Niebo jest nasze. Miłość i terror w złotym wieku piractwa powietrznego
- Kategoria:
- reportaż
- Seria:
- Seria Amerykańska
- Tytuł oryginału:
- The Skies Belong to Us. Love and Terror in the Golden Age of Hijacking
- Wydawnictwo:
- Czarne
- Data wydania:
- 2017-08-02
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-08-02
- Data 1. wydania:
- 2014-06-17
- Liczba stron:
- 344
- Czas czytania
- 5 godz. 44 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788380495517
- Tłumacz:
- Barbara Gadomska
- Tagi:
- 2. poł. XX w. literatura faktu lotnictwo okup pasażer pilot samolotu piractwo porwanie reportaż USA szantaż
- Inne
Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych w USA porywano co najmniej jeden samolot tygodniowo. Początkowo porywacze zwykle chcieli dostać się na Kubę – było to tak częste, że w amerykańskich samolotach wszystkie kokpity zostały wyposażone w mapy Morza Karaibskiego, pilotów zaopatrzono w rozmówki hiszpańskie, a Ambasada Szwajcarii w Hawanie, która reprezentowała amerykańskie interesy dyplomatyczne na Kubie, przygotowała dla linii lotniczych formularz z prośbą o szybki zwrot skradzionej maszyny. Z czasem zaczęto porywać samoloty dla okupu lub by zamanifestować polityczny sprzeciw. Jednak dopiero groźba użycia porwanego samolotu do zniszczenia reaktora jądrowego sprawiła, że na lotniskach wprowadzono surowsze środki bezpieczeństwa, łącznie z kontrolą osobistą pasażerów i prześwietlaniem ich bagażu podręcznego.
Niebo jest nasze to fascynująca, miejscami zabawna, a miejscami przerażająca opowieść o złotym wieku piractwa powietrznego, osnuta wokół historii słynnej pary, Rogera Holdera i Cathy Kerkow, którzy uprowadzonym samolotem i z pół miliona dolarów okupu dotarli aż do Algieru. To także świetny portret psychologiczny ogarniętej podniebnym szaleństwem Ameryki tamtych lat.
- Jedna ze 100 najlepszych książek 2013 roku według New York Times Book Review Notable Book
- Jedna z 10 najlepszych książek 2013 według New York Timesa
- Jedna z najlepszych książek 2013 według Boston Globe
- Jedna z najlepszych książek 2013 roku według pisma Slate
- Jedna z najważniejszych książek 2013 roku według Stowarzyszenia Bibliotek Amerykańskich (ALA)
- Jedna z najbardziej polecanych książek 2013 roku według San Francisco Chronicle
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Podniebni piraci
Co składa się na „amerykańską specyfikę”? Trudno stwierdzić jednoznacznie, choć sformułowanie to pada w wielu rozmowach na temat kultury i obyczajowości USA. Wydaje się, że jakąś część owej specyfiki doskonale ilustruje temat omawianej książki, bo, odpowiedzmy sobie na to pytanie szczerze, drodzy Państwo: gdzie indziej mógłby zrodzić się prąd (żeby nie powiedzieć „moda”) porywania samolotów, aby wyjechać z kraju, który nie spełnia wygórowanych oczekiwań?
„Niebo jest nasze” czyta się jak beletrystykę – i, żeby nie wprowadzić nikogo w błąd, dodam, że uważam fakt ten za jedną z największych zalet tej książki. Autor udowadnia, iż literacka rekonstrukcja historyczna może być zarazem rzetelna i drobiazgowa, czego oczekiwać mogą odbiorcy zainteresowani tematem jako takim, jak i fabularnie atrakcyjna, co bez wątpienia docenią czytelnicy oczekujący wciągającej opowieści. Od wydania „Z zimną krwią” Trumana Capote’a minęło ponad pięćdziesiąt lat, ale jego duch pozostaje w amerykańskiej literaturze żywy – o czym świadczy książka Brendana I. Koernera.
Dla „Niebo jest nasze” kluczową sprawą okazuje się połączenie warstwy dokumentalnej z narracyjną. W pierwszej autor szeroko zarysowuje tło historyczne, omawia piractwo powietrzne jako ogólne zjawisko, zajmuje się jego przyczynami i konsekwencjami. Nie oznacza to jednak, że i tutaj nie popisuje się literackim kunsztem: pierwsze porwania samolotów opisuje tak, jakby były niegroźnym wybrykiem zagubionych w swym szaleństwie, zmęczonych ludzi. Czy to spojrzenie tendencyjne, które ma po prostu rozbawić i rozerwać czytelnika? Trudno wysnuwać wobec Koernera taki zarzut, kiedy wziąć pod uwagę zaskakującą niechęć przewoźników do zmierzenia się z tym problemem – ci dochodzą do wniosku, że są gotowi zaryzykować nadmiarowe loty do Hawany, która była sztandarowym celem nieprzygotowanych często porywaczy. Na początku lat 60. porwanie samolotu wydaje się być zabawą.
