Kościół jako polityczny wychowawca narodów

Okładka książki Kościół jako polityczny wychowawca narodów Feliks Koneczny
Okładka książki Kościół jako polityczny wychowawca narodów
Feliks Koneczny Wydawnictwo: Dom Wydawniczy ''Ostoja'' historia
40 str. 40 min.
Kategoria:
historia
Wydawnictwo:
Dom Wydawniczy ''Ostoja''
Data wydania:
2001-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2001-01-01
Liczba stron:
40
Czas czytania
40 min.
Język:
polski
ISBN:
83-88020-12-9
Tagi:
kościół jako polityczny wychowawca narodów koneczny
Średnia ocen

7,6 7,6 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,6 / 10
16 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
80
57

Na półkach: ,

Jedno z wielkich osiągnięć średniowiecza było stworzenie państwa. O donośności tego wydarzenia niech świadczy to, że większość państw europejskich ma swoją genezę własnie w tej epoce. Otoczenie danego ludu granicą i dążenie jego władcy a później mieszkańców do niezależności było czymś niezwykłym. Historyk Jan Baszkiewicz bardzo dobrze opisuje to z pozycji polityki i filozofii w swojej książce "Myśl polityczna wieków średnich".

Ale recenzja nie będzie o tym tytule lecz świetnie uzupełniającej pozycji Feliksa Konecznego. Ponieważ jeśli będziemy zagłębiać się dalej w te procesy dojdziemy do pytania dlaczego w obrębie chrześcijaństwa narodziły się później nowoczesne narody wywodzące się z tych państw ? Feliks Koneczny analizuje mechanizmy państwotwórcze, które są u źródła chrześcijaństwa a dokładnie Kościoła katolickiego. Jak podaje autor religia chrześcijańska nie ma gotowego przepisu na państwo ani prawa, skupia się na etyce i moralności. Ale gdy dochodzi do chrystianizacji danego ludu Kościół wprowadza cztery punkty misyjne, małżeństwa monogamiczne dożywotne, zniesienie wendety i niewolnictwa oraz rozdział władzy świeckiej od duchowej. Niosą one za sobą zmiany społeczne z których rodzi się państwo i świadomość narodowa.

Sama książka jest rewelacyjna pod tym względem, że pokazuje nam chrześcijaństwo pod innym kontem, nie historycznym czy teologicznym ale społecznym. Jak przyjęcie podstawowych zasad w życiu jednostki i społeczeństwa ma konsekwencje dla dalszego rozwoju całych narodów i cywilizacji.

Jedno z wielkich osiągnięć średniowiecza było stworzenie państwa. O donośności tego wydarzenia niech świadczy to, że większość państw europejskich ma swoją genezę własnie w tej epoce. Otoczenie danego ludu granicą i dążenie jego władcy a później mieszkańców do niezależności było czymś niezwykłym. Historyk Jan Baszkiewicz bardzo dobrze opisuje to z pozycji polityki i...

więcej Pokaż mimo to

avatar
82
20

Na półkach: , , ,

Skupię się na najważniejszym zagadnieniu przedstawionym w broszurce jakim jest wpływ kościoła na rozwój cywilizacji łacińskiej. Koneczny krótko opisuje zagadnienie "czterech postulatów misyj katolickich".

