With Stake and Spade. Vampiric Diversity in Poland
- Kategoria:
- baśnie, legendy, podania
- Wydawnictwo:
- Instytut Adama Mickiewicza, Fundacja Evviva L'arte
- Data wydania:
- 2020-12-15
- Data 1. wydania:
- 2020-12-15
- Liczba stron:
- 180
- Czas czytania
- 3 godz. 0 min.
- Język:
- angielski
- ISBN:
- 9788360263600
- Tagi:
- Średniowiecze Nowożytnosć XIX wiek XX wiek Wampry Upiory Źródła historyczne
Wampir jest bez wątpienia najważniejszym wkładem Słowian w kulturę całego świata. To postać, która od ponad 300 lat jest eksploatowana globalnie, na niemalże wszelkich możliwych polach – od nauki, po rozrywkę i konsumpcję.
Choć literatura i popkultura przyzwyczaiły nas do poszukiwania kolebki wampirów gdzieś w Transylwanii, to w rzeczywistości najwięcej relacji na ich temat – zarówno źródeł historycznych i etnograficznych, jak doniesień prasowych, a nawet akt rozpraw sądowych znaleźć można w materiałach z Polski i dawnej Rzeczpospolitej Obojga Narodów…
----------------------------------------------------------------------------
O wampirach słyszał każdy, jednak o upiorach, strzygach, strzygoniach i wieszczych już niewielu. Tymczasem źródła z Polski i dawnej Rzeczpospolitej Obojga Narodów dostarczają bogatego i fascynującego materiału do poznania słowiańskiego wierzenia w żywych umarłych, które stało się znanym na całym świecie, uniwersalnym mitem. With Stake and Spade zawiera niewielki, choć reprezentatywny wybór tekstów powstałych na przestrzeni prawie 500 lat: od uczonych i kościelnych traktatów, przez dokumenty urzędowe, aż po prace etnografów oraz doniesienia prasowe na temat rzeczywistych wydarzeń. Nie ograniczają się one wyłącznie do polskich grup etnicznych, ale też m.in. wierzeń ukraińskich, które miały duży wpływ na polski upioryzm, a także materiałów zebranych wśród kaszubskich osadników w Kanadzie. Antologia poprzedzona jest wprowadzeniem autora, w którym omówione zostały oblicza i pochodzenie „upioryzmu” – czyli polskiego wampiryzmu.
Publikację dopełniają ilustracje Julii Mirny – stworzone w analogowej technice kolażu z wykorzystaniem archiwalnych zdjęć i materiałów wizualnych.
Upiory są to, według powszechnego mniemania, ciała umarłych, niejakim, iż tak rzekę, sposobem ożywione. Te nie czekając powszechnego zmartwychwstania, powstają z trun przed czasem, z grobów wychodzą, na domy nachodzą, ludzi – których mogą – duszą, których nie mogą pokonać – pasowaniem się z niemi mordują, krew wysysają, na ołtarze łażą, one krwawią, świece łamią, i wiele innych sprośności i morderstwa czynią.
Jan Bohomolec, Diabeł w swojej postaci z okazyi pytania: jeśli są upiory, ukazany, 1772
Dnia 18 marca r. b. starszy strażnik dostrzegł na cmentarzu parafialnym w Bodzentynie rozkopaną mogiłę włościanki Szafrańcowej ze wsi Sieradowice, nagle zmarłej 22 z. lutego. Z wyprowadzonego przez miejscowego burmistrza śledztwa pokazało się, że Szafrańcowa po śmierci jakoby nawiedzała dom swego męża, Jana Szafrańca, straszyła go, dzieci a nawet sąsiadów. Pragnąc pozbyć się przykrych odwiedzin nieboszczki, Szafraniec udał się na cmentarz i przy pomocy grabarza Walentego Czekaja, rozkopał grób, przewrócił w trumnie trup nieboszczki plecami do góry i związał ręce. Pomimo takiej ostrożności, odwiedziny nie ustawały. Rozgniewany przeto Szafraniec, udawszy się na cmentarz, powtórnie otworzył trumnę, i odciąwszy sam głowę nieboszczki żony swojej, zakopał ją w innem miejscu. Oba sprawcy rozkopania mogiły oddani zostali pod sąd.
Doniesienie prasowe z 1869 roku.
