Sprzedać! Kupić! Sklepy warszawskie z artykułami domowymi 1830-1870
Wydawnictwo: Instytut Archeologii i Etnologii PAN Seria: Studia i Materiały z Historii Kultury Materialnej historia
153 str. 2 godz. 33 min.
- Kategoria:
- historia
- Seria:
- Studia i Materiały z Historii Kultury Materialnej
- Wydawnictwo:
- Instytut Archeologii i Etnologii PAN
- Data wydania:
- 1998-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1998-01-01
- Liczba stron:
- 153
- Czas czytania
- 2 godz. 33 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 8385463542
- Tagi:
- Warszawa handel historia gospodarstwo domowe reklama
Jest to książka poświęcona dziewiętnastowiecznym sklepom warszawskim i ich ofercie towarowej, a także przemianom, jakie zachodziły w metodach zdobywania klientów: ozdobnym szyldom, witrynom, a przede wszystkim coraz bogatszej, ilustrowanej reklamie prasowej. Autorka szczególnie zwraca uwagę na wszelkie nowości z dziedziny wyposażenia mieszkań i gospodarstw domowych, co umożliwia ustalenie dat pojawienia się ich na rynku warszawskim. W książce zamieszczono liczne zdjęcia, zestawienia tabelaryczne, bogatą bibliografię.
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 27
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Sprzedać! Kupić! Sklepy warszawskie z artykułami domowymi 1830-1870
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Elżbietę Kowecką znam z doskonałej monografii "W salonie i w kuchni", więc z dużym zainteresowaniem sięgnęłam po książeczkę poświęconą handlowi warszawskiemu lat 30-70 XIX wieku (Wokulski!).
Czego się z niej dowiemy? Przede wszystkim autorka kreśli tło społeczne i ekonomiczne Warszawy tego okresu, informuje nas, jak rozwijało się miasto i gdzie robiło się zakupy przed powstaniem wielkich domów handlowych. Dowiadujemy się, kto produkował jakie przedmioty, jakie branże się rozwijały, a jakie przeżywały regres, jak organizowali się i szkolili kupcy, i wreszcie o tym, co było nowinką handlową.
Kowecka pisze zatem o meblach, sprzętach oświetleniowych, rodzajach i typach świec. Przedstawia zmianę w sprzętach kuchennych podyktowanych pojawieniem się kuchni "angielskich" (czyli z fajerkami) - naczynia metalowe stopniowo wypierały gliniane. Nie zabraknie też informacji o zastawie stołowej (porcelana ćmielowska wcale nie była wtedy luksusowa),bieliźnie stołowej i pościelowej, pościeli jako takiej i wreszcie - o przedmiotach zbytku, dekoracyjnych drobiazgach, fortepianach. Mnie osobiście urzekły informacje o takich nowościach, jak pierwsze "lodówki", "pralki", wyżymaczki i maszyny do szycia, traktowane zresztą przez współczesnych z dużym sceptycyzmem.
Całość nie jest może lekturą, jaką pochłania się z wypiekami na twarzy, ale miłośnicy "staroci" docenią na pewno przedruki reklam i obszerne cytaty anonsów prasowych, zawiadamiających prześwietną publiczność o powstaniu nowego sklepu, którego adres opatrzony jest także wskazówką, że "stróż Paweł wskaże".
Za stróża Pawła zatem ocena trochę wyższa, niż się należy. Ostatecznie reklama jest dźwignią handlu, nie?
Elżbietę Kowecką znam z doskonałej monografii "W salonie i w kuchni", więc z dużym zainteresowaniem sięgnęłam po książeczkę poświęconą handlowi warszawskiemu lat 30-70 XIX wieku (Wokulski!).
więcej Pokaż mimo toCzego się z niej dowiemy? Przede wszystkim autorka kreśli tło społeczne i ekonomiczne Warszawy tego okresu, informuje nas, jak rozwijało się miasto i gdzie robiło się zakupy przed...
Książka pt. Sprzedać! Kupić! Sklepy warszawskie z artykułami domowymi (1830-1870) poświecona jest problemom z zakresu historii kultury materialnej. Autorka skupiła się tym razem na wyposażeniu sklepów warszawskich w XIX wieku, sposobom jakie wykorzystywali handlowcy w celu pozyskiwania klienteli, oraz ustaleniu tego kim byli potencjalni nabywcy.
Publikacja ta ma przede wszystkim charakter ogólnopoznawczy. Dostarcza wiadomości na temat zmian rozwojowych zachodzących w Warszawie w latach 1830-1870. Informuje o trendach w zakresie aranżacji wnętrz owego czasu. Dzięki zawartym w pokaźnej liczbie źródeł prasowych informacjom autorka ustala nie tylko na jakie towary rósł w omawianym okresie popyt, jaki wyglądała sprawa ich dostępności na rynku warszawskim, ale także kiedy i jakie nowości dotyczące sprzętów gospodarstwa domowego docierały do ich potencjalnych nabywców i użytkowników, należących do różnych klas społecznych. Zwraca przy tym uwagę na inne problemy związane ze sprzedażą i kupnem owych sprzętów, jak strach przed nabyciem nowych wynalazków, o niesprawdzonym działaniu, czy proces tworzenia się nowych zawodów w związku z rozwojem nowych gałęzi przemysłu. Wspomina też między innymi o roli prasy kobiecej i samych kobiet w kształtowaniu się gustu w modzie aranżacji wnętrz i ocenie sprzętów gospodarstwa domowego, zarówno pod względem praktycznym, jak i estetycznym. Dobrze przeanalizowany został problem rozwijającej się w owych czasach reklamy. Autorka uwidocznia przy tym wpływ rozwoju handlu i rosnącej konkurencji na zmianę mentalności handlowców warszawskich, którzy musieli prześcigać się w coraz to nowszych sposobach na pozyskanie klientów.
Książka pt. Sprzedać! Kupić! Sklepy warszawskie z artykułami domowymi (1830-1870) poświecona jest problemom z zakresu historii kultury materialnej. Autorka skupiła się tym razem na wyposażeniu sklepów warszawskich w XIX wieku, sposobom jakie wykorzystywali handlowcy w celu pozyskiwania klienteli, oraz ustaleniu tego kim byli potencjalni nabywcy.
więcej Pokaż mimo toPublikacja ta ma przede...