-
ArtykułyHobbit Bilbo, kot Garfield i inni leniwi bohaterowie – czyli czas na relaksMarcin Waincetel15
-
ArtykułyCzytasz książki? To na pewno…, czyli najgorsze stereotypy o czytelnikach i czytaniuEwa Cieślik254
-
ArtykułyPodróże, sekrety i refleksje – książki idealne na relaks, czyli majówka z literaturąMarcin Waincetel11
-
ArtykułyPisarze patronami nazw ulic. Polscy pisarze i poeci na początekRemigiusz Koziński42
Biblioteczka
2024-03-21
2024-03-21
Boga odkrywamy najpierw przez swoje zmysły. Pierwszy i najważniejszy z nich jest dotyk (wbrew średniowiecznej scholastyce!) - bo skóra jest wszędzie.
"W takiej sytuacji jest dla pana tylko jedno rozwiązanie - każdego dnia pozwolić się dotknąć komuś lub czemuś." (bohater filmu I. Bergmana do osoby chorej śmiertelnie na raka)
Warto rozwijać w sobie sztukę powolności.
Boga odkrywamy najpierw przez swoje zmysły. Pierwszy i najważniejszy z nich jest dotyk (wbrew średniowiecznej scholastyce!) - bo skóra jest wszędzie.
"W takiej sytuacji jest dla pana tylko jedno rozwiązanie - każdego dnia pozwolić się dotknąć komuś lub czemuś." (bohater filmu I. Bergmana do osoby chorej śmiertelnie na raka)
Warto rozwijać w sobie sztukę powolności.
2024-03-12
Ciekawa rozmowa o zaburzeniach i chorobach psychicznych, a także o lękach czy zakochaniu i innych psychozach.
Ciekawa rozmowa o zaburzeniach i chorobach psychicznych, a także o lękach czy zakochaniu i innych psychozach.
Pokaż mimo to2024-02-29
Szukałem książki, która rzuci mi nieco światła na to, co cukier robi z moim organizmem. Nie jest idealna (40% książki to przepisy kucharskie - na szczęście zebrane w jednym miejscu), ale spełniła moje oczekiwania.
Szukałem książki, która rzuci mi nieco światła na to, co cukier robi z moim organizmem. Nie jest idealna (40% książki to przepisy kucharskie - na szczęście zebrane w jednym miejscu), ale spełniła moje oczekiwania.
Pokaż mimo to2024-02-28
Solidne i przejrzyście napisana charakterystyka czterech podstawowych lęków egzystencjalnych wg Riemanna i odpowiadających mu czterech typów osobowości: (1) schizoidalny (lęk przed ofiarowaniem się); (2) depresyjny (lęk przed samorealizacją), (3) anankastyczny (lęk przed zmianą); (4) histeryczny (lęk przed koniecznością).
Solidne i przejrzyście napisana charakterystyka czterech podstawowych lęków egzystencjalnych wg Riemanna i odpowiadających mu czterech typów osobowości: (1) schizoidalny (lęk przed ofiarowaniem się); (2) depresyjny (lęk przed samorealizacją), (3) anankastyczny (lęk przed zmianą); (4) histeryczny (lęk przed koniecznością).
Pokaż mimo to2024-02-20
Piękna historia o przekraczaniu lęku przed bliskością i rodzącej się więzi, trosce, odpowiedzialności i miłości.
Piękna historia o przekraczaniu lęku przed bliskością i rodzącej się więzi, trosce, odpowiedzialności i miłości.
Pokaż mimo to2024-02-15
De Waal pokazuje jak zdolność do empatii rozwijała się ewolucyjnie (od zarażania emocjami, przez naśladowanie zachowań, po przyjmowanie perspektywy drugiego i ukierunkowaną pomoc) przez miliony lat u zwierząt. Najstarsze jej warstwy zaczęły się pojawiać u niektórych gadów i pierwszych ssaków, kolejne rozwijały się później u naczelnych i małp człekokształtnych. De Waal stoi na stanowisku, że empatia u ludzi jest jedną z kluczowych cech sprzyjających utrzymaniu się i rozwojowi naszego gatunku, ale też rozwijała się ona w jej kolejnych warstwach od bardzo dawna.