Łukasz Kozak – mediewista, ekspert w dziedzinie technologii i nowych mediów oraz promocji dziedzictwa kulturowego. Badacz nieoczywistych wątków w historii kultury. Współtwórca audycji mediewistycznej Kryzys wieku średniego w Programie 2 Polskiego Radia, kurator programu muzyki dawnej warszawskiego festiwalu Nowe Epifanie. Autor prac naukowych i popularyzatorskich, wykładowca. Współpracował z licznymi instytucjami kultury i ośrodkami naukowymi przy tworzeniu nowych rozwiązań technologicznych dla zbiorów cyfrowych.
Publikacja jest częścią realizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza od roku 2018 projektu Upiór. Celem projektu jest popularyzacja źródeł dotyczących polskich wierzeń ludowych, ukazanie ich znaczenia dla badań oraz potencjału jako inspiracji m.in. dla współczesnych twórców.
Wydawca: Instytut Adama Mickiewicza
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 23
- 5
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Bardzo ciekawa, przyjemnie napisana książka. Nie jestem tu bezstronny bo temat jestem fanatykiem tematu wampirów. W książce tej można znaleźć bardzo wyjątkowe spojrzenie na historię przesądów o wampirach, etymologię słów określających te mityczne stworzenia, ale też przeczytać o historycznych przypadkach oskarżeń o wampiryzm na terenach Polski.
Graficznie książka też jest bardzo spójna i ciekawa.
Bardzo ciekawa, przyjemnie napisana książka. Nie jestem tu bezstronny bo temat jestem fanatykiem tematu wampirów. W książce tej można znaleźć bardzo wyjątkowe spojrzenie na historię przesądów o wampirach, etymologię słów określających te mityczne stworzenia, ale też przeczytać o historycznych przypadkach oskarżeń o wampiryzm na terenach Polski.
więcej Pokaż mimo toGraficznie książka też jest...
Zrobiłem bardzo wnikliwe badania wokół tej książki i jej autora. O generalnych konkluzjach można przeczytać gdzie indziej, ale trzeba podkreślić bardzo dziwną koincydencję faktów, które zdarzyły się wokół tej książki. Piszę krótko tylko o najważniejszych faktach (podobnych tajemniczych rzeczy wydarzyło się więcej):
*2019 listopad
Kozak z wielką pompą ogłasza w TVN, że zaczyna pisać tę książkę i że jego poprzednicy badający temat nie mieli racji.
co się dzieje trzy miesiące później?
*2020 21 lutego
Umiera w tajemniczych okolicznościach dr Leonard Pełka, autor "Polskiej Demonologii Ludowej”, którą Kozak skrytykował we wstępie i który mógł wejść w polemikę z Kozakiem.
*2020 23 sierpnia
Umiera nagle prof. Maria Janion, wielka badaczka romantyzmu i polonistka, autorka „Wampira”, o którym Kozak wyraził się niepochlepnie jako o „monografią w dużej mierze wtórną”. Janion mogła skrytykować ustalenia Kozaka co do Mickiewicza. Według niepotwierdzonych informacji, prof. Janion miała przed śmiercią czytać złożonego do druku „Upiora".
*2021 13 (piątek!) stycznia
W domniemaną rocznicę chrztu Państwa Lechickiego Kozak ogłasza wydanie książki pozując z nią do zdjęcia ucharakteryzowany na Nordyckiego Obcego (niebieskie oczy, białe włosy, wcześniej miał czarne!). Jak opisał tę rasę wielki ezoteryk i ufolog George (Grzegorz) Adamski: "humanoid extraterrestrials purported to come from the Pleiades who resemble Nordic-Scandinavians. Professed contactees describe them as being six to seven feet tall (about two meters) with long blonde hair, blue eyes, and fair skin". Następnie Kozak znika z Polski i okazuje się, że przeniósł się do północnej Skandynawii na koło arktyczne (w pobliżu dawnych tajnych niemieckich baz).
*2021 28 maja
Umiera po krótkiej chorobie prof. Henryk Samsonowicz, wielki polski historyk nie unikający wyjaśniania tajemniczych tematów. Nikt jednak nie wspomina, że Samsonowicz był promotorem Kozaka i wielkim mistrzem warszawskiej loży masońskiej. Kozak odciął się od Samosnowicza i skrytykował go w swojej książce. Profesor planował napisać odpowiedź na zarzuty. Nie zdążył... rękopis polemiki zaginął w tajemniczych okolicznościach.
