Magiczny świat konsumpcji
Wydawnictwo: Muza Seria: Spectrum nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
354 str. 5 godz. 54 min.
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Seria:
- Spectrum
- Tytuł oryginału:
- Enchanting a disenchanted world
- Wydawnictwo:
- Muza
- Data wydania:
- 2009-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2001-01-01
- Liczba stron:
- 354
- Czas czytania
- 5 godz. 54 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788374953245
- Tłumacz:
- Ludwik Stawowy
- Tagi:
- ekonomia konsumpcja Stany Zjednoczone
Książka autora McDonaldyzacji społeczeństwa traktuje o współczesnych modelach konsumpcji. Ritzer z właściwą sobie swadą, uciekając się do nieoczekiwanych skojarzeń, analizuje "katedry konsumpcji": świat centrów handlowych, supermarketów, parków tematycznych Disneya, zbiorowej turystyki. Są to miejsca pełne szczególnego uroku - ludzie udają się tam, by praktykować konsumpcjonizm niczym religię. Niestety, autor bez odpowiedzi pozostawia pytanie, jak żyć w społeczeństwie, w którym coraz częściej model konsumpcji jest wyznacznikiem statusu społecznego.
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 125
- 125
- 38
- 5
- 4
- 4
- 3
- 2
- 2
- 2
OPINIE i DYSKUSJE
Ciekawa, napisana przystępnym językiem, czyta się bardzo dobrze. Polecam
Ciekawa, napisana przystępnym językiem, czyta się bardzo dobrze. Polecam
Pokaż mimo toKsiążka, choć trochę trąci myszką - została napisana ponad dekadę temu i np. dopiero wspomina o potencjale Internetu -, ale mimo to w bardzo ciekawy sposób uświadamia istnienie mechanizmów rynku, które nieraz w agresywny i bezwzględny sposób starają się wpływać na życie człowieka.
No i oczywiście koncentruje się wokół maksymy consumentum ergo sum.
Ciekawe, warto przeczytać.
Książka, choć trochę trąci myszką - została napisana ponad dekadę temu i np. dopiero wspomina o potencjale Internetu -, ale mimo to w bardzo ciekawy sposób uświadamia istnienie mechanizmów rynku, które nieraz w agresywny i bezwzględny sposób starają się wpływać na życie człowieka.
więcej Pokaż mimo toNo i oczywiście koncentruje się wokół maksymy consumentum ergo sum.
Ciekawe, warto przeczytać.
Mimo, iż książka została napisana w latach dziewięćdziesiątych, to jednak zawiera wiele aktualnych spostrzeżeń. Z perspektywy minionych lat można ocenić w jaką stronę ewoluowały zjawiska opisane w niniejszej analizie, jakie reakcje oddolne się pojawiły, jak zmodyfikowały się tendencje zarówno w opisywanych Stanach Zjednoczonych jak i całej Europie. Czytając tą książkę można spotkać się z samym sobą w swej codzienności. Nie zawsze jest to miłe spotkanie.
Mimo, iż książka została napisana w latach dziewięćdziesiątych, to jednak zawiera wiele aktualnych spostrzeżeń. Z perspektywy minionych lat można ocenić w jaką stronę ewoluowały zjawiska opisane w niniejszej analizie, jakie reakcje oddolne się pojawiły, jak zmodyfikowały się tendencje zarówno w opisywanych Stanach Zjednoczonych jak i całej Europie. Czytając tą książkę można...
więcej Pokaż mimo toKsiążka niezła, pojawia się w niej bardzo dużo ciekawostek. Ritzer ma przyjemny w odbiorze styl, mimo że stawia tutaj różne tezy i odwołuje się do wielu metodologii to nie jest to ściśle naukowy wywód. Na pewno pomagają liczne przykłady. W którymś momencie jednak autor powtarza przyjęte wcześniej założenia, teoria zdaje się sprowadzać w kółko do tego samego, tylko ujętego z innej perspektywy. Oczywiście służy to podkreśleniu, że tezy autora sprawdzają w różnym ujęciu środków konsumpcji, jednak w którymś momencie odnosi się wrażenie, że czyta się w kółko to samo. W dwóch ostatnich rozdziałach najbardziej ciekawe były dla mnie przykłady, sama teoria wniosła niewiele nowych spostrzeżeń. Minusem jest też to, że ta książka jednak już się nieco zestarzała - była po raz pierwszy wydana w Stanach w 1999 roku i wiemy o wiele więcej o internecie i np. zakupach w sieci, niż autor był sobie wówczas w stanie wyobrazić. Wprawdzie nie dezaktualizuje to jego teorii, ale jednak względem ostatnich lat znacznie zubaża ogólne wnioski.
Książka niezła, pojawia się w niej bardzo dużo ciekawostek. Ritzer ma przyjemny w odbiorze styl, mimo że stawia tutaj różne tezy i odwołuje się do wielu metodologii to nie jest to ściśle naukowy wywód. Na pewno pomagają liczne przykłady. W którymś momencie jednak autor powtarza przyjęte wcześniej założenia, teoria zdaje się sprowadzać w kółko do tego samego, tylko ujętego z...
więcej Pokaż mimo toBardzo lubię serię Spectrum, uważam, że w dość przystępny sposób, przedstawiane są różne teorie socjologiczne, antropologiczne etc.
Ta książka jednak należy do tych słabszych, przede wszystkim fakt iż opisuje ona sytuację z lat 90 tych XX wieku. Niebawem najprawdopodobniej będzie całkowicie przestarzała. Napakowana jest dużą ilością terminologii i naukowego "bełkotu", co w tym przypadku raczej jest minusem, bo trzeba mieć pewne rozeznanie w temacie, by się za bardzo nie umęczyć lekturą.
