Co to jest typografia?
- Kategoria:
- sztuka
- Tytuł oryginału:
- What is Typography?
- Wydawnictwo:
- Arkady
- Data wydania:
- 2021-05-19
- Data 1. wyd. pol.:
- 2021-05-19
- Liczba stron:
- 192
- Czas czytania
- 3 godz. 12 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788321349329
- Tłumacz:
- Kamil Kuraszkiewicz
- Tagi:
- typografia komunikacja wizualna
Gdybyśmy się zastanowili nad zwykłymi codziennymi czynnościami, które wypełniają nasze życie, szybko okazałoby się, że typografia jest wszechobecna i nieunikniona, choć najczęściej bywa rutynowa i nudna. Ale także niezbędna. Typografia i pismo zawsze były ze sobą blisko związane: są wizualną formą pośredniczenia między treścią komunikatu a czytelnikiem. Co to jest typografia? to zwięzły przewodnik po dyscyplinie będącej trzonem współczesnej komunikacji wizualnej. Ze względu na swój interdyscyplinarny charakter typografia nie posiada jednej definicji, z pewnością jednak ułatwia bądź utrudnia rozumienie i odbiór przekazu wizualnego. Autor, przybliżając najciekawsze projekty typograficzne powstałe na przestrzeni wieków, omawia praktyczne aspekty tej dziedziny. Książka jest zaktualizowanym wydaniem klasycznego brytyjskiego podręcznika. Stanowi lekturę wręcz obowiązkową dla osób stawiających pierwsze kroki w projektowaniu graficznym i typografii. Dla praktykujących projektantów będzie zaś inspirującym źródłem wiedzy. David Jury – redaktor czasopisma „TypoGraphic”, kierował sekcją mediów graficznych w Colchester Institute. Autor m.in: About Face: Reviving the Rules of Typography; Letterpress: the Allure of the Handmade. Należy do International Society of Typographic Designers.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 17
- 7
- 6
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
D. Jury “Co to jest typografia?”
Jest to kolejna książka z serii Niezbędnika projektanta z wydawnictwa Arkady, została podobnie napisana co inna pozycja “Co to jest projektowanie graficzne?”. Autorem książki jest David Jury, który jest redaktorem czasopisma ‘TypoGraphic”. Treścią publikacji są najbardziej interesujące projekty typograficzne wraz z omówieniem atrybutów tej szeroko pojętej i niejednoznacznej dziedziny jaką jest typografia.
Według autora w dzisiejszym świecie typografia jest wszechobecna i zarazem niezbędna. Choć kojarzona jest ściśle z projektowaniem, dzięki rozwojowi technologii cyfrowych stosowana jest przy okazji kompozycji różnych materiałów pisanych. W większości pismo odręczne ale również jego reprezentacja przy pomocy takich urządzeń jak Internet, SMS, e-mail, drukarki czy maszyny do pisania.
Zarówno pierwsza jak i druga część książki jest typowo techniczna. W pierwszej wyjaśnione są pojęcia, jakie są funkcje i natura typografii. Jest też dużo rozróżnień między mową, czytaniem, pismem a omawianą tytułową dziedziną. Druga część dotyczy struktury, jest to bardzo obszerna część publikacji gdzie umieszczono szereg informacji o problematyce technicznych zawiłości na temat pisowni, interpunkcji czy odstępów między wyrazami czy wierszami. Ten fragment przesycony jest dużą ilością informacji i pojęć związanych z semiotyką, semantyką, retoryką czy lingwistyką czyli naukami powiązanymi z językiem, mową i sposobami wyrażania. Czytając nie miałem wiedzy czym są kerning, tracking czy ligatura, jakie spełniają funkcje oraz jak są ważnymi elementami w kontekście pracy pisanej. Pozostałe treści odnoszą się do portfolio znanych i ciekawych biur oraz agencji projektowych. Notabene moim zdaniem trochę nietaktowne jest umieszczenie w tej części swojego projektu (tak postąpił autor). Na końcu książki zawarte zostały dodatki takie jak przypisy, słowniczki, indeks, podziękowania oraz inspiracje na temat dalszej lektury dla zainteresowanych tematem oraz chętnych do pogłębiania wiedzy branżowej. W słowniczku terminów ogólnych znajdziemy bardzo ciekawe określenia o których nie miałem pojęcia! Są to między innymi antyka, dyftong no i zaczyna się robić coraz bardziej… bękart, sierota czy wdowa! Błyskotliwe, inteligentne nazwy i bardzo trafne. Koniecznie zajrzyjcie i sprawdźcie co oznaczają te wyrazy w kontekście typografii.
Tematy, które mnie zainteresowały szczególnie związane były z tym jak u człowieka przebiega proces czytania. Wzrok podczas tej czynności nie przebiega wzdłuż tekstu w sposób linearny, liniowy tylko serią ruchów skokowych (sakkadowych). Podczas czytania nasz wzrok zatrzymuje się na krótką chwilę, jest to tzw. fiksacja. Co ciekawe szybsze czytanie związane jest z tymi kombinacjami liter i słów, które pojawiają się najczęściej (dokonujemy ich szybszego rozpoznania).
Podobnie jak poprzednią pozycję z tej serii książkę czytało mi się ciężko. Myślę, że wynika to z faktu sporej ilości informacji typowo technicznych i bardzo szczegółowych na temat detali branżowych o których nie miałem pojęcia. Dlatego też publikacja jest odpowiednia tylko dla wąskiego grona odbiorców, którzy planują na poważnie albo już działają w tej branży. Mimo, że lubię dowiadywać się nowych informacji z różnych dziedzin ta książka mnie przytłoczyła ogromem informacji stricte technologicznych i wysokospecjalistycznych. Liczyłem na bardziej ogólne podejście do tematu, ciekawostki i ciekawe przykłady prac, aby był to ewentualny wstęp do dalszej eksploracji. Na pewno na plus zasługuje za to jakość wykonania, dużo zamieszczonych przykładów i ciekawych grafik.
Z ciekawszych cytatów, które zanotowałem zacytuję perełkę, z którą się całkowicie zgadzam, mianowicie: “Pedagogika jest sztuką przedstawiania porażek edukacji jako jej skuteczności”.
Książkę przeczytałem dzięki Stowarzyszeniu Sztukater, za co bardzo dziękuję.
D. Jury “Co to jest typografia?”
więcej Pokaż mimo toJest to kolejna książka z serii Niezbędnika projektanta z wydawnictwa Arkady, została podobnie napisana co inna pozycja “Co to jest projektowanie graficzne?”. Autorem książki jest David Jury, który jest redaktorem czasopisma ‘TypoGraphic”. Treścią publikacji są najbardziej interesujące projekty typograficzne wraz z omówieniem atrybutów tej...
Poprostu, historia typografii.
Poprostu, historia typografii.
Pokaż mimo to