Wstyd, złość i poczucie winy - dzwonki alarmowe. Odczytywanie i transformacja trudnych uczuć z perspektywy Porozumienia bez Przemocy
- Kategoria:
- poradniki
- Tytuł oryginału:
- Ilska, skuld & skam, tre sidor av samma mynt
- Wydawnictwo:
- Miejsce Ludzi
- Data wydania:
- 2020-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2020-01-01
- Liczba stron:
- 247
- Czas czytania
- 4 godz. 7 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788395035067
- Tłumacz:
- Ksymena Klemińska
O czym?
Liv Larsson zauważa, że kultura dominacji, w jakiej żyjemy, utrudnia nam radzenie sobie ze złością, wstydem i poczuciem winy. Podkreśla, że funkcjonowanie w schemacie myślowym opartym na kategoriach: dobre/złe, ma rację/nie ma racji, powinien/nie powinien, zasługuje/nie zasługuje – odbierają nam wolność wyboru i negatywnie wpływają na nasz dobrostan. Przedstawia w formie Kompasu Potrzeb cztery strategie, którymi się posługujemy, by uniknąć wstydu: wycofanie się z relacji, obwinianie siebie, buntowanie się przeciwko normom i powinnościom oraz krytykowanie innych.
Autorka proponuje, by spojrzeć na trudne uczucia z perspektywy Porozumienia bez Przemocy (ang. Nonviolent Communication) – idei opracowanej przez Marshalla Rosenberga – i potraktować je jako dzwonki alarmowe, które sygnalizują niezaspokojone potrzeby. Umożliwi to transformację tych trudnych uczuć, co w efekcie przyniesie nam lepszy kontakt z sobą samym oraz poprawę jakości relacji z innymi ludźmi.
Dodatkowe zalety książki:
:: przystępny język;
:: przykłady zaczerpnięte z autopsji oraz doświadczeń z pracy z innymi;
:: szczegółowo opisane kroki procesów transformacji trudnych uczuć;
:: ćwiczenia do samodzielnego wykonania.
Dla kogo?
:: każdego, kto pragnie zrozumieć siebie i z innej perspektywy spojrzeć na doświadczanie trudnych uczuć: złości, wstydu i poczucia winy, zarówno przez siebie samego, jak i przez innych
:: tych, którzy chcą poznać konstruktywne narzędzia umożliwiające radzenie sobie z trudnymi uczuciami
:: osób zainteresowanych poszerzeniem swojej wiedzy na temat Porozumienia bez Przemocy
:: terapeutów, którzy wspierają klientów borykających się z własną złością oraz poczuciem wstydu i winy
O autorce:
Liv Larsson pochodzi ze Szwecji. Jest certyfikowaną trenerką Porozumienia bez Przemocy (NVC),mediatorką i edukatorką. Od lat dziewięćdziesiątych XX wieku prowadzi seminaria i warsztaty, dzieląc się swoją wiedzą i umiejętnościami z różnymi grupami społecznymi – mediatorami ONZ, pracownikami socjalnymi i i rodzicami. Zdobywała swoje umiejętności na szkoleniach prowadzonych przez Marshalla Rosenberga, twórcy idei Porozumienia bez Przemocy. Jej zainteresowania skupiają się głównie na wpływie uczucia wstydu na nasze życie wewnętrzne. Od czasu, gdy Liv została mamą, jest szczególnie zainteresowana odkrywaniem konstruktywnych sposobów na radzenie sobie z dziecięcym wstydem.
Jest autorką lub współautorką 20 książek dotyczących PbP, w tym trzech adresowanych do dzieci. Wiele z tych pozycji zostało przetłumaczonych na inne języki. W Polsce do tej pory ukazały się następujące pozycje: Porozumienie bez Przemocy w mediacjach, Jak być trzecią stroną w konflikcie (2009),Porozumienie bez Przemocy w związkach: zbadaj swoje relacje (2011) oraz Wdzięczność. Najtańszy bilet do szczęścia (2011).
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 51
- 16
- 3
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Poczucie winy sygnalizuje, że nęka nas wewnętrzne rozdarcie związane z niemożnością jednoczesnego zaspokojenia potrzeb własnych i kogoś inne...
RozwińWstyd nas dławi, więc milczymy zamiast mówić. Poczucie winy przeraża, więc nie robimy tego, czego potrzebujemy. Złość oślepia, więc robimy...
Rozwiń
OPINIE i DYSKUSJE
Jest to książka, która bardzo mocno zgłębia 3 emocje: złości, poczucie winy, wstyd. Autorka zamieszcza narzędzia pomocne do analizy tych uczuć, a także pokazuje możliwe reakcje na w/w uczucia. NA końcu znajduje się taka choćby broszurka, gdzie w punktach zostały zebrane podstawowe informacje na temat tych emocji. Dużo wiedzy popartej przypisami z badań naukowych.
