O ustroju idealnym

Okładka książki O ustroju idealnym Jacek Hołówka
Okładka książki O ustroju idealnym
Jacek Hołówka Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN Cykl: Dzienniki filozoficzne (tom 2) filozofia, etyka
316 str. 5 godz. 16 min.
Kategoria:
filozofia, etyka
Cykl:
Dzienniki filozoficzne (tom 2)
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Naukowe PWN
Data wydania:
2021-08-17
Data 1. wyd. pol.:
2021-08-17
Liczba stron:
316
Czas czytania
5 godz. 16 min.
Język:
polski
ISBN:
9788301218720
Średnia ocen

7,0 7,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Filozofia prawa. Normy i fakty Bogdan Dziobkowski, Jacek Hołówka
Ocena 0,0
Filozofia praw... Bogdan Dziobkowski,...
Okładka książki Filozofia religii. Kontrowersje Bogdan Dziobkowski, Jacek Hołówka
Ocena 8,3
Filozofia reli... Bogdan Dziobkowski,...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,0 / 10
4 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
616
70

Na półkach:

Niewiara w polis

Druga część rozważań znanego polskiego etyka i filozofa, Jacka Hołówki zabiera nas w rejony „idealistów”, którym należy przeciwstawić „realistów”(bohaterów pierwszego tomu dzienników filozoficznych).
Podstawą myślenia idealistów jest wiara w świat idealny(konieczny i niezmienny). Jest to emocjonalnie bardzo atrakcyjne, ale poznawczo wątpliwe, ocenia filozof, choć sam wierzy w przedmioty poza czasoprzestrzenią, poznawalne nie przez zmysły, a przez rozum(prawdy logiki, matematyki). Przyznaje tym samym, że mamy prawo do wiary w „ideał”. Ludzki rozum korzystał z tego prawa w sposób szeroki, dowolny, bogaty wręcz indyjsko-dionizyjski. Pogarda dla zmysłów tak nakierunkowała rozważania filozofów, że stworzyli całe bestiarium utopii, państw bożych, a nawet świat rządzony przez rządzonych(dyktatura proletariatu). Muszę przyznać, że jako osoba roztropna i lekko ironiczna, p. Hołówka opisuje pomysły(a raczej wymysły) Platona, Augustyna, Morusa czy Lenina w sposób, który kiedyś sugerował Raichenbach tj. jako przycznek do historii psychologii tych postaci. Każdemu takiemu idealiście przeciwstawiana jest krytyka jego stanowiska(Platona krytykuje Arystoteles, Augustyna Akwinata, utopię Max Weber, a totalitaryzmy Arendt). Taka struktura ksiązki daje nam wrażenie, że ideały trzeba ściągać na ziemię, gdyż jako sztywne kierunkowskazy prowadzą ludzkość na manowce.
Jako stary analityk kondensuje autor ideały do senda i, przykładowo, sprowadza ideologie komunistyczną do kilku tez: (i) teza o wyzysku klasy niższej,(ii)teza o pazerności elit,(iii)mit obfitości środków do życia, (iv) rozróżnienia na potrzeby autentyczne i urojone, (v) postulat istnienia prostych metod zarządzania,(vi) deklaracja szczęścia w życiu komunalnym, nadzorowanym odgórnie. I przecież u nie jednego z nas takie przekonania można znaleźć. Świadczy to o pewnej naturalnej podatności na ideały.
Podejście idealistyczne jest bliższe osobą słabszym, podejście realistyczne silniejszym(tak sobie dywaguje),i mają one jakieś podstawowy core, który filozof nam odkrywa. Samo to rozróżnienie przebiega może na linii polityka(działanie),a filozofia(refleksja). To załamanie się sojuszu między tymi dwoma stanowiskami w ostatnim rozdziale stawia autor jako podstawę naszego myślenia politycznego. Symbolem tego jest śmierć Sokratesa z rąk polis. Sokrates ufał ludziom, wierzył w ich racjonalizm, w ich dyskutowalność i poniósł tego najwyższe konsekwencje. Od czasu Platona mamy do czynienia z niewiarą w polis, z przekonaniem refleksji, że ludzie ściągają ideały na bruk, że w demokracji retorzy zabijają prawdę na ten sam sposób jak robi to dyktator w tyranii. Od czasu Arystotelesa, filozof może odejść ze wspólnoty, zrezygnować z walki.
Cóż więc może robić osoba roztropna w polityce? Może przystać na warunki w jakich żyje jej wspólnota, godzić się na chrzest i komunię dzieci etc. Może próbować negocjować i wtedy, albo znajdzie swoje miejsce, albo zostanie odrzucona i będzie musiała kulić ogon. No i może szukać nowego miejsca, nowej wspólnoty.
Filozof twierdzi, że sensem polityki jest wolność. Wolność nie jest rzeczą, nie należy do pojedynczego człowieka, jest relacją między ludźmi. I to jest, zdaje się, ideał Hołówki, cicha wiara(idealizm) roztropnego człowieka wiedzącego już nazbyt wiele o naturze i historii ludzkości.

Niewiara w polis

Druga część rozważań znanego polskiego etyka i filozofa, Jacka Hołówki zabiera nas w rejony „idealistów”, którym należy przeciwstawić „realistów”(bohaterów pierwszego tomu dzienników filozoficznych).
Podstawą myślenia idealistów jest wiara w świat idealny(konieczny i niezmienny). Jest to emocjonalnie bardzo atrakcyjne, ale poznawczo wątpliwe, ocenia...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    18
  • Przeczytane
    4
  • Społeczeństwo
    1
  • Zainteresowany
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki O ustroju idealnym


Podobne książki

Przeczytaj także