rozwińzwiń

Historia filozofii. Tom 7. Od Fichtego do Nietzschego

Okładka książki Historia filozofii. Tom 7. Od Fichtego do Nietzschego Frederick Copleston
Okładka książki Historia filozofii. Tom 7. Od Fichtego do Nietzschego
Frederick Copleston Wydawnictwo: Instytut Wydawniczy PAX Cykl: Historia filozofii (PAX) (tom 7) filozofia, etyka
464 str. 7 godz. 44 min.
Kategoria:
filozofia, etyka
Cykl:
Historia filozofii (PAX) (tom 7)
Tytuł oryginału:
History of philosophy
Wydawnictwo:
Instytut Wydawniczy PAX
Data wydania:
2008-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2008-01-01
Liczba stron:
464
Czas czytania
7 godz. 44 min.
Język:
polski
ISBN:
9788321118154
Tłumacz:
Jerzy Łoziński
Średnia ocen

7,3 7,3 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,3 / 10
14 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
580
249

Na półkach: ,

O Heglu:

"Odwoływanie się do mistycznych intuicji i odczuć było dlań odrażające, przynajmniej jeśli chodzi o filozofię. [...] Był przekonany, że treść, prawda, istnieją dla filozofii jedynie w systematycznej i pojęciowej formie. [...] rzeczywistość [...] można pojąć jedynie poprzez jej racjonalną rekonstrukcję" (143).

"[...] intelektualny ogląd nie oznacza dla niego [Hegla] mistycznego oglądania ciemnej i nieprzeniknionej przepaści, miejsca, w którym znikają wszelkie różnice, lecz raczej: uznanie przez rozum antytez jako momentów jednego wszechogarniającego życia Absolutu" (149).

"Choć bowiem umysł ludzki jest skończony, jest on jednocześnie więcej niż skończony i może osiągnąć pozycję, w której będzie jakby narzędziem poznawania przez Absolut" (149). "[...] filozofia domaga się, by myślenie dialektyczne podniosło rozsądek do poziomu rozumu (do poziomu myślenia spekulatywnego),który potrafi uchwycić tożsamość w zróżnicowaniu" (155).

"To nie przez zanurzenie się w mistycznej nocy można poznać Absolut. Można go poznać wyłącznie dzięki zrozumieniu określonej treści, samorozwijającego się życia Absolutu w przyrodzie i w duchu" (150).

Absolut przekracza / nie przekracza / myślenie pojęciowe.

"[...] Hegel odrzucał pogląd [...] że Absolut adekwatnie można opisać wyłącznie w terminach negatywnych, a [...] pozytywnie ująć można - jeśli w ogóle jest to możliwe - tylko w mistycznej intuicji. Hegel był przekonany, że spekulatywny rozum może zgłębić wewnętrzną istotę Absolutu, która przejawia się w przyrodzie i w dziejach ludzkiego ducha" (166).

O Heglu:

"Odwoływanie się do mistycznych intuicji i odczuć było dlań odrażające, przynajmniej jeśli chodzi o filozofię. [...] Był przekonany, że treść, prawda, istnieją dla filozofii jedynie w systematycznej i pojęciowej formie. [...] rzeczywistość [...] można pojąć jedynie poprzez jej racjonalną rekonstrukcję" (143).

"[...] intelektualny ogląd nie oznacza dla niego...

więcej Pokaż mimo to

avatar
20
20

Na półkach:

Cała seria powinna nosić tytuł "Historia filozofii z punktu widzenia chrześcijaństwa", byłoby to bardziej adekwatne. Autor jest zainteresowany filozofią popdporządkowaną swojej ideologii, poświęca jej dużo miejsca i omawia szczegółowo, inne nurty traktując jako niewarte uwagi lub mało wartościowe. Takie kwiatki, jak pobieżny opis powstania i dokonań Akademii Florenckiej (t. 3) czy sarkastyczne uwagi pod adresem Nietzchego (t. 7) nie licują z pretensjami do naukowego obiektywizmu. Książki nie polecam, chyba, że kogoś szczegółowo interesują dzieje filozofii chrześcijańskiej opisane kosztem innych nurtów.

Cała seria powinna nosić tytuł "Historia filozofii z punktu widzenia chrześcijaństwa", byłoby to bardziej adekwatne. Autor jest zainteresowany filozofią popdporządkowaną swojej ideologii, poświęca jej dużo miejsca i omawia szczegółowo, inne nurty traktując jako niewarte uwagi lub mało wartościowe. Takie kwiatki, jak pobieżny opis powstania i dokonań Akademii Florenckiej...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    25
  • Chcę przeczytać
    21
  • Posiadam
    12
  • Filozofia
    3
  • Mądre książki do przeczytania
    1
  • Moje, chcę przeczytać
    1
  • 2) Filozofia
    1
  • Cyfrowe
    1
  • 2 0 1 8
    1
  • Filozofia_Socjologia_Psychologia
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Historia filozofii. Tom 7. Od Fichtego do Nietzschego


Podobne książki

Przeczytaj także