Magiczny świat konsumpcji

Okładka książki Magiczny świat konsumpcji
George Ritzer Wydawnictwo: Muza Seria: Spectrum nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
354 str. 5 godz. 54 min.
Kategoria:
nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
Seria:
Spectrum
Tytuł oryginału:
Enchanting a disenchanted world
Wydawnictwo:
Muza
Data wydania:
2009-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2001-01-01
Liczba stron:
354
Czas czytania
5 godz. 54 min.
Język:
polski
ISBN:
9788374953245
Tłumacz:
Ludwik Stawowy
Tagi:
ekonomia konsumpcja Stany Zjednoczone
Średnia ocen

                6,2 6,2 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,2 / 10
80 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
328
223

Na półkach:

Oprócz książek, o których coś wystukam na blog, czytam także sporo innych lektur – przede wszystkim na uczelnię. Wśród książek z zakresu socjologii czasem zdarzają się takie, które czyta się lżej niż niejedną beletrystykę. Tak jest na pewno z Telefonem komórkowym Paula Levinsona i właśnie z Magicznym światem konsumpcji George’a Ritzera. I tak zamiar przeczytania trzech rozdziałów zakończył się przeczytaniem całej, niegrubej zresztą, pozycji.

Masa ciekawostek o McDonald’s i Disneyu, historia powstania centrów handlowych i sporo o samym mechanizmie konsumpcji, są materiałem ciekawym, mimo że dotyczą sytuacji w USA sprzed kilkunastu, a czasem kilkudziesięciu lat. Pewne reguły dopiero od niedawna widać w Polsce, a inne – w ogóle są na nią nieprzekładalne, co oczywiste.
O ile w Stanach Zjednoczonych wielkie centra handlowe ominęły początkowo największe miasta, a umiejscowiły się w tych mniejszych, o tyle w Polsce to właśnie największe miasta przyciągały mieszkańców województwa do pierwszych galerii handlowych.
Najpierw była Galeria Łódzka i Manufaktura, a później Focus Mall w Piotrkowie Trybunalskim. Co ciekawe, dla wielu mieszkańców Piotrkowa wciąż zakupy w Łodzi są „lepsze” niż te na miejscu. Kwestia nowego nurtu w turystyce, jakim są wyjazdy do centrów handlowych, są także elementem omówionym u Ritzera.

Najciekawszym z omówionych zjawisk okazała się dla mnie kwestia atrakcyjności symulacji. Miejsca związane z konsumpcjonizmem wykorzystują fakt, że symulacja jest bardziej atrakcyjna od oryginału. Sztuczna przestrzeń, na przykład wyspa, która należy do korporacji turystycznej, jest czysta i dostosowana do potrzeb bogatych turystów. „Prawdziwa” wyspa, z tubylcami, niebezpiecznymi targami rozmaitości i pełna śmieci, nie jest już tak ciekawa. Przyjrzenie się powiększonej kopii Sfinksa w Las Vegas wielokrotnie stawia prawdziwą, niższą rzeźbę, na straconej pozycji. W parkach rozrywki, na przykład tych należących do Disneya, symulacja dominuje nad prawdziwością. Sztuczne drzewo i rzeźbami afrykańskich zwierząt jest bardziej atrakcyjne od prawdziwego, gdzieś na sawannie, bo pewnie na tym prawdziwym nie siedziałyby jednocześnie różne gatunki małp i ptaków. Tym samym bardziej intensywne reakcje budzą w odbiorcach wyolbrzymione kopie i w wielu przypadkach staje się już niemożliwe czerpanie satysfakcji z oglądania prawdziwych eksponatów, rzeźb czy pomników przyrody. Młode pokolenie, wychowane na symulakrach, jakimi są na przykład filmy czy gry komputerowe, może poszukiwać w rzeczywistości tylu barw i takiego tempa wydarzeń, które zna z tych zamienników. Tym sposobem przedmiot konsumpcji, który jest symulacją, może stać się niebezpiecznym zamiennikiem, o czym przekonują przecież historie uczestników kolejnej machiny konsumpcyjnej, jaką są kasyna.
Ritzer wielokrotnie powraca do tych samych, dobrze znanych przykładów, co niektórzy mogą uznać za wadę tej książki. Te same świątynie konsumpcji są pretekstem do przedstawienia wielu zjawisk socjologicznych. Dla mnie może niepotrzebne jest obszerne podsumowanie, które – przy tej objętości książki – nadaje się do pominięcia, jeśli ktoś ją przeczytał od razu w całości.

Oprócz książek, o których coś wystukam na blog, czytam także sporo innych lektur – przede wszystkim na uczelnię. Wśród książek z zakresu socjologii czasem zdarzają się takie, które czyta się lżej niż niejedną beletrystykę. Tak jest na pewno z Telefonem komórkowym Paula Levinsona i właśnie z Magicznym światem konsumpcji George’a Ritzera. I tak zamiar przeczytania trzech...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Przeczytane
    126
  • Chcę przeczytać
    125
  • Posiadam
    37
  • Socjologia
    5
  • Spectrum
    4
  • Teraz czytam
    4
  • Kultura
    3
  • Studia
    2
  • Konsumpcjonizm
    2
  • 2018
    2

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Magiczny świat konsumpcji


Podobne książki

Przeczytaj także