierdzenia, wskazuje takie następstwa monogamii jak wyodrębnienie prawa spadkowego, emancypacja rodziny spod supremacji państwa oraz przypisuje również emancypację sił duchowych spod przewagi sił fizycznych (Koneczny w tej broszurce tej zależności nie uwzględnił). W cywilizacjach poligamicznych natomiast kobieta jest "uważana za istotę niższego rzędu (...). Cywilizacja taka jest jednostronnie męska, brutalna, brak w niej czynnika kobiecego (...). Wszystkie społeczeństwa wielożenne są materialnie słabe, praca tam bowiem hańbi". Wracając do treści książki, kolejnymi dwoma misjami, które musiały zostać spełnione w pewnym odstępie czasowym były zakaz niewolnictwa oraz likwidacja zemsty rodowej. Święty Paweł powiedział "Kto nie pracuje, niech nie je" i dzięki tej zasadzie w społeczeństwach w cywilizacji łacińskiej dokonał się ogromny przewrót. Doszło do rozwoju rzemiosła, a następnie techniki i przydatnych odkryć naukowych. Podczas gdy praca by hańbiła rozwój pozostałby na niskich szczeblach. Natomiast zemsta rodowa funkcjonowała kiedyś jako substytut sądownictwa. Gdyby od razu została zniesiona, nie byłoby nic co by odgrywało funkcji sądowej. Postulat zniesienia zemsty rodowej daje zaczyn pod sądownictwo publiczne - początkowo oddane w ręce władcy a następnie państwowość.
W kolejnych tematach Koneczny podejmuje się opisania czym charakteryzują się cywilizacje mechanistyczne (przede wszystkim turańska i bizantyńska) oraz organiczne (tutaj opisana łacińska).
Ponadto w cywilizacji łacińskiej państwo jest silne politycznie dzięki społeczeństwu, a w cywilizacji turańskiej pomimo społeczeństwa (państwo jest silne mimo słabych sił społecznych - dobrym przykładem jest byłe państwo mongolskie). Autor pokazuje również koncepcje uniwersalizmu i idei narodowej, z czego dobrym przykładem jest państwo polskie, w którym prawdopodobnie jako pierwszym zaczęło kształtować się poczucie narodu - przełom XIII - XIV wieku (trzeba tutaj dodać, że spowodowane to było najazdem społeczeństwa ze strony Prus), gdy podczas tego okresu Anglia i Francja toczyła między sobą walkę o dynastię, nie znając koncepcji narodu.
Skupię się na najważniejszym zagadnieniu przedstawionym w broszurce jakim jest wpływ kościoła na rozwój cywilizacji łacińskiej. Koneczny krótko opisuje zagadnienie "czterech postulatów misyj katolickich".
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toKoneczny opisuje cztery główne postulaty misji Kościoła Katolickiego, z czego dwa - jak pisał Józef Kossecki (jako kontynuator idei Konecznego) - kazał wprowadzić...