Bardzo ciekawa książka. Czyta się dobrze. Zawiera mnóstwo ciekawych przykładów ze świata zwierząt oraz analogii do naszego ludzkiego życia.
De Waal pokazuje jak zdolność do empatii rozwijała się ewolucyjnie (od zarażania emocjami, przez naśladowanie zachowań, po przyjmowanie perspektywy drugiego i ukierunkowaną pomoc) przez miliony lat u zwierząt. Najstarsze jej warstwy zaczęły się pojawiać u niektórych gadów i pierwszych ssaków, kolejne rozwijały się później u naczelnych i małp człekokształtnych. De Waal stoi...
więcej mniej Pokaż mimo to2024-01-30
Rekolekcje dla księży w Czadzie w 1988 r.
- Dawid - kochany przez Boga; grzesznik i człowiek wiary; skrucha Dawida (+Ps 51);
- Dawid i chrystologia (2Sm 7; Ps 89; mesjański charakter Dawida w NT);
- odwaga Dawida i odwaga Jezusa (1Sm 17);
- przyjaźń Dawida - przyjaźń Jezusa;
- wolność Dawida (1Sm 21,2-7) i wolność Jezusa (Mt 12,1-8); - pokora Dawida (1Sm 21,11-16; 2Sm 6,12-23; 2Sm 15,13nn; 16,1-14) - pokora Jezusa (Łk 4,16-30; Mt 12,15-21) ;
-próby Dawida [osobiste 1Sm 30 3-6; Ps 42; samotność; wrogowie; polityczne - 1Sm 18,7; 1Sm 28-29; rodzinne - Absalom] - próby Jezusa (osobiste Mk 8,12; Mk 9,19; Mk 14,33-34; polityczne i społeczne Ps 2 - Dz 4,24-28; Łk 4,30; rodzinne - Mk 3,20-21; J 7,3-4; Mk 35; Mk 8,17nn; Mk 14,18nn;
- krzyż Zmartwychwstałego kluczem historii (Hbr 12,1nn);
- ideał Dawida (2Sm 7) - ideał Jezusa (królestwo Mt 4,17; Dz 1,3; chwała Boża J 17; Mt 28,18-19; Łk 24,45-57)- ideał ludu Bożego (Rdz 14,17; Ga 5,22; Ef 1,10; Kol 1,19-20; sakrament w Chrystusie LG 1; GS 45; 77; 78;84);
- korzenie Dawida (Rut)
Rekolekcje dla księży w Czadzie w 1988 r.
- Dawid - kochany przez Boga; grzesznik i człowiek wiary; skrucha Dawida (+Ps 51);
- Dawid i chrystologia (2Sm 7; Ps 89; mesjański charakter Dawida w NT);
- odwaga Dawida i odwaga Jezusa (1Sm 17);
- przyjaźń Dawida - przyjaźń Jezusa;
- wolność Dawida (1Sm 21,2-7) i wolność Jezusa (Mt 12,1-8); - pokora Dawida (1Sm 21,11-16; 2Sm...
2024-01-11
Autorka analizuje sytuację chrześcijaństwa we współczesnej Europie Zachodniej. Szczególnie uwzględnia Francję, ale z zainteresowaniem przygląda się sytuacji w Polsce.
Teza: cywilizacja chrześcijańska się kończy, zostaje zastąpiona przez cywilizację pogańską, zarówno pod względem wierzeń, jak i norm (inwersja ontologiczna i normatywna).
Według Delsol, określającej się jako katolicka tradycjonalistka, nie oznacza to końca chrześcijaństwa.
Niewiele jednak pisze o perspektywach rozwoju. Książka kończy się enigmatycznym cytatem z Exupery'ego, że należy isć powoli w stronę źródła.
Niewiele w książce też o samym Chrystusie (parę pojedynczych wzmianek). Odnoszę wrażenie, że autorka ubolewa nad rozpadem cywilizacji, gdzie chrześcijaństwo miało prestiż, władzę i dawało poczucie bezpieczeństwa.
Autorka analizuje sytuację chrześcijaństwa we współczesnej Europie Zachodniej. Szczególnie uwzględnia Francję, ale z zainteresowaniem przygląda się sytuacji w Polsce.
