Narratologia

- Kategoria:
- biznes, finanse
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 2017-04-07
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-04-07
- Liczba stron:
- 160
- Czas czytania
- 2 godz. 40 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788301192549
- Tagi:
- marketing reklama PR storytelling opowiadanie sztuka mówienia
Jak kupujesz różne rzeczy? Na przykład mleko. Chodzi Ci o coś, co można po prostu wlać do kawy czy miski z porannymi płatkami zbożowymi. Ale kiedy stoisz przed półką w sklepie, na której jest dziesięć rodzajów mleka, które wybierzesz? Co dzieje się w Twojej głowie moment przed tym, zanim sięgniesz po któryś z kartonów lub butelek? Kiedy masz do wyboru dziesięć produktów, które są de facto tym samym (jedno mleko nie różni się od innego),kosztują mniej więcej tyle samo i są tak samo dostępne (w końcu wszystkie stoją przed Tobą na półce),przestajesz myśleć o samym produkcie, a zaczynasz rozważać jego historię. Reklamodawcy dawno to zauważyli i zamiast namawiać Cię, byś kupił mleko, opowiadają o tym, jak szczęśliwe są krowy, które je dają.
Historie są jednym z najpotężniejszych narzędzi, jakie posiadamy. Mózg jest zaprojektowany tak, by reagować na opowieści. Baśnie, legendy i plotki kształtują nas od zarania dziejów. Reklamy, programy telewizyjne, książki i filmy – sprzedają się tak dobrze, bo oddziałują na nasze emocje w sposób, z jakiego nie do końca zdajemy sobie sprawę.
Książka ta zabierze Cię w fascynującą podróż do świata opowieści. Dowiesz się, dlaczego historie mają taki wpływ na Ciebie i innych ludzi. Skąd się wzięły? Czemu służą? Kiedy działają lepiej, a kiedy gorzej? Dowiesz się także, jak konstruować takie, które działają najlepiej. Wspólnie odkryjemy kod, dzięki któremu sam będziesz mógł sam takie opowieści tworzyć.
Czy ta książka jest dla Ciebie? Tak!
*Jeśli zajmujesz się promocją, reklamą, marketingiem, znajdziesz w niej konkretne wskazówki wspierające komunikację różnych działań.
*Jeśli pracujesz z grupami, jesteś trenerem, nauczycielem, znajdziesz inspirację, jak przekazywać skutecznie treści.
*Jeśli występujesz często w roli prelegenta, znajdziesz podpowiedź, w jaki sposób przygotować wystąpienie, aby wszyscy Cię słuchali.
To co, gotowy na podróż? Zapnij pasy, bo zaczyna się… od końca świata.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Storytelling o narratologii
Storytelling stał się modny. Słowo to bywa używane podczas szkoleń dla handlowców, specjalistów z branży PR, trenerów oraz innych osób pracujących z ludźmi albo tworzących dla nich towary i usługi. Metoda jest omawiana szeroko w prasie specjalistycznej, publikacjach z tego zakresu oraz w mediach. Zajmują się nią osoby z różnych dziedzin nauki i rozmaitych branż usługowych czy dziedzin kultury. Opowiadanie historii stało się jedną z umiejętności pożądanych, a nawet niezbędnych u dobrego pracownika wyżej wymienionych dziedzin, ale jest także jedną z cech cenionych w życiu codziennym w czasie rozmów z innymi osobami czy podczas spotkań towarzyskich. Pojawiają się zatem szkolenia z tego zakresu, jak również publikacje, które w bardziej lub mniej fachowy sposób omawiają wspomniany temat. Jedną z nich jest „Narratologia” Pawła Tkaczyka.
Autor postawił sobie ambitne zadanie przedstawienia najważniejszych reguł dotyczących pisania tekstu (literackiego, ale także użytkowego, np. reklamowego) oraz publicznych wystąpień, w tym przygotowania i przedstawiania prezentacji multimedialnych. Opisuje je w sposób przystępny, klarowny i często zabawny, przytacza mnóstwo anegdot i przykładów. Tkaczyk snuje opowieści, nawiązuje do baśni i mitów, podaje ciekawe sytuacje z życia codziennego i korporacyjnego. Ton książki jest lekki, czyta się ją szybko i z przyjemnością. Bogate doświadczenie autora jako szkoleniowca i praktyka stanowi bez wątpienia atut tego tytułu, który okazuje się dobrym punktem wyjścia do pogłębiania wiedzy w temacie… właściwie jakim? Narratologii czy storytellingu? Oto jest pytanie.
Tytuł książki oraz wydawca, czyli Wydawnictwo Naukowe PWN, pozwala czytelnikowi przypuszczać, że bierze w swoje ręce publikację naukową. Pierwsze zaskoczenie pojawia się w chwili, gdy sprawdzi się znaczenie pojęcia tytułowego i skonfrontuje to z zawodem (i zapewne wykształceniem) autora. Narratologia jako pojęcie funkcjonuje od 1969 roku i oznacza dział nauki poświęcony badaniom nad opowiadaniem fabuł literackich, filmowych, komiksowych i innych. Stanowi ona poddziedzinę semiotyki (ogólnej teorii znaków),która z kolei jest zaliczana do dwudziestowiecznych teorii literatury, należących do obszaru językoznawstwa. Zapewne wielu z nas kojarzy z tą dziedziną takie autorytety, jako Rolland Barthes czy Umberto Eco. Natomiast autor książki Paweł Tkaczyk na swojej stronie internetowej nazywa siebie strategiem i mówcą publicznym.
Druga rozbieżność między oczekiwaniami czytelnika a rzeczywistością pojawia się na zakończenie lektury, gdy ten uświadamia sobie, że w tekście pojawia się tylko dwadzieścia dziewięć przypisów odsyłających, choć autor czerpie pełnymi garściami z innych książek, teorii czy dzieł filmowych, a ponad połowa z odsyłaczy to adresy stron internetowych. Istniejące przypisy aż wołają o wnikliwą redakcję, bowiem gdy odsyłają do dzieł literackich, prawie zawsze czegoś w nich brakuje – a to wydawnictwa, a to roku wydania książki lub też autora tłumaczenia, nie wspominając już o tym, że zgodnie z zasadami bibliograficznymi powinny także zawierać ISBN. W przypadku adresów stron internetowych nie jest wcale lepiej – ani razu nie znajdziemy daty dostępu do tego źródła, co – jak wiemy – jest dość istotne, ponieważ treści internetowe pojawiają się i znikają albo są wielokrotnie poprawiane.
Mimo ułożenia tekstu w formie rozdziałów czytelnik może mieć trudności z dotarciem do szukanego fragmentu, gdy zechce powrócić do jakiegoś zagadnienia, bowiem ich jakże poetyckie nazwy (np. „Przemiana” czy „Iskra opowieści”) raczej nie służą szybkiej orientacji w treści pojawiających się tam teorii czy nazwisk. Oprócz spisu treści nie znajdziemy w tomie pomocnego w szukaniu indeksu osobowego czy rzeczowego, nie zamieszczono także bibliografii. Po zastanowieniu dojść można do wniosku, że tom zawiera dużą porcję wiedzy o storytellingu jako metodzie wpływania na innych (w reklamie, handlu, public relations, podczas szkoleń czy lekcji) z odwołaniami do wiedzy z narratologii, natomiast tytuł książki jest zdecydowanie nadużyciem.
W tekście można znaleźć nawiązania do psychologii (mechanizmy psychologiczne, słynne teorie psychologiczne) oraz kontrowersji z życia społecznego (historia życia Genie – dzikiego dziecka). Niestety autor omawia je bardzo pobieżnie, przez co albo wypacza ich sens, albo wręcz podaje nieprawdziwe dane. Nawiązując do słynnego słuchowiska Orsona Wellesa z 1938 roku, będącego adaptacją „Wojny światów” Herberta George’a Wellsa, i wywołanej przez nie paniki, ani słowem nie wspomina, że od wielu już lat toczy się dyskusja na ten temat i większość badaczy uważa rzekomą panikę po wysłuchaniu audycji, relacjonowaną przez gazety, za tzw. fake news. Wspominając o emocjach podstawowych według Ekmana, odwołuje się do jednej z jego pierwszych teorii, nie mówiąc nic o zmianach, które badacz później wprowadził, i podając błędnie nazwy emocji, zaś omawiając historię dzikiego dziecka, przekręca fakty, pisząc o odnalezieniu dziewczynki w domu przez pracownika socjalnego, gdy w rzeczywistości matka uciekła z nią z domu i sama zgłosiła się do pomocy społecznej. Nasuwa się smutny wniosek, że podanie pełnych informacji zepsułoby klarowną opowieść, przez co osłabłaby siła jej wpływu. Powstaje zatem pytanie, czy te zaniedbania wypływają z niewiedzy, czy też są celowym pominięciem faktów?
Nie sposób także oprzeć się wrażeniu, że Paweł Tkaczyk nie do końca jest świadomy, do kogo skierował swą książkę. Nauczycieli i trenerów mogą zirytować liczne nawiązania do sytuacji korporacyjnych i handlowo-reklamowych, nadmiar przykładów z popkultury i bardzo pobieżne przedstawienie poruszanych zagadnień. Z kolei dla specjalistów sprzedaży w organizacjach nużące mogą okazać się nawiązania do dzieł antycznych czy kultury wysokiej. Z innej strony – autor zakłada, że pewne nawiązania do wytworów popkultury (komiksu, gry, seriale, filmy kinowe) są powszechnie znane, bez względu na wiek ich odbiorców. Jeżeli jednak pomyślimy o tym, że książkę mogą czytać także dwudziestokilkulatkowie lub jeszcze młodsi czytelnicy, nie jest już oczywiste, czy będą nadążać za wywodem autora odwołującego się np. do serialu „Przyjaciele” („Friends”).
Ta interesująca książka warta jest przeczytania, a jej niecelowa wartość, poza planowaną użytkową, zasadza się na mocnej inspiracji do poszukania jeszcze innych dzieł na ten temat. Tytuł bardziej by zyskał, gdyby – w obecnej formie – wydać go pod tytułem „Storytelling” i skierować tylko do praktyków, albo – po wielu zmianach, znacznym zwiększeniu objętości, solidnej redakcji naukowej, a przede wszystkim obecności drugiego autora, będącego badaczem naukowym narratologii – wydać ponownie pod obecnym tytułem dla osób o większych oczekiwaniach. Mimo wszystko tom stanie na mojej półce z podręcznymi dziełami o pisaniu i opowiadaniu, główne jednak ze względu na kilka anegdotek.
Jowita Marzec
Oceny
Książka na półkach
- 724
- 341
- 100
- 40
- 10
- 8
- 8
- 5
- 5
- 5
OPINIE i DYSKUSJE
Przyjemna popularnonaukowa książka o opowiadaniu historii. Tłumaczy dlaczego i jak historie działają, jak i dlaczego są ważne. Opisuje sporo narzędzi, których autor może użyć, żeby zainteresować czytelnika. Przykłady świetnie ilustrują to, co przekazuje autor. Jest kierowana dla marketingowców, ale dla mnie kontekst marketingowy był akurat najmniej ciekawy. Osoby które interesują się tematem efektywnego opowiadania historii raczej nie znajdą tutaj zbyt wielu rzeczy, których nie wiedzieli. Ale podstawowa wiedza na ten temat jest zebrana w ten poręczny tomik i przedstawiona w atrakcyjny sposób. Polecam początkującym bajarzom, pisarzom i wszystkim innym opowiadaczom.
Przyjemna popularnonaukowa książka o opowiadaniu historii. Tłumaczy dlaczego i jak historie działają, jak i dlaczego są ważne. Opisuje sporo narzędzi, których autor może użyć, żeby zainteresować czytelnika. Przykłady świetnie ilustrują to, co przekazuje autor. Jest kierowana dla marketingowców, ale dla mnie kontekst marketingowy był akurat najmniej ciekawy. Osoby które...
więcej Pokaż mimo toAutor uczy, że największą atencję przykuwają emocje związane z przemocą - również, czy szczególnie - tą wobec dzieci. Zgadza się, to nie tajemnica, że w opowieściach , w książkach jak i w filmach sex i przemoc to najbardziej "nośne" tematy. Przeczytałam książkę do połowy (może ciut ponad) - byłam zniesmaczona, równocześnie nie dowiedziałam się też niczego odkrywczego. Dobre przykłady jak przyciągnąć uwagę widza to np wspominka prawdziwej historii czerwonego kapturka - w wersji w której wilk był złym duchem, który przed uśmierceniem małej dziewczynki, wcześniej ją jeszcze zgwałcił. Wg mnie dość żenujący poziom na rozwijanie story tellingu.
Autor uczy, że największą atencję przykuwają emocje związane z przemocą - również, czy szczególnie - tą wobec dzieci. Zgadza się, to nie tajemnica, że w opowieściach , w książkach jak i w filmach sex i przemoc to najbardziej "nośne" tematy. Przeczytałam książkę do połowy (może ciut ponad) - byłam zniesmaczona, równocześnie nie dowiedziałam się też niczego odkrywczego. ...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toSuper
Super
Pokaż mimo toSpodziewałem się znaczniej więcej biorąc pod uwagę liczne pozytywne opinie i cenę książki.
Kilka dobrych tricków i ogólne podsumowanie jak tworzyć dobre opowiadanie. Bardzo przyjemnie, że mamy tu atrakcyjne przykłady:)
Spodziewałem się znaczniej więcej biorąc pod uwagę liczne pozytywne opinie i cenę książki.
Pokaż mimo toKilka dobrych tricków i ogólne podsumowanie jak tworzyć dobre opowiadanie. Bardzo przyjemnie, że mamy tu atrakcyjne przykłady:)
Bardzo ciekawa lektura, dla wszystkich, których interesuje szeroko rozumiane pisarstwo [nie tylko pod kątem marketingowym].
Widoczne na okładce hasło [„Umiejętność opowiadania historii tkwi w Tobie od zawsze. Opanuj ją i rozwiń.”] bardzo trafnie oddaje zawartość książki. Autor proponuje rozwiązanie oparte na "klockach" [czyli pewnych schematach], które mogą posłużyć do zbudowania własnej historii lub wykorzystania ich do przeanalizowania, rozłożenia na czynniki pierwsze, jakiejś fabuły/narracji.
Działanie "klocków" Autor obrazuje na wielu różnych przykładach - np. "Shrek", "Baśnie Braci Grimm", słuchowisko "Wojna Światów", "Matrix", "Poetyka", "Ojciec Mateusz", itd. Więcej u Tkaczyka właśnie tego typu odwołań, niż pracy z jakimiś case study ze świata marketingu [z tego też względu polecam "Narratologię" wszystkim tym, których interesuje szeroko rozumiane pisarstwo - również proza].
"Narratologia" ma ponadto sporo ciekawostek z różnych dziedzin naukowych - psychologia, socjologia czy choćby neurologia. Dlatego czyta się ją jak dobrze napisaną publikację popularnonaukową.
Ale są też minusy, o których muszę wspomnieć. Przede wszystkim brak bibliografii oraz indeksu. Mnogość przytoczonych przez Autora dzieł oraz nazwisk aż się o to prosi. Zwłaszcza, iż nazwy rozdziałów nie ułatwiają poruszania się po książce [po prostu czasami trudno stwierdzić po samej nazwie o czym są].
Jak zwykle książki od PWN to #mocwiedzy, nie inaczej jest w przypadku "Narratologii", którą serdecznie polecam👍
Dłuższa recenzja dostępna na mojej stronie - link poniżej:
https://karols.pl/narratologia-pawel-tkaczyk-recenzja/
Za egzemplarz książki do recenzji dziękuję Wydawcy.
Bardzo ciekawa lektura, dla wszystkich, których interesuje szeroko rozumiane pisarstwo [nie tylko pod kątem marketingowym].
więcej Pokaż mimo toWidoczne na okładce hasło [„Umiejętność opowiadania historii tkwi w Tobie od zawsze. Opanuj ją i rozwiń.”] bardzo trafnie oddaje zawartość książki. Autor proponuje rozwiązanie oparte na "klockach" [czyli pewnych schematach], które mogą posłużyć do...
spoko, warta swojej ceny
spoko, warta swojej ceny
Pokaż mimo toNadzwyczaj ciekawe opracowanie. Autor uczy jak snuć opowieści (do wykorzystania w marketingu, prawie, innych czynnościach zawodowych),ale przy okazji pokazuje bardzo popularne schematy występujące w przeważającej większości popularnych filmów, książek i bajek. Nie bez powodu Tkaczyk przedstawia się jako Paweł "Zepsułeś mi dzieciństwo" Tkaczyk ;). Imho warto przeczytać, szczególnie że czyta się lekko - książka nie jest "przegadana".
Nadzwyczaj ciekawe opracowanie. Autor uczy jak snuć opowieści (do wykorzystania w marketingu, prawie, innych czynnościach zawodowych),ale przy okazji pokazuje bardzo popularne schematy występujące w przeważającej większości popularnych filmów, książek i bajek. Nie bez powodu Tkaczyk przedstawia się jako Paweł "Zepsułeś mi dzieciństwo" Tkaczyk ;). Imho warto przeczytać,...
więcej Pokaż mimo toPodchodziłem bardzo sceptycznie do książki. Kawał dobrego poradnika. Genialnie napisany poradnik, widać że autor umie pisać i wie jak to robić.
Podchodziłem bardzo sceptycznie do książki. Kawał dobrego poradnika. Genialnie napisany poradnik, widać że autor umie pisać i wie jak to robić.
Pokaż mimo toSuper! Ekstra przykłady storytellingu!
Super! Ekstra przykłady storytellingu!
Pokaż mimo toTo bez wątpienia dobra książka dla osób, które dopiero poznają ten temat. Dość zwarta i przejrzysta.
To bez wątpienia dobra książka dla osób, które dopiero poznają ten temat. Dość zwarta i przejrzysta.
Pokaż mimo to