Opinie użytkownika
Niestety mocno hagiograficzna i pełna powtórzeń, ale wypada docenić autorkę chociażby za dość lekki styl - fajna lektura do pociągu, bez dłużyzn i jakichś poważnych błędów faktograficznych, odrobinę zbyt pobieżna i nieobiektywna jak na biografię, ale w kategorii wspominkowej wypadająca nieźle
Pokaż mimo toPo samodzielnym przekopaniu się przez źródła nie robi już takiego wrażenia (a niekiedy nawet zawiera błędy), ale wciąż była mi bardzo pomocna przy tworzeniu własnego tekstu
Pokaż mimo to
Interesująca głównie z perspektywy historii historiografii i wglądu w to, jak w czasach, kiedy powstawała, pojmowano pisarstwo historyczne, a zwłaszcza jego "kobiecą" odsłonę.
Autorka zrobiła na mnie olbrzymie wrażenie jako kwerendystka i opisywaczka miejsc (krajobrazy, zamki i zabytki sztuki na kartach tej książki stają się żywe, a najbardziej imponująca jest chyba jej...
Całkiem niezła jako opowieść o Rzymie i Włoszech na przełomie wieków - początkowe rozdziały, temu właśnie poświęcone, oceniam najwyżej; doskonałe są też charakterystyki papieży sprzed pontyfikatu Aleksandra VI.
Mimo to autor nie unika komunałów, chaosu w datowaniu i jest szalenie nieobiektywny w swoich osądach - zwłaszcza zbiorowości - czuć więc doskonale, że książkę pisał...
Sto na dziesięć za same tylko opisy i wiarygodność kronikarską Zoli.
Jeśli chcecie się dowiedzieć czegoś w praktyce o dziewiętnastowiecznym handlu i narodzinach molochów towarowych w wielkich metropoliach europejskich, to tu znajdziecie wszystko, od tego, jak powstawały i jakie plany rysowali przed sobą ich właściciele, przez prowadzenie ówczesnego marketingu (XX wiek...
Ocenę obniżam radykalnie głównie ze względu na brak informacji bibliograficznych - ani w tekście, ani w przypisach, nigdzie. Strasznie chciałabym wiedzieć, skąd pochodzą bardzo liczne w tej książce cytaty źródłowe, które narobiły mi smaka na całość, a już na pewno utopiły mnie w głodzie większej liczby szczegółów - no nie docieczesz już, skąd autorka je wzięła, a wydawca...
więcej Pokaż mimo toPozycja mniej encyklopedyczna, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka, bardziej przekrojowa od typowych syntez, niektóre zjawiska tylko sygnalizująca, za to przepięknie ilustrowana, pozwalająca dosłownie nurzać się w epoce i jej obyczajowości.
Pokaż mimo toStudium pewnej obsesji, miejscami ciekawe literacko oraz psychologicznie, a miejscami niewypowiedzianie obrzydliwe.
Pokaż mimo toByłaby to świetna książka, gdyby nie dwie rzeczy - przekonanie o ściśle i rdzennie warszawskim pochodzeniu słów mających od dawien dawna zasięg ogólnopolski (a co za tym idzie, niezbyt jasną genezę i drogi migracji - wszak to, że wyraz po raz pierwszy odnotowano na terenie Warszawy, nie daje prawa sądzić, że w niej się oryginalnie pojawił) oraz pewną pogardę, a na pewno...
więcej Pokaż mimo toTrudno jest mi oceniać Eddę - to zbiór pieśni o bardzo różnym poziomie artystycznym i tematyce, ponadto z tak odległej epoki, że (jak już kiedyś pisałam w przypadku Dziejopisu Żywieckiego) można to chyba robić tylko w sposób skrajnie subiektywny. A mnie nie mogło się nie podobać. Od dzieciństwa darzę Skandynawię i jej kulturę najgłębszą miłością, a gdybym była zdolna do...
więcej Pokaż mimo to
Książka idealna niemal pod każdym względem. Zależy to oczywiście od tego, czego oczekujemy od tego typu publikacji, ale było tak w moim przypadku. Jestem podbita i oczarowana.
To nie jest klasyczna "biografia zespołu". Raczej monografia (bo też nie kalendarium, do którego się ją w opiniach sprowadza). I bogom niech będą dzięki. Co za odmiana. Nie znajdziemy tu ani zbyt...
Pozycja dość ciekawa z punktu widzenia historii obyczajów i idei, pokazująca, w jakie dogmaty dobrego wychowania dziewcząt wierzyła w początkach XX wieku postępowa, feministyczna inteligencja. Podając swej córce wachlarz złotych recept na szczęście i szczątkowych wiadomości biologicznych, Moszczeńska wymienia także rozmaite przesądy i relikty "złego" (w domyśle:...
więcej Pokaż mimo toDobra adaptacja opowieści o Nibelungach skompilowana z kilku źródeł, z wyczerpującym posłowiem omawiającym zarówno sam tekst eposu, język, jakim był pisany, kwestie jego autorstwa, stan badań na jego temat (do początku lat 70.), problematykę, świat przedstawiony (z trafnym, choć niestety zbyt krótkim omówieniem różnic pomiędzy mentalnością wczesnego i późnego średniowiecza;...
więcej Pokaż mimo toKopalnia anegdot o ludziach powiązanych z muzyką - od samych artystów przez radiowców, konferansjerów i tłumaczy-pilotów aż po pewnego bufona, któremu Tymiński miał obiecać tekę ministerialną - z dobrze naszkicowanym tłem obyczajowym i barwnie, acz nie łopatologicznie oddanymi realiami epoki, i to nie tylko samego PRLu, ale również Londynu lat 60. i 70. czy Stanów lat 80.,...
więcej Pokaż mimo toNiezmiernie cenię Kazimierza Michałowskiego jako badacza i popularyzatora nauki, lecz jego zarys historii sztuki egipskiej, który poznawałam po raz pierwszy wiele lat temu i do którego po dziś dzień wracam, najwyraźniej trochę mnie rozpieścił. Mierząc się z jego książką o sztuce Grecji - o wiele krótszą od tamtej i dotykającą bardziej pasjonujących mnie zagadnień - niestety...
więcej Pokaż mimo to
Jakkolwiek nigdy nie byłam specjalnie religijna, to zawsze ceniłam tę postać (obok św. Franciszka, którego mi przypomina) i jej głęboko humanitarne, bezpretensjonalne życie. A moja znajomość z filozofią św. Jana Bosko zaczęła się właśnie od tej książeczki.
Myśl o tym, że "wszystko warto umieć, ale nie wszystko warto robić", tak prosta i mądra zarazem, stanowi jeden z...
Jedna z najdziwniejszych pozycji, jakie było mi dane w życiu czytać.
Z jednej strony książka hipnotyzuje, powala na kolana i nie daje wstać za sprawą swego unikalnego stylu i przebogatego tła. Jest to prawdziwy dokument życia Berlina w końcu lat 20., niesłychanie pełny i drobiazgowy, a przy tym autentyczny - autor świetnie zna topografię miasta, trasy linii tramwajowych,...