*2021 26 października
Łukasz Kozak pojawia się we Wrocławiu, gdzie dyskutuje publicznie z prof. Łukaszem Mollem, działaczem anarchokomunistycznym i masonem. Co ciekawe spotkanie ma miejsce w kamienicy, w której kiedyś mieściła się siedziba SS Ahnenerbe – tajnej organizacji niemieckich badaczy ezoteryzmu.
*2021 10 grudnia
Na internetowym spotkaniu autorskim Kozak, przebywając realnie w pobliżu Magnerycznego Półncnego Bieguna i czerpiąc stamtąd energię dokonuje zbiorowej hipnozy uczestników spotkania. Ludzie skarżą się na koszmary senne, mają poczucie obecności, ból głowy, depersonalizację i bycia poza własnym ciałem.
*2022 5 wrzeńia
We wsi Pień pod Bydgoszczą zostaje odkopany grób wampirzycy. Archeologowie piszą, że pochodzi on z XVII wieku, ale w rzeczywistości jest dużo starszy. Na szyi zakopanej kobiety spoczywa sierp, który miał zatrzymać jej energię. Kierujący pracami przerywają pracę i wzywają na miejsce Kozaka, który usuwa sierp i inne zabezpieczenia i dopiero wtedy ciało zostaje wyciągnięte z grobu.
*2022 17 listopada
Umiera niespodziewanie i przedwcześnie profesor Andrzej Marek Wyrwa, wielki archeolog, który odkopał grób innej wampirzycy ze Strzelna. Profesor "za bardzo" interesował się wampirzycą z pnia i tym, co się tam stało.
Takich "zbiegów okoliczności" wokół książki jest więcej, ale nie wymienię tu wszystkich. Bardzo ważne, że książkę Kozaka zilustrowała Aleksandra Waliszewska. Malarka pochodząca ze starej rodziny warszawskich artystek-okultystek, które zwróciły się u magii ludowej. Waliszewska maluje bardzo często sceny polowań na dzieci, została zdemaskowana jako jedna z ofiar bądź uczestniczek tej rozrywki praktykowanej w USA głównie w kołach sympatyzujących z Nordyckimi Obcymi. Sprawę szerzej opisała Jenna Jameson, która później stała się celem dyskredytacji, zastraszeń i zamachów. Co ciekawe, zamieszana w to była również brytyjska rodzina królewska. Więcej przeczytacie w tekście "The Cabal’s Horrific ‘hunting parties’. Jenna Jameson’s trying to wake us up" i innych. Ale tu jest inny ciekawy wątek, ponieważ książka Kozaka staje się kluczem dla artystów tworzących demoniczną sztukę. W 2022 roku otwierają się wystawy o mowiących tytułach: Opowieści Okrutne, Niebieskie Zboże i Upiorek oraz Niepokój Przychodzi O Zmierzchu (tyle podaje Wikipedia, ale mogło być ich więcej). Cała Polska zostaje opleciona sztuką przedstawiającą upiorne sceny oparte o ksiażkę Kozaka. Na wystawie Opowieści Okrutne są pokazywane prace Waliszewskiej oraz stare obrazy z trollami, które Kozak przywiózł ze Skandynawii. Kozak pojawia się tam dwukrotnie prowadząc spotkania wraz z Natalią Sielewicz, powiązaną z ruchem Wicca i kobiecą warszawską masonerią. Wejście na spotkania są ograniczane, np. mówi się, że są tylko dla uchodźców z Ukrainy.
To tylko garść przykładów pokazujących, że jest to książka związana z niebezpiecznymi środowiskami, fakt tylu niewyjaśnionych śmierci wielkich naukowców niech mówi za siebie.
mniej
Popieram
2
Link
Oznacz jako spojler
Zrobiłem bardzo wnikliwe badania wokół tej książki i jej autora. O generalnych konkluzjach można przeczytać gdzie indziej, ale trzeba podkreślić bardzo dziwną koincydencję faktów, które zdarzyły się wokół tej książki. Piszę krótko tylko o najważniejszych faktach (podobnych tajemniczych rzeczy wydarzyło się więcej):
więcej Pokaż mimo to*2019 listopad
Kozak z wielką pompą ogłasza w TVN, że...