Polityka medialna Danii, Norwegii i Szwecji. Analiza porównawcza interwencji państwa w systemy telewizyjne
- Kategoria:
- historia
- Tytuł oryginału:
- Polityka medialna Danii, Norwegii i Szwecji. Analiza porównawcza interwencji państwa w systemy telewizyjne
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Adam Marszałek
- Data wydania:
- 2011-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2011-01-01
- Liczba stron:
- 338
- Czas czytania
- 5 godz. 38 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788362363391
- Tagi:
- skandynawia skandynawistyka media szwecja dania norwegia polityka
W książce starałem się zweryfikować dwie główne hipotezy badawcze, które związane są z chęcią uszczegółowienia założeń zaprezentowanych przez Hallina i Manciniego. Po pierwsze, zakładam, że pomiędzy reprezentującymi model północno- i środkowoeuropejski krajami nordyckimi występują różnice na płaszczyźnie roli państwa w procesie kształtowania systemu telewizyjnego. Po drugie, badania porównawcze, jakie przeprowadzam w trzecim rozdziale, pomagają zweryfikować twierdzenie, że poziom interwencji państwa w systemy telewizyjne krajów nordyckich maleje, co zbliża Danie, Norwegie i Szwecję do rozwiązań obserwowanych w modelu północnoatlantyckim.
Przyjęcie stworzonej przez Hallina i Manciniego koncepcji ułatwia zrozumienie kluczowych różnic występujących pomiędzy modelem północno- i środkowoeuropejskim i modelem liberalnym. Analizę roli państwa w Danii, Norwegii i Szwecji przeprowadzam w oparciu o wymiary polityki medialnej (kryteria: zasięgu terytorialnego, jawności i rynku medialnego) oraz syntetyczny model polityki audiowizualnej, bazujący na koncepcji }. Blumlera i M. Gurevitcha. Na podstawie zaproponowanego przez autorów podziału dokonuję rozróżnienia instrumentów polityki audiowizualnej, do których zaliczam ustawodawstwo medialne, politykę kadrową, wpływ na finanse przedsiębiorstw medialnych oraz kontrolę zawartości mediów masowych.
Analiza porównawcza, określana także jako komparatystyka, jest podstawową metodą badawczą, stosowaną w niniejszej książce. W socjologii, politologii, naukach prawnych, psychologii czy pedagogice metoda ta wykorzystywana jest najczęściej z uwzględnieniem zmiennych zależnych i niezależnych, i dokonywana jest wraz z innymi metodami pomiaru zjawisk społecznych (badania panelowe, eksperymentalne, obserwacja). Niewątpliwą zaletą metody w studiach nad systemami medialnymi jest fakt, iż zwraca ona uwagę na te aspekty systemu medialnego, które mogą być trudne do wykrycia w trakcie analizy mediów tylko w jednym kraju. Porównanie sprzyja weryfikacji hipotez na temat wzajemnych relacji pomiędzy poszczególnymi systemami, ułatwiając obserwację kluczowych podobieństw i różnic, co stanowi jeden z głównych celów pracy.
Badania porównawcze nad polityką medialną Danii, Norwegii i Szwecji prowadzone są z uwzględnieniem analizy prawno- instytucjonalnej oraz danych wtórnych, źródeł prawnych i statystyk. Analiza ustawodawstwa medialnego przebiega na podstawie zapisów w konstytucjach, prawie o konkurencji i ustawach medialnych: Ustawie o radiu i telewizji nr 338 z 11 kwietnia 2007 r. (Dania),Prawie o działalności nadawczej nr 127 z 4 grudnia 1992 r. (Norwegia),Prawie radiofonii i telewizji nr 844 z 1996 r., uwzględniającym nowelizację dokonaną w 2006 r. (Szwecja). Materiał do badań porównawczych na płaszczyźnie polityki kadrowej stanowią oficjalne dokumenty i materiały dotyczące organizacji poszczególnych departamentów, ministerstw oraz organów regulacyjnych. Sposób zarządzania telewizją publiczna badam w oparciu o prawo medialne lub statut nadawcy. Rolę państwa jako podmiotu finansującego analizuję z wykorzystaniem statystyk Nordicom oraz dostępnych na stronach internetowych nadawców zestawień ich corocznych budżetów. Podczas omawiania wpływu na finanse korzystam z odpowiednich zapisów umów koncesyjnych oraz kompetencji organów regulacyjnych, które w wybranych przypadkach zajmują się udzielaniem finansowych grantów na działalność nadawców środowiskowych. Kontrola zawartości omawiana jest w oparciu o ustawy medialne, kontrakty na usługi publiczne, statuty i umowy koncesyjne.
Badania porównawcze, prawno-instytucjonalne oraz analizy danych wtórnych, wzbogacam o metodę wywiadu z teoretykami i pracownikami mediów, z którymi miałem okazję spotkać się w trakcie realizowania trzech zagranicznych stypendiów. Celem wywiadów było uzupełnienie informacji i poszerzenie analizy o wiedzę praktyczną. Rozmowy dotyczyły najczęściej perspektyw rozwoju duńskiego, norweskiego i szwedzkiego rynku telewizyjnego oraz praktyki dziennikarskiej.
Omówieniu podstawowych założeń koncepcji Hallina i Manciniego poświęcony jest w całości rozdział, który rozpoczyna niniejszą książkę. Analiza prowadzona jest w oparciu o kryteria pozwalające wyróżnić trzy modele systemów medialnych - model śródziemnomorski, północno- i środkowoeuropejski oraz model północnoatlantycki. Specyficzne cechy systemów medialnych Danii, Norwegii i Szwecji analizuję z uwzględnieniem kategorii paralelizmu politycznego, profesjonalizacji zawodu dziennikarza, struktury rynków medialnych oraz roli państwa w procesie kształtowania systemu telewizyjnego.
Próbom wypracowania definicji polityki medialnej poświęcony jest rozdział drugi. Analiza istniejących w ramach przedmiotu koncepcji, z uwzględnieniem kategorii polityki komunikacyjnej J. van Cuilenburga j D. McQuaila, pomagaw określeniu dualizmu podejmowanych działań, związanych ze zdefiniowanym w literaturze przedmiotu podejściem inter-wencjonistycznym i działaniem zorientowanym na konkurencję. Stworzony na podstawie przyjętych kryteriów katalog wymiarów polityki medialnej pomaga w analizowaniu zjawiska na wielu różnych płaszczyznach.
Badaniom kategorii polityki medialnej w Danii, Norwegii i Szwecji poświęcony jest rozdział trzeci. Analiza porównawcza prowadzona jest w oparciu o opisane w rozdziale drugim kryteria - ustawodawstwo medialne, politykę kadrową, wpływ na nnanse przedsiębiorstw medialnych oraz kontrolę zawartości mediów masowych.
Weryfikacji hipotez służą odpowiednie fragmenty zakończenia, w których podejmuję próbę stworzenia skandynawskiego modelu polityki medialnej i wskazuję na tendencje rozwojowe systemów medialnych w trzech krajach nordyckich.
Fragment wprowadzenia
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Polityka medialna Danii, Norwegii i Szwecji. Analiza porównawcza interwencji państwa w systemy telewizyjne
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE