Kreska. Teoria pisma
- Kategoria:
- publicystyka literacka, eseje
- Tytuł oryginału:
- De Streek. Theorie van het schrift
- Wydawnictwo:
- d2d.pl
- Data wydania:
- 2014-09-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-09-01
- Liczba stron:
- 88
- Czas czytania
- 1 godz. 28 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788392730880
- Tagi:
- pismo litery design typografia liternictwo
Gerrit Noordzij ogłosił swoją teorię pisma w 1982 roku w niewielkiej broszurze pt. The stroke of the pen. Fundamental aspects of western writing. W 1985 roku opublikował książkę De Streek. Theorie van het schrift [Kreska. Teoria pisma]. Wydanie angielskie pt. The Stroke. Theory of Writing, będące podstawą niniejszego przekładu, opublikowano w 2005 roku.
Kreska zmieniła spojrzenie na pismo i na nowo połączyła światy liter pisanych i liter typograficznych, które od momentu wynalezienia druku zostały od siebie oderwane. Teoria Gerrita Noordzija odnosi się do każdego pisma, niezależnie od narzędzi, za pomocą których powstało. Autor zaczyna od podstaw – światła w literach i pomiędzy nimi – po czym krok po kroku wyjaśnia, w jaki sposób można kształtować pociągnięcia tworzące znak. Zarysowując tło historyczne i kulturowe, analizuje cechy liter i pokazuje, że każda litera ma w sobie coś „pisanego” niezależnie od techniki jej wytworzenia.
Dzięki mocnej podbudowie teoretycznej Kreska ma nieocenioną wartość praktyczną, zdecydowanie wykraczającą poza proste podręcznikowe porady.
„Nigdy jeszcze nie spotkałem – i to w jednym krótkim tekście – tak wielu istotnych spostrzeżeń na temat tajników władania piórem i samego procesu pisania. Nikt, kto podejmuje refleksję nad tym zagadnieniem, nie może pominąć książki Noordzija”. – Jost Hochuli, „Typografische Monatsblätter”
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 62
- 23
- 11
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Moja przez laty zmarła babcia zwykła biadać nad moim charakterem pisma i, w dalszej perspektywie, upadkiem kultury znamionowanej nieobecnością kaligrafii w szkole. W szlachetnym wieku nauczania początkowego wydawało mi się, że ta cała kaligrafia musiała być czymś nudnym i zupełnie zbędnym, w szlachetnym wieku studenckim byłam w zasadzie niemal pewna, że umiejętność ręcznego pisania jest owszem, ginąca, ale i nie lepiej jest z umiejętnością pisania na klawiaturze czy dbania o typograficzną jakość tekstu. Ale kaligrafia? Dobra dla artystów albo hobbystów, ale dla uczniów?
Cieniutka książeczka, poniżej stu stron, udowodniła mi, jak bardzo przydałaby mi się wiedza o kaligrafii, nie tylko po to, żeby uważniej prześledzić myśl autora - szczególnie, że niektóre tezy mogą brzmieć cokolwiek kontrowersyjnie. Noordzij analizuje nie tyle kaligrafię, ile właśnie kreskę, linię, punkt, ich znaczenie dla kształtu litery, jej konstrukcji, jej najgłębszej natury, stawiając tym samym projektowanie krojów pisma między filozofią, fizyką a malarstwem. Jednocześnie rozważania nad naturalnym duktem pisma są punktem wyjścia dla analizy roli pisma w europejskiej kulturze.
Oczywiście, można powiedzieć, że każdy naukowiec, specjalista, mistrz w swojej dziedzinie uważa, że powinna ona być nauczana w szkołach, bo jej znajomość na elementarnym poziomie niezbędna jest do pełnego uczestnictwa w kulturze. Tylko że wyjątkowo z Noordzijem można się zgodzić, szczególnie w kontekście szkół dla książkorobów.
Kogo zniechęci iście kulturoznawcza przejrzystość wywodu, niech chociaż zerknie na ilustracje w tej książce. Wszystkie to oryginalne kaligrafie autora, nie żadne tam fonty.
Robi wrażenie.
Moja przez laty zmarła babcia zwykła biadać nad moim charakterem pisma i, w dalszej perspektywie, upadkiem kultury znamionowanej nieobecnością kaligrafii w szkole. W szlachetnym wieku nauczania początkowego wydawało mi się, że ta cała kaligrafia musiała być czymś nudnym i zupełnie zbędnym, w szlachetnym wieku studenckim byłam w zasadzie niemal pewna, że umiejętność ręcznego...
więcej Pokaż mimo to