Jednak to narracyjna warstwa „Niebo jest nasze” jest tym, co tygrysy (i mniejsze koty w sumie też) lubią najbardziej: opowieścią. Koerner przybliża czytelnikowi losy Rogera Holdena i Cathy Kerkow, dwójki porywaczy, którzy uwikłali się w piractwo powietrzne tak bardzo, że stali się jego ikonami. Ten pierwszy zdaje się skupiać wszystkie przyczyny pchające żyjących w latach 60. i 70. Amerykanów do najróżniejszych szaleństw, wśród których porwania samolotów są tylko epizodem: to weteran z Wietnamu, głęboko przekonany o tym, że został źle potraktowany przez armię (ma rację),będący w dodatku ofiarą zachowań rasistowskich. Ona natomiast uosabia drugą stronę dwudziestowiecznej Ameryki: Kerkow jest Ameryką roześmianą, Ameryką hołubiącą wolność, Ameryką hippisowską, naiwną i beztroską. Koerner ma więc doskonały temat, bohaterów atrakcyjnych zarówno psychologicznie, jak i symbolicznie, i historię, która, wraz z rozwojem lektury, okazuje się thrillerem politycznym najwyższej próby, w którym znajduje się miejsce dla prezydenta Algierii, przywódców Czarnych Panter i francuskich gwiazd filmowych – to wszystko składa się na wyjątkowy materiał literacki.
Jest więc w „Niebo jest nasze” sporo politycznych przepychanek skupionych wokół nowego rodzaju przestępstwa, które ewoluuje szybciej niż rząd może reagować, jest obszerna analiza przyczyn (wśród których, poza traumą wietnamską i rasizmem, znajduje się także prozaiczny zawód amerykańskim snem nie do spełnienia),jest w końcu fascynująca opowieść. Czego brakuje? Głębszego powiązania dwudziestowiecznego piractwa powietrznego ze współczesnym terroryzmem. Koerner nie odnosi się w żaden sposób do zamachów z 11 września 2001, mimo że książka została wydana grubo ponad dziesięć lat po tej pamiętnej dacie. Autor unika tematu jak ognia, raz bodaj wspominając o strachu przed lotami, który – uśpiony jakieś czterdzieści lat temu, kiedy lotniska wprowadziły powszechne kontrole osobiste – powrócił na początku XXI wieku.
Mimo tej drobnej bolączki „Niebo jest nasze” to przykład literatury faktu w najlepszym stylu. Jeśli szukają Państwo lektury, która zaspokaja zarówno głód dobrego dokumentu, jak i świetnie opowiedzianej historii, to trudno byłoby o lepszy wybór.
Bartosz Szczyżański
Oceny
Książka na półkach
- 519
- 259
- 83
- 11
- 8
- 7
- 6
- 6
- 6
- 5
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Niebo jest nasze. Miłość i terror w złotym wieku piractwa powietrznego
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Świetny reportaż o piractwie powietrznym, kiedy to kontrole na lotniskach były dziurawym sitem i nie było trudno "osobom nieupoważnionym" opanować samolot.
Historia zdesparowanych, czasem i szalonych ludzi oraz tych co z takową epidemią porwań walczyli.
Zdecydowanie warto poświęcić tej lekturze czas.
Świetny reportaż o piractwie powietrznym, kiedy to kontrole na lotniskach były dziurawym sitem i nie było trudno "osobom nieupoważnionym" opanować samolot.
Pokaż mimo toHistoria zdesparowanych, czasem i szalonych ludzi oraz tych co z takową epidemią porwań walczyli.
Zdecydowanie warto poświęcić tej lekturze czas.
Bardzo interesująca analiza przypadków porwań samolotów w USA.
Książka zasuwa, rzeczy się dzieją, samoloty latają nie tam gdzie powinny, rząd się zastanawia co zrobić, linie lotnicze srają po nogach, fbi się wkurwia, no pełen wachlarz. Gdyby tego było mało były żołnierz z Wietnamu z wysokimi ambicjami jest zawiedziony działaniem amerykańskiego wymiaru sprawiedliwości i targany skrajnymi emocjami i z postępującą chorobą psychiczną postanawia wykonać akt protestu.
Polecam, nawet jeśli to nie wasza tematyka – nie zawiedziecie się.
Bardzo interesująca analiza przypadków porwań samolotów w USA.
więcej Pokaż mimo toKsiążka zasuwa, rzeczy się dzieją, samoloty latają nie tam gdzie powinny, rząd się zastanawia co zrobić, linie lotnicze srają po nogach, fbi się wkurwia, no pełen wachlarz. Gdyby tego było mało były żołnierz z Wietnamu z wysokimi ambicjami jest zawiedziony działaniem amerykańskiego wymiaru sprawiedliwości i...
Stany Zjednoczone, w latach 60, 70 XX wieku opanowało piractwo powietrzne. Porwania samolotów stały się pewnego rodzaju normalnością. Od 1961 roku do 1972 roku porwano 159 samolotów pasażerskich. Brzmi nieprawdopodobnie, a jednak! Cała książka jest niczym scenariusz filmowy, przedstawia ona główne powody porwań, a także zarysowuje postacie, odważne na tyle by podjąć się takiego wyzwania jak porwanie samolotu.
