Dzwon we mgle
- Kategoria:
- horror
- Seria:
- Biblioteka Grozy
- Tytuł oryginału:
- wybór z: The Bell in the Fog and Other Stories (1905) i The Foghorn (1934)
- Wydawnictwo:
- C&T Crime & Thriller
- Data wydania:
- 2020-11-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2020-11-01
- Liczba stron:
- 96
- Czas czytania
- 1 godz. 36 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788374703994
- Tłumacz:
- Beata Długajczyk
- Tagi:
- Literatura amerykańska groza zbiór opowiadań grozy klasyka opowieści niesamowite supernatural horror opowiadania gotyckie nowele gotyckie
„Pisarze są o wiele bliżsi spowitych mgłą tajemnicy prawd... Tylko tym, którzy z rozmachem rozwijają skrzydła wyobraźni, udaje się czasami musnąć skraj odległego, niewidzialnego świata..."
To słowa z tytułowej noweli gotyckiej. I jeszcze poprzedzająca ją dedykacja: „Dla mojego Mistrza, Henry’ego Jamesa”. Bo amerykańska pisarka Gertrude Atherton (1857-1948) wysoko ceniła twórczość Jamesa, szczególnie tę z wątkami nadnaturalnymi.
Sama napisała takich historii niewiele, są jednak na tyle znaczące dla gatunku, że do dziś wydawcy umieszczają je w antologiach. A „Syrenę mgłową” wykorzystał w filmowej serii „Alfred Hitchcock przedstawia” sam mistrz suspensu.
Bo też gotyckie pisarstwo Gertude Atherton to nie tylko klasyczna groza z duchami w tle, ale i groza sytuacji, w jakich postawiła swych bohaterów, na pozór tak zwyczajnych... Tworzyła w czasie, kiedy światem literatury rządzili Henry James, Edith Wharton czy Ambrose Bierce - by pozostać przy twórcach literatury grozy - i godnie im dotrzymywała kroku, o czym przekonuje sześć tych misternych historii.
*
ZAWARTOŚĆ
1. Dzwon we mgle (The Bell in the Fog, 1903)
2. Bolton Strid (The Striding Place, 1896)
3. Umarli i hrabina (The Dead and the Countess, 1902)
4. Największe szczęście największej liczbie ludzi (The Greatest Good of the Greatest Number, 1905)
5. Śmierć i kobieta (Death and the Woman, 1892) < w książce błędny tytuł oryginału >
6. Syrena mgłowa (The Foghorn, 1933)
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 48
- 28
- 13
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
Opinia
Zbiór opowiadań.
1. "Dzwon we Mgle" - Opowiadanie nie było złe, ale raczej sentymentalne.
2. "Bolton Strid" - Przyznam, że w sumie nie do końca rozumiem zakończenie i te "filozoficzne wstawki" jednego z bohaterów - w sensie jak to się ma do siebie, ale może szukam zbyt dużej głębi, tam gdzie jej nie ma ;) Czytałam tez w oryginalnym języku i miałam podobne odczucia.
3. "Umarli i hrabina" - wątek nadprzyrodzony, ale podany tak banalnie, że zupełnie mi nie podeszło.
4. "Największe szczęście największej liczbie ludzi" - trochę w stylu thrillera lub dramatu psychologicznego. Według mnie jedno z lepszych. Tematyka medyczna.
5. "Śmierć i kobieta" - krótkie bezstresowe.
6. "Syrena mgłowa" - moim zdaniem najlepsze!
Ostatnie 3 opowiadania odnoszą się min do działania naszej psychiki, co bardzo mi podpasowało. Trochę wkrada się tam też tematyka rozwijającej się wówczas medycyny (to były chyba czasy Secesji).
Numer 4 i 6 pewnie spodoba się fanom Kariki :)
Osobom, ktore lubią duchy i typowe straszydła może nie podpasować, bo wątków nadprzyrodzonych jest tam niewiele.
Zbiór opowiadań.
więcej Pokaż mimo to1. "Dzwon we Mgle" - Opowiadanie nie było złe, ale raczej sentymentalne.
2. "Bolton Strid" - Przyznam, że w sumie nie do końca rozumiem zakończenie i te "filozoficzne wstawki" jednego z bohaterów - w sensie jak to się ma do siebie, ale może szukam zbyt dużej głębi, tam gdzie jej nie ma ;) Czytałam tez w oryginalnym języku i miałam podobne odczucia.
3....