Bardzo lubię serię Spectrum, uważam, że w dość przystępny sposób, przedstawiane są różne teorie socjologiczne, antropologiczne etc.
więcej Pokaż mimo toTa książka jednak należy do tych słabszych, przede wszystkim fakt iż opisuje ona sytuację z lat 90 tych XX wieku. Niebawem najprawdopodobniej będzie całkowicie przestarzała. Napakowana jest dużą ilością terminologii i naukowego "bełkotu", co w...
Oprócz książek, o których coś wystukam na blog, czytam także sporo innych lektur – przede wszystkim na uczelnię. Wśród książek z zakresu socjologii czasem zdarzają się takie, które czyta się lżej niż niejedną beletrystykę. Tak jest na pewno z Telefonem komórkowym Paula Levinsona i właśnie z Magicznym światem konsumpcji George’a Ritzera. I tak zamiar przeczytania trzech rozdziałów zakończył się przeczytaniem całej, niegrubej zresztą, pozycji.
Masa ciekawostek o McDonald’s i Disneyu, historia powstania centrów handlowych i sporo o samym mechanizmie konsumpcji, są materiałem ciekawym, mimo że dotyczą sytuacji w USA sprzed kilkunastu, a czasem kilkudziesięciu lat. Pewne reguły dopiero od niedawna widać w Polsce, a inne – w ogóle są na nią nieprzekładalne, co oczywiste.
O ile w Stanach Zjednoczonych wielkie centra handlowe ominęły początkowo największe miasta, a umiejscowiły się w tych mniejszych, o tyle w Polsce to właśnie największe miasta przyciągały mieszkańców województwa do pierwszych galerii handlowych.
Najpierw była Galeria Łódzka i Manufaktura, a później Focus Mall w Piotrkowie Trybunalskim. Co ciekawe, dla wielu mieszkańców Piotrkowa wciąż zakupy w Łodzi są „lepsze” niż te na miejscu. Kwestia nowego nurtu w turystyce, jakim są wyjazdy do centrów handlowych, są także elementem omówionym u Ritzera.
Najciekawszym z omówionych zjawisk okazała się dla mnie kwestia atrakcyjności symulacji. Miejsca związane z konsumpcjonizmem wykorzystują fakt, że symulacja jest bardziej atrakcyjna od oryginału. Sztuczna przestrzeń, na przykład wyspa, która należy do korporacji turystycznej, jest czysta i dostosowana do potrzeb bogatych turystów. „Prawdziwa” wyspa, z tubylcami, niebezpiecznymi targami rozmaitości i pełna śmieci, nie jest już tak ciekawa. Przyjrzenie się powiększonej kopii Sfinksa w Las Vegas wielokrotnie stawia prawdziwą, niższą rzeźbę, na straconej pozycji. W parkach rozrywki, na przykład tych należących do Disneya, symulacja dominuje nad prawdziwością. Sztuczne drzewo i rzeźbami afrykańskich zwierząt jest bardziej atrakcyjne od prawdziwego, gdzieś na sawannie, bo pewnie na tym prawdziwym nie siedziałyby jednocześnie różne gatunki małp i ptaków. Tym samym bardziej intensywne reakcje budzą w odbiorcach wyolbrzymione kopie i w wielu przypadkach staje się już niemożliwe czerpanie satysfakcji z oglądania prawdziwych eksponatów, rzeźb czy pomników przyrody. Młode pokolenie, wychowane na symulakrach, jakimi są na przykład filmy czy gry komputerowe, może poszukiwać w rzeczywistości tylu barw i takiego tempa wydarzeń, które zna z tych zamienników. Tym sposobem przedmiot konsumpcji, który jest symulacją, może stać się niebezpiecznym zamiennikiem, o czym przekonują przecież historie uczestników kolejnej machiny konsumpcyjnej, jaką są kasyna.
Ritzer wielokrotnie powraca do tych samych, dobrze znanych przykładów, co niektórzy mogą uznać za wadę tej książki. Te same świątynie konsumpcji są pretekstem do przedstawienia wielu zjawisk socjologicznych. Dla mnie może niepotrzebne jest obszerne podsumowanie, które – przy tej objętości książki – nadaje się do pominięcia, jeśli ktoś ją przeczytał od razu w całości.
Oprócz książek, o których coś wystukam na blog, czytam także sporo innych lektur – przede wszystkim na uczelnię. Wśród książek z zakresu socjologii czasem zdarzają się takie, które czyta się lżej niż niejedną beletrystykę. Tak jest na pewno z Telefonem komórkowym Paula Levinsona i właśnie z Magicznym światem konsumpcji George’a Ritzera. I tak zamiar przeczytania trzech...
więcej Pokaż mimo toKsiążka trochę męczy, w różnych rozdziałach autor podaje podobne przykłady i podobne schematy... często odnosiłem wrażenie że to już było, lub... już to czytałem. Polecam "skonsumowani" i "teoria klasy próżniaczej" z tej samej serii wydawniczej. Tematyka podobna, treść bardziej przystępna.
Książka trochę męczy, w różnych rozdziałach autor podaje podobne przykłady i podobne schematy... często odnosiłem wrażenie że to już było, lub... już to czytałem. Polecam "skonsumowani" i "teoria klasy próżniaczej" z tej samej serii wydawniczej. Tematyka podobna, treść bardziej przystępna.
Pokaż mimo to