Koneczny opisuje cztery główne postulaty misji Kościoła Katolickiego, z czego dwa - jak pisał Józef Kossecki (jako kontynuator idei Konecznego) - kazał wprowadzić natychmiastowo a kolejne dwa również musiały być wprowadzone ale nie od razu, ponieważ mogłoby wiązać się to z niepotrzebnymi napięciami społecznymi (rozstrojem panującego ładu społecznego).
Przyjmując chrześcijaństwo naród musiał wprowadzić bezsprzecznie dożywotnią (pełną) monogamię oraz niezawisłość Kościoła od państwa (aby oddzielić czynnik duchowy związany z Bogiem oraz czynnik fizyczny czyli ziemski). Monogamia doprowadziła do przyznania praw kobietom. Z monogamią idzie w parze bardzo ważny aspekt społeczny, jest podstawą własności prywatnej. Koneczny daje równość między własnością prywatną a monogamią, co może świadczyć, że usunięcie któregoś z tych dwóch aspektów z życia społecznego, spowoduje z pewnym czasem zanik tej drugiej. Dodam, że Kossecki w swojej książce "Podstawy nowoczesnej nauki porównawczej o cywilizacjach" oprócz powyższego stwierdzenia, wskazuje takie następstwa monogamii jak wyodrębnienie prawa spadkowego, emancypacja rodziny spod supremacji państwa oraz przypisuje również emancypację sił duchowych spod przewagi sił fizycznych (Koneczny w tej broszurce tej zależności nie uwzględnił). W cywilizacjach poligamicznych natomiast kobieta jest "uważana za istotę niższego rzędu (...). Cywilizacja taka jest jednostronnie męska, brutalna, brak w niej czynnika kobiecego (...). Wszystkie społeczeństwa wielożenne są materialnie słabe, praca tam bowiem hańbi". Wracając do treści książki, kolejnymi dwoma misjami, które musiały zostać spełnione w pewnym odstępie czasowym były zakaz niewolnictwa oraz likwidacja zemsty rodowej. Święty Paweł powiedział "Kto nie pracuje, niech nie je" i dzięki tej zasadzie w społeczeństwach w cywilizacji łacińskiej dokonał się ogromny przewrót. Doszło do rozwoju rzemiosła, a następnie techniki i przydatnych odkryć naukowych. Podczas gdy praca by hańbiła rozwój pozostałby na niskich szczeblach. Natomiast zemsta rodowa funkcjonowała kiedyś jako substytut sądownictwa. Gdyby od razu została zniesiona, nie byłoby nic co by odgrywało funkcji sądowej. Postulat zniesienia zemsty rodowej daje zaczyn pod sądownictwo publiczne - początkowo oddane w ręce władcy a następnie państwowość.

W kolejnych tematach Koneczny podejmuje się opisania czym charakteryzują się cywilizacje mechanistyczne (przede wszystkim turańska i bizantyńska) oraz organiczne (tutaj opisana łacińska).
Ponadto w cywilizacji łacińskiej państwo jest silne politycznie dzięki społeczeństwu, a w cywilizacji turańskiej pomimo społeczeństwa (państwo jest silne mimo słabych sił społecznych - dobrym przykładem jest byłe państwo mongolskie). Autor pokazuje również koncepcje uniwersalizmu i idei narodowej, z czego dobrym przykładem jest państwo polskie, w którym prawdopodobnie jako pierwszym zaczęło kształtować się poczucie narodu - przełom XIII - XIV wieku (trzeba tutaj dodać, że spowodowane to było najazdem społeczeństwa ze strony Prus),gdy podczas tego okresu Anglia i Francja toczyła między sobą walkę o dynastię, nie znając koncepcji narodu.

Skupię się na najważniejszym zagadnieniu przedstawionym w broszurce jakim jest wpływ kościoła na rozwój cywilizacji łacińskiej. Koneczny krótko opisuje zagadnienie "czterech postulatów misyj katolickich".

Koneczny opisuje cztery główne postulaty misji Kościoła Katolickiego, z czego dwa - jak pisał Józef Kossecki (jako kontynuator idei Konecznego) - kazał wprowadzić...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    56
  • Przeczytane
    18
  • Posiadam
    4
  • Historia
    2
  • DP - Polityka
    1
  • Polityka
    1
  • Chcę kupić
    1
  • Teraz czytam
    1
  • 2015
    1
  • Średniowiecze powszechne
    1

Cytaty

Więcej
Feliks Koneczny Kościół jako polityczny wychowawca narodów Zobacz więcej
Feliks Koneczny Kościół jako polityczny wychowawca narodów Zobacz więcej
Feliks Koneczny Kościół jako polityczny wychowawca narodów Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także

Ciekawostki historyczne