Teza: cywilizacja chrześcijańska się kończy, zostaje zastąpiona przez cywilizację pogańską, zarówno pod względem wierzeń, jak i norm (inwersja ontologiczna i normatywna).
Według Delsol, określającej się jako...
2024-01-06
Piękna powieść Stefana Zweiga. Akcja dzieje się w zubożałej Austrii po zakończeniu I wojny światowej. Powieść ukazuje rozwarstwienie społeczne oraz zgniecione możliwości rozwoju u wielu obywateli poprzez biedę i sztywność systemu społecznego. Para bohaterów odkrywa bliskość w swoim nędznym położeniu. Rozpoznają się po podobnie przeżywanych frustracjach i, w pewnym momencie, łączy ich decyzja gwałtownej zmiany swego losu.
Przejmujące opisy wstydu przeżywanego przez Christine oraz Ferdinanda (powód: bieda, poczucie bycia gorszym).
Motyw samobójstwa - w pewnym momencie decydują się na nie główni bohaterowie. Później zmieniają decyzję na próbę kradzieży pieniędzy z poczty, ale zachowują deklarowaną gotowość do jego popełnienia na wypadek niepowodzenia (S. Zweig odebrał sobie życie wraz z żoną w proteście przeciw hitleryzmowi - miał wówczas 62 lata).
Piękna powieść Stefana Zweiga. Akcja dzieje się w zubożałej Austrii po zakończeniu I wojny światowej. Powieść ukazuje rozwarstwienie społeczne oraz zgniecione możliwości rozwoju u wielu obywateli poprzez biedę i sztywność systemu społecznego. Para bohaterów odkrywa bliskość w swoim nędznym położeniu. Rozpoznają się po podobnie przeżywanych frustracjach i, w pewnym momencie,...
więcej mniej Pokaż mimo to2023-12-29
Drugi tom komentarza do "Dziejów Apostolskich". Fausti ukazuje istotę Ewangelii.
Drugi tom komentarza do "Dziejów Apostolskich". Fausti ukazuje istotę Ewangelii.
Pokaż mimo to2023-12-28
Według autora głównym powodem wykształcenia zdolności mowy przez praczłowieka była potrzeba konsolidacji większych grup towarzysko-społecznych. Rozmawianie przejmuje m.in. funkcje wcześniej rozpowszechnionego iskania .
Według autora głównym powodem wykształcenia zdolności mowy przez praczłowieka była potrzeba konsolidacji większych grup towarzysko-społecznych. Rozmawianie przejmuje m.in. funkcje wcześniej rozpowszechnionego iskania .
Pokaż mimo to2023-12-19
Powieść szybko mnie wciągnęła. Z wypiekami na twarzy dobrnąłem do ok. 90% (na Kindlu). Zakończenie jednak mocno mnie rozczarowało. Nie zdradzając szczegółów autor anuluje właściwie 90% narracji (tej prowadzonej w pierwszej osobie), jakby to była w świecie przedstawionym fikcja. Rozumiem, że dużo się mówi obecnie o "cancel culture", ale czy to znaczy, że w pogoni za nowymi technikami, motywami w literaturze, trzeba te nowinki przeszczepiać. Nie odnajduję się w tak niespójnym, rozbitym świecie powieści Miniera.
Powieść szybko mnie wciągnęła. Z wypiekami na twarzy dobrnąłem do ok. 90% (na Kindlu). Zakończenie jednak mocno mnie rozczarowało. Nie zdradzając szczegółów autor anuluje właściwie 90% narracji (tej prowadzonej w pierwszej osobie), jakby to była w świecie przedstawionym fikcja. Rozumiem, że dużo się mówi obecnie o "cancel culture", ale czy to znaczy, że w pogoni za nowymi...
więcej mniej Pokaż mimo to2023-12-14
Zapis katechez Franciszka o rozeznawaniu (cykl z 2022 r.). Papież w prosty i klarowny sposób wprowadza w tajniki sztuki rozeznawania, do której zgłębiania zaprasza wszystkich wierzących.
Warunki/elementy rozeznania: modlitwa, poznanie siebie, własna historia, strapienie i pocieszenie.