Jest to książka, która bardzo mocno zgłębia 3 emocje: złości, poczucie winy, wstyd. Autorka zamieszcza narzędzia pomocne do analizy tych uczuć, a także pokazuje możliwe reakcje na w/w uczucia. NA końcu znajduje się taka choćby broszurka, gdzie w punktach zostały zebrane podstawowe informacje na temat tych emocji. Dużo wiedzy popartej przypisami z badań naukowych.
Pokaż mimo toGdybyś miał_a wskazać jedną z najważniejszych, najbardziej przemieniających Ciebie i Twoje codzienne, zwykłe, piękno-trudne życie lekcji spośród ogromu wiedzy, jaki oferuje psychologia, co by to było?
Nie wiedziałam jak rozpocząć tę recenzję. Odłożyłam więc laptopa i zaczęłam wertować książkę. Książkę poświęconą złości, poczuciu winy i wstydowi – uczuciom tzw. negatywnym, jak moglibyśmy pewnie o nich przeczytać gazecie lub usłyszeć w telewizji śniadaniowej. I właśnie wtedy przyszła do mnie ta myśl, to poczucie wdzięczności za lekcję, której być może nie dostrzegam już w swej codzienności, gdyż stała się zbyt automatyczna: jak dobrze pozwalać sobie czuć wszystko. Jak dobrze wiedzieć, że każda emocja i uczucie jest o czymś. Że nie muszę próbować się ich pozbyć. To taka bardzo podstawowa lekcja, ale wierzcie mi – nie wiem, czy macie podobne doświadczenia – długo żyłam w przekonaniu, że lęk, złość, wstyd, smutek są „złe”. Że nie powinnam ich czuć wtedy, gdy akurat je czułam, że są tak nieprzyjemne, że trzeba ich unikać lub, gdy się pojawią, jak najszybciej zagłuszyć.
O tym, jak wiele ważnych informacji tracimy stosując strategie radzenia sobie ze wstydem, poczuciem winy i złością pisze Liv Larsson, mediatorka i trenerka Porozumienia bez Przemocy. Opisując wyżej wymienione uczucia, używa ona sformułowania „dzwonki alarmowe” by podkreślić ich istotność. Mnie jednak bardziej odpowiada słowo „drogowskazy” lub używane w oryginale „alarm clock”(czyli budzik). Alarm kojarzy się z zagrożeniem. Zagrożenie to walka, ucieczka lub zamrożenie. A nam przecież zależy na uważnym wysłuchaniu. Po to, by podjąć decyzję i odpowiedzieć, zamiast reagować.
Według Porozumienia bez Przemocy, do takiej zmiany perspektywy prowadzi m.in.:
• Rezygnacja ze statycznego języka pełnego etykietek
• Uznanie, że wszyscy mamy takie same potrzeby, ale różnią nas sposoby ich zaspokajania
• Przyjęcie założenia, że za każdym ludzkim działaniem kryje się próba zaspokojenia potrzeb
• Empatyczne słuchanie uczuć i potrzeb – własnych oraz innych ludzi
• Przyznanie sobie i innym prawa do dokonywania wyborów
Potrzeby – no właśnie. Dużo tu jest o potrzebach – grają wręcz główną rolę. Autorka proponuje nam narzędzie, które nazwała Kompasem Potrzeb. Kompas wskazuje na cztery główne strategie, z których ludzie korzystają, by uniknąć doświadczania wstydu (czasem również poczucia winy i złości). Są to: uległość i bunt (czyli podążanie za pytaniem Do kogo należy władza?) oraz obwinianie innych i obwinianie siebie (czyli poszukiwanie odpowiedzi na pytanie Czyja to wina?). Gdy podążamy w którymś z tych kierunków – tracimy kontakt z potrzebami. Kompas ma nam pomóc odkryć swój model działania i świadomie wybrać to, w jaki sposób chcemy zaspokajać potrzeby swoje i innych. Larsson opisuje (na konkretnym przykładzie) charakterystyczne dla każdej ze strategii zachowania i myśli. A następnie podpowiada jak wspierać osoby stosujące którąś z nich. Jak pozostać w kontakcie i łączności. Szczególnie cenne są dla mnie dwie wskazówki. O tym, by wyrażając jakąś formę uznania dla kogoś zanurzonego w samokrytyce sprawdzać, jaka jest moja intencja – czy przypadkiem nie próbuję go/jej uspokoić lub odwrócić uwagę od obwiniania siebie; oraz o tym, że więź z osobą stosującą strategię buntu nawiązujemy powoli, krok po kroku, ze szczególnym uwzględnieniem tego, co mogłoby ograniczać jej poczucie wolności.
