O ustroju idealnym
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Cykl:
- Dzienniki filozoficzne (tom 2)
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 2021-08-17
- Data 1. wyd. pol.:
- 2021-08-17
- Liczba stron:
- 316
- Czas czytania
- 5 godz. 16 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788301218720
Czy może istnieć doskonały system polityczny?
W drugim tomie swoich „Dzienników” Jacek Hołówka zajmuje się idealistycznie nastrojoną myślą polityczną. Jej wstępna wiarygodność nie budzi zastrzeżeń. Znamy odrażające systemy polityczne – np. ustroje totalitarne, które dopuszczały się ludobójstwa; oraz systemy działające niemal bez zarzutu – jak bezpośrednie, anonimowe rządy w kantonach Szwajcarii. Czy realne systemy mogą być ucieleśnieniem jakichś idealnych wzorów? To jest obiecująca koncepcja polityki, twierdzi autor, jeśli się zgodzimy, że doskonałość ma różne wersje – w szczególności: metafizyczną, teoretyczną i normatywną.
Doskonałość metafizyczna to niezmienna tożsamość, niezmienność w czasie lub istnienie poza czasem. Taki status przypisujemy liczbom. Jakąś wersję państwa doskonałego w tym pierwszym, metafizycznym sensie proponują Platon, Max Weber i Włodzimierz Lenin. Doskonałość teoretyczna to opis odróżniający w jakimś fragmencie świata to, co istotne, od tego, co wymienialne. Takie opisy znajdujemy w technicznych zasadach funkcjonowania rozmaitych urządzeń. Coś podobnego proponują też utopiści polityczni: św. Augustyn, Tomasz More, Leon Trocki. Chcą urządzić świat w taki sposób, by umożliwić realizację obranych wysokich celów, bez względu na koszty. Z kolei doskonałość normatywna to możliwość prowadzenia takiego stylu życia, którego moralnie prześcignąć się nie da. Wersję państwa doskonałego w tym sensie proponują ci teoretycy, dla których wyznacznikiem doskonałości w życiu społeczności jest przestrzeganie standardów i oparcie praktycznych działań na cnocie, która pozwala wszystkim optymalnie funkcjonować, bez względu na cele ich działania. Tej wersji idealnego państwa bronił Arystoteles, Cyceron, św. Tomasz i Hannah Arendt. Zdaniem Autora, spośród politycznych idealistów, to właśnie ta ostatnia, najbardziej liczna grupa jest jednocześnie najbardziej rozważna, co w filozofii nie zawsze się zdarza.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 18
- 4
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Niewiara w polis
Druga część rozważań znanego polskiego etyka i filozofa, Jacka Hołówki zabiera nas w rejony „idealistów”, którym należy przeciwstawić „realistów”(bohaterów pierwszego tomu dzienników filozoficznych).
Podstawą myślenia idealistów jest wiara w świat idealny(konieczny i niezmienny). Jest to emocjonalnie bardzo atrakcyjne, ale poznawczo wątpliwe, ocenia filozof, choć sam wierzy w przedmioty poza czasoprzestrzenią, poznawalne nie przez zmysły, a przez rozum(prawdy logiki, matematyki). Przyznaje tym samym, że mamy prawo do wiary w „ideał”. Ludzki rozum korzystał z tego prawa w sposób szeroki, dowolny, bogaty wręcz indyjsko-dionizyjski. Pogarda dla zmysłów tak nakierunkowała rozważania filozofów, że stworzyli całe bestiarium utopii, państw bożych, a nawet świat rządzony przez rządzonych(dyktatura proletariatu). Muszę przyznać, że jako osoba roztropna i lekko ironiczna, p. Hołówka opisuje pomysły(a raczej wymysły) Platona, Augustyna, Morusa czy Lenina w sposób, który kiedyś sugerował Raichenbach tj. jako przycznek do historii psychologii tych postaci. Każdemu takiemu idealiście przeciwstawiana jest krytyka jego stanowiska(Platona krytykuje Arystoteles, Augustyna Akwinata, utopię Max Weber, a totalitaryzmy Arendt). Taka struktura ksiązki daje nam wrażenie, że ideały trzeba ściągać na ziemię, gdyż jako sztywne kierunkowskazy prowadzą ludzkość na manowce.
Jako stary analityk kondensuje autor ideały do senda i, przykładowo, sprowadza ideologie komunistyczną do kilku tez: (i) teza o wyzysku klasy niższej,(ii)teza o pazerności elit,(iii)mit obfitości środków do życia, (iv) rozróżnienia na potrzeby autentyczne i urojone, (v) postulat istnienia prostych metod zarządzania,(vi) deklaracja szczęścia w życiu komunalnym, nadzorowanym odgórnie. I przecież u nie jednego z nas takie przekonania można znaleźć. Świadczy to o pewnej naturalnej podatności na ideały.
Podejście idealistyczne jest bliższe osobą słabszym, podejście realistyczne silniejszym(tak sobie dywaguje),i mają one jakieś podstawowy core, który filozof nam odkrywa. Samo to rozróżnienie przebiega może na linii polityka(działanie),a filozofia(refleksja). To załamanie się sojuszu między tymi dwoma stanowiskami w ostatnim rozdziale stawia autor jako podstawę naszego myślenia politycznego. Symbolem tego jest śmierć Sokratesa z rąk polis. Sokrates ufał ludziom, wierzył w ich racjonalizm, w ich dyskutowalność i poniósł tego najwyższe konsekwencje. Od czasu Platona mamy do czynienia z niewiarą w polis, z przekonaniem refleksji, że ludzie ściągają ideały na bruk, że w demokracji retorzy zabijają prawdę na ten sam sposób jak robi to dyktator w tyranii. Od czasu Arystotelesa, filozof może odejść ze wspólnoty, zrezygnować z walki.
Cóż więc może robić osoba roztropna w polityce? Może przystać na warunki w jakich żyje jej wspólnota, godzić się na chrzest i komunię dzieci etc. Może próbować negocjować i wtedy, albo znajdzie swoje miejsce, albo zostanie odrzucona i będzie musiała kulić ogon. No i może szukać nowego miejsca, nowej wspólnoty.
Filozof twierdzi, że sensem polityki jest wolność. Wolność nie jest rzeczą, nie należy do pojedynczego człowieka, jest relacją między ludźmi. I to jest, zdaje się, ideał Hołówki, cicha wiara(idealizm) roztropnego człowieka wiedzącego już nazbyt wiele o naturze i historii ludzkości.
Niewiara w polis
więcej Pokaż mimo toDruga część rozważań znanego polskiego etyka i filozofa, Jacka Hołówki zabiera nas w rejony „idealistów”, którym należy przeciwstawić „realistów”(bohaterów pierwszego tomu dzienników filozoficznych).
Podstawą myślenia idealistów jest wiara w świat idealny(konieczny i niezmienny). Jest to emocjonalnie bardzo atrakcyjne, ale poznawczo wątpliwe, ocenia...