Drugą część książki stanowią wypisy z papieskich adhortacji i przemówień nt. rozeznawania.
Rzecz bardzo godna polecenia
Zapis katechez Franciszka o rozeznawaniu (cykl z 2022 r.). Papież w prosty i klarowny sposób wprowadza w tajniki sztuki rozeznawania, do której zgłębiania zaprasza wszystkich wierzących.
Warunki/elementy rozeznania: modlitwa, poznanie siebie, własna historia, strapienie i pocieszenie.
Drugą część książki stanowią wypisy z papieskich adhortacji i przemówień nt....
2023-12-05
Wielkie przesunięcie w ujęciu Kugela polega na zmianach w obrazie Boga, człowieka, duszy ludzkiej, jakie zaszły w ramach różnych miejsc Biblii Hebrajskiej.
Bóg z opowiadań o Abrahamie, Jakubie, Jozuem czy narodzinach Samsona - Bóg, który pojawia się w nieoczekiwanych momentach w jakby ludzkiej postaci, który może być w paru miejscach równocześnie, ale najwyraźniej nie jest wszechobecny, ani wszechwiedzący, ani nawet wszechmogący - ustępuje później Bogowi bardziej odległemu (Józef Egipski nawet się do niego nie modli!), wszechobecnemu i wszystkowiedzącemu.
Wielkie przesunięcie w ujęciu Kugela polega na zmianach w obrazie Boga, człowieka, duszy ludzkiej, jakie zaszły w ramach różnych miejsc Biblii Hebrajskiej.
Bóg z opowiadań o Abrahamie, Jakubie, Jozuem czy narodzinach Samsona - Bóg, który pojawia się w nieoczekiwanych momentach w jakby ludzkiej postaci, który może być w paru miejscach równocześnie, ale najwyraźniej nie jest...
2023-11-29
Cykl konferencji głoszonych do młodzieży w Camaldoli.
Rzeczowe i głębokie uwagi autora.
Tematyka:
1. Bóg, który tworzy i niszczy (Bóg jako garncarz Jr 18; potop Rdz 6-9; problem przemocy w świecie)
2. Dawid i jego taniec przed Panem (rola króla w rytuale płodności [błogosławieństwo ludu]; Bóg jako źródło życia i radości; bezpłodność Mikal - wynik odmówienia udziału w ewangelicznym tańcu życia)
3. Jak rozpoznać i odnaleźć zmartwychwstałego w codziennym życiu? (droga do Emaus, spotkanie z Marią Magdaleną)
Cykl konferencji głoszonych do młodzieży w Camaldoli.
Rzeczowe i głębokie uwagi autora.
Tematyka:
1. Bóg, który tworzy i niszczy (Bóg jako garncarz Jr 18; potop Rdz 6-9; problem przemocy w świecie)
2. Dawid i jego taniec przed Panem (rola króla w rytuale płodności [błogosławieństwo ludu]; Bóg jako źródło życia i radości; bezpłodność Mikal - wynik odmówienia udziału w...
Ciekawa klasyfikacja rodzajów głupoty (J. Stelmach) - np. uporczywe dystansowanie się od wiedzy opartej na faktach, brak poczucia humoru, łatwość ulegania negatywnym emocjom czy skłonność do nadmiernego ryzyka.
Heller stawia pytanie, jak w ogóle głupota jest możliwa (inne zwierzęta, np. szympansy nie wydają się tak często postępować w głupi sposób). Podsuwa zasłyszaną odpowiedź: ze względu na duchowy charakter człowieka - tylko człowiek jest tak wolny (tak duchowy), że potrafi wyłamywać się spod praw logiki. To daje do myślenia.
Ciekawa klasyfikacja rodzajów głupoty (J. Stelmach) - np. uporczywe dystansowanie się od wiedzy opartej na faktach, brak poczucia humoru, łatwość ulegania negatywnym emocjom czy skłonność do nadmiernego ryzyka.
więcej Pokaż mimo toHeller stawia pytanie, jak w ogóle głupota jest możliwa (inne zwierzęta, np. szympansy nie wydają się tak często postępować w głupi sposób). Podsuwa zasłyszaną...