Zatrzymało mnie na dłużej rozmyślanie nad potrzebami. Porównywałam je sobie do wartości, tak jak je rozumie terapia akceptacji i zaangażowania. Trochę dlatego, że część rzeczowników spośród wymienionych w liście potrzeb rozpoznałam jako swoje wartości. Trochę dlatego, że dzięki ACTowi za niektórymi uczuciami szukam tego, co dla mnie ważne (a w PbP szukamy potrzeb). To wątek nadal dla mnie otwarty i bez rozstrzygnięć.
Ujmuje mnie czułość i empatią, które płyną zarówno z proponowanych przez autorkę przykładowych dialogów, jak i z ćwiczeń mających na celu zgłębić własne doświadczanie złości, wstydu i poczucia winy. To temat, do którego warto podejść z dużą dozą samowspółczucia i całe szczęście tutaj go nie brakuje. Doceniam też wzięcie pod uwagę przeróżnych kontekstów pojawiania się i przeżywania wspomnianych uczuć – choć to z pewnością studnia bez dna, bo ile osób, tyle historii uczenia się.
Książka Larsson była dla mnie opowieścią o robieniu przestrzeni (na czucie; na to wszystko, kim jesteśmy w danej chwili – a jest to z całą pewnością coś więcej niż przeżywana złość czy wstyd) i o poczuciu łączności i wspólnoty uzyskiwanym w chwili, gdy zdajemy sobie sprawę z naszego wspólnego człowieczeństwa. To pierwszy tytuł w nurcie Porozumienia bez Przemocy, z jakim miałam okazję się zapoznać – a jako że przestrzeń i łączność są dla mnie niezwykle ważne w życiu i pracy – z pewnością sięgnę po kolejne.
*Recenzja dla portalu opsychologii.pl*
Gdybyś miał_a wskazać jedną z najważniejszych, najbardziej przemieniających Ciebie i Twoje codzienne, zwykłe, piękno-trudne życie lekcji spośród ogromu wiedzy, jaki oferuje psychologia, co by to było?
więcej Pokaż mimo toNie wiedziałam jak rozpocząć tę recenzję. Odłożyłam więc laptopa i zaczęłam wertować książkę. Książkę poświęconą złości, poczuciu winy i wstydowi – uczuciom tzw. negatywnym,...
Mistrzostwo. Nie trzeba wiedzieć czym jest porozumienie bez przemocy aby zrozumieć przedstawiane treści. Książka w sposób bardzo jasny i konkretny (w przykładach z życia, w punktach i ćwiczeniach) opisuje jak radzić sobie z uczuciami złości, wstydu, poczucia winy oraz przedstawia jakie schematy myślowe stosujemy aby móc "wyłapywać" te emocje. Ponad to przedstawia konkretne metody (krok po kroku) jak pomóc sobie (i innym) oraz czego nie robić bo można zaszkodzić. Treści nie tylko ujmują zjawisko przykrych emocji, ale również zahaczają o dumę; negocjację między swoimi potrzebami; wspieranie poprzez docenienie (czyli jak mówić komplementy aby nie były odrzucane).
Ciągłe powtórzenia "co i jak robić" (wskazówki) mogą denerwować czytelnika ale można też je traktować jako próbę przebicia treści przez autorkę do naszej pamięci i wyobraźni.
Dla mnie książka fenomenalna - moje potrzeby inspiracji, wiedzy, świadomości zostały zaspokojone :). Na pewno będę do niej wracać na co dzień.
Mistrzostwo. Nie trzeba wiedzieć czym jest porozumienie bez przemocy aby zrozumieć przedstawiane treści. Książka w sposób bardzo jasny i konkretny (w przykładach z życia, w punktach i ćwiczeniach) opisuje jak radzić sobie z uczuciami złości, wstydu, poczucia winy oraz przedstawia jakie schematy myślowe stosujemy aby móc "wyłapywać" te emocje. Ponad to przedstawia konkretne...
więcej Pokaż mimo toOsoby, które wiedzą coś nt. porozumienia bez przemocy uradują się tym konceptem! Umiejętność transformacji wstydu, złości, poczucia winy jest cenna w odkrywaniu potrzeb.
Osoby, które wiedzą coś nt. porozumienia bez przemocy uradują się tym konceptem! Umiejętność transformacji wstydu, złości, poczucia winy jest cenna w odkrywaniu potrzeb.
Pokaż mimo topetarda pbp
petarda pbp
Pokaż mimo to