Ferdynand Porsche. Inżynier Hitlera i jego następcy (1875-2020)
- Kategoria:
- biografia, autobiografia, pamiętnik
- Tytuł oryginału:
- Ferdynand Porsche. Inżynier Hitlera i jego następcy (1875-2020)
- Wydawnictwo:
- Łukasz Tomys Publishing
- Data wydania:
- 2020-05-18
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-10-08
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788366167636
- Tagi:
- Porsche Ferdynand Porsche biografia audiobook Hitler historia II wojna światowa
"Próbowałem znaleźć swój wymarzony samochód sportowy. Nie istniał, więc sam go sobie zbudowałem"
Wysyłając Ferdynanda Porschego na inspekcję na front wschodni, Hitler przydzielił mu swojego osobistego pilota. Chciał mieć gwarancję, że Ferdynand dotrze cało na miejsce i bezpiecznie powróci. Jak sam mawiał, miał wielu generałów, ale tylko jednego Porsche. Kim jest ten niezwykły inżynier i jak rozpoczęła się jego przygoda z motoryzacją? Czy dochody uzyskane przez ród Porschów dzięki współpracy z niemiecką machiną zbrojeniową stały się podstawą do stworzenia rodzinnej firmy? Czy Porsche ukradł pomysł na mały samochód czeskiej Tatrze? Jak wyglądały początki światowej motoryzacji? W jaki sposób III Rzesza i Związek Radziecki weszły w posiadanie technologii produkcji taśmowej wymyślonej przez Henry’ego Forda? Czy współpraca z amerykańskimi korporacjami pozwoliła Stalinowi wygrać wojnę z Hitlerem? Jak powstało logo samochodów Audi, czyli słynne nachodzące na siebie kręgi? Dlaczego fabrykę samochodów Volkswagen wybudowano w okolicach dzisiejszego Wolfsburga? To tylko niektóre z zagadnień omówionych w tej książce.
Życie Ferdynanda Porschego to historia człowieka, który swój sukces osiągnął przede wszystkim dzięki ogromnej pasji oraz ciężkiej pracy. Początkowo musiał się mierzyć także z oporem ze strony własnego ojca, który nie podzielał pasji syna. Przyszło mu żyć w trudnych czasach. Dlaczego człowiek, który od początku uważany był za apolitycznego idealistę, tak szybko zaczął współpracę z nazistowskim rządem Adolfa Hitlera? Jaki wkład miał Porsche w rozwój popularnych dzisiaj modeli hybrydowych i elektrycznych? Jak wyglądały narodziny słynnego „garbusa”, który produkowany był jeszcze w XXI wieku, czyli blisko pięć dekad po śmierci swojego twórcy? W naszej publikacji skupiliśmy się również na biznesowych aspektach rozwoju Porsche i Volkswagena w drugiej połowie XX wieku i pierwszej dekadzie obecnego stulecia.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 129
- 30
- 8
- 5
- 3
- 3
- 3
- 2
- 2
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Ferdynand Porsche. Inżynier Hitlera i jego następcy (1875-2020)
Dodaj cytat
Opinia
Według autorek, Ferdynanda Porsche projektującego dla III Rzeszy, wybuch II Wojny Światowej zupełnie zaskoczył. Ponoć nic go bardziej w życiu nie zaskoczyło. Nie miał zupełnie pojęcia jak wygląda sytuacja polityczna, no bo skąd? Co prawda projektował pociski, rakiety, czołgi, ale przecież skąd mógł wiedzieć, że to na wojnę?
Rany, co za brednie!
Do tego momentu, na próby wybielania konstruktora przymykałam oczy, ale kiedy dotarłam do wspomnianego wyżej polewania wybielaczem powiedziałam pas. Młodość Porsche bardzo interesująca, później dostajemy portret człowieka, który zrobi wszystko, aby osiągnąć cel. Samousprawiedliwianie w latach wojennych doprowadził Porsche do perfekcji. Jeńcy wojenni z Oświęcimia jako siła robocza - byli, ale na jego polecenie otrzymali racje żywności, a poza tym mieli tu dużo lepsze warunki niż w obozie!
U schyłku wojny, żeby pomóc sobie w realizacji planów, nie omieszkał wraz ze wspólnikiem okraść Rzeszę, w 1945 aresztowany przez władze francuskie jako zbrodniarz wojenny, co było zdaje się być oburzające (jak można aresztować 70latka!), po drugie Francuzi chcieli wykorzystać talent Porschego do rozwoju francuskiego przemysłu samochodowego. Całe życie Porsche marzył o stworzeniu samochodu dla ludu, to też poniekąd uczyniło go pupilkiem Hitlera. Jednak seryjna produkcja Garbusa rozpoczęła się już bez udziału Ferdynanda, kilka lat po wojnie, kiedy nastąpiło w Niemczech Wielkie Umywanie Rąk, i nikt nie chciał mieć kontaktu ze zbrodniarzem wojennym.
Nie można odmówić Porschemu talentu, bowiem lista jego osiągnięć konstrukcyjnych jest naprawdę długa.
Nie wzbudza sympatii, wręcz przeciwnie, a autorki próbami wybielania go tylko tę niechęć pogłębiają. Gdyby nie to, ocena byłaby wyższa.
PS.
Trzeba też wiedzieć, że najsławniejsze modele samochodów sportowych Porsche, jakie znamy my, współcześni, to dzieło rąk jego potomków.
Według autorek, Ferdynanda Porsche projektującego dla III Rzeszy, wybuch II Wojny Światowej zupełnie zaskoczył. Ponoć nic go bardziej w życiu nie zaskoczyło. Nie miał zupełnie pojęcia jak wygląda sytuacja polityczna, no bo skąd? Co prawda projektował pociski, rakiety, czołgi, ale przecież skąd mógł wiedzieć, że to na wojnę?
więcej Pokaż mimo toRany, co za brednie!
Do tego momentu, na próby...