Niesamowita historia oparta w znacznej części na historii Rogera Holdera i Cathy Kerkow. Jednej z najsłynniejszych par, której udało się dokonać najdłuższego porwania w historii Ameryki bez prawdziwej broni.
Zarówno Holder, Cathy, i jak i pozostałe grono odważnych ma zarysowane krótkie ale treściwe portrety psychologiczne. Pozwala to na ocenę ich działań i powodów dla których zdecydowali się na porwanie samolotu z pasażerami. Te niezwykłe historie obrazują nam realia panujące w Ameryce, wynikające między innymi z wojny w Wietnamie.
Bardzo interesujący reportaż, który wcale nie sprawia wrażenia reportażu, ale fragmentami być może jakiegoś emocjonującego thrilleru. Czytało go się niezwykle przyjemnie, chociaż mogłabym jedynie ponarzekać na brak opisu kontroli lotniczych w innych państwach, dla porównania.
Stany Zjednoczone, w latach 60, 70 XX wieku opanowało piractwo powietrzne. Porwania samolotów stały się pewnego rodzaju normalnością. Od 1961 roku do 1972 roku porwano 159 samolotów pasażerskich. Brzmi nieprawdopodobnie, a jednak! Cała książka jest niczym scenariusz filmowy, przedstawia ona główne powody porwań, a także zarysowuje postacie, odważne na tyle by podjąć się...
więcej Pokaż mimo toBardzo dobra pozycja poświęcona piractwu powietrznemu w Stanach Zjednoczonych. Chyba pierwszy raz spotkałem się z tak rzetelną adnotacją źródeł w książce reporterskiej. Wkład i sumienność uderza z tych kilkunastu stron wymieniających same źródła.
Jedyny moment, gdzie autor daje się ponieść lekkim domysłom jest końcówka, kiedy snuje domysły na temat dalszych losów Cathy Kerkow.
Brakowało mi też odniesienia jak wyglądała ochrona przeciw porwaniom w reszcie świata (zwłaszcza, że dowiadujemy się z książki o porwaniach również w innych częściach świata). Wystarczyłoby mi kilka akapitów, no ale rozumiem, że nie było to tematem tej książki.
Reportaż czyta się bardzo przyjemnie, a historia jest zajmująca do tego stopnia, że czytałem ją z wypiekami na twarzy, tak jaby był to jakiś szpiegowski thriller.
Bardzo dobra pozycja poświęcona piractwu powietrznemu w Stanach Zjednoczonych. Chyba pierwszy raz spotkałem się z tak rzetelną adnotacją źródeł w książce reporterskiej. Wkład i sumienność uderza z tych kilkunastu stron wymieniających same źródła.
więcej Pokaż mimo toJedyny moment, gdzie autor daje się ponieść lekkim domysłom jest końcówka, kiedy snuje domysły na temat dalszych losów Cathy...
Jak dla mnie idealne wyważenie pomiędzy opowieścią o pojedynczym człowieku, a historią szerszego procederu, którego był on częścią. Pozycja obowiązkowa dla fanów lotnictwa, zwłaszcza tego ze schyłku "złotej ery".
Jak dla mnie idealne wyważenie pomiędzy opowieścią o pojedynczym człowieku, a historią szerszego procederu, którego był on częścią. Pozycja obowiązkowa dla fanów lotnictwa, zwłaszcza tego ze schyłku "złotej ery".
Pokaż mimo toNiesamowita lektura. Zawiera przegląd (nie)bezpieczeństw podróży lotniczych w latach 60-tych i 70-tych, straszne, a zarazem komiczne historie porwań i w końcu historię, której nie powstydziłby się żaden producent filmów czy pisarz. Gorąco polecam!
Niesamowita lektura. Zawiera przegląd (nie)bezpieczeństw podróży lotniczych w latach 60-tych i 70-tych, straszne, a zarazem komiczne historie porwań i w końcu historię, której nie powstydziłby się żaden producent filmów czy pisarz. Gorąco polecam!
Pokaż mimo to"Niebo jest nasze. Miłość i terror w złotym wieku piractwa powietrznego" pióra Brendana I. Koernera przekonuje już samym tytułem, i w zasadzie można by na tym zakończyć komentarz o tym wydawnictwie. Ale, gdyby jednak pojawił się jakiś opór przed zajrzeniem na te strony, żywym, dowcipnym, trafnym słowem zapisane to podpowiem, że tekst ów jest czystą przyjemnością w obcowaniu z literaturą faktu, pozostającą tutaj bardziej beletrystyką, aniżeli tylko zgrabnym reportażem. Koerner ma dar dostrzegania dystansu, swoistej umowności wobec swoich bohaterów, jak i okraszania przywoływanych wydarzeń osobliwym, narracyjnym komentarzem. Może dlatego rzecz z założenia poważna ma też w sobie dużo trafnego humoru i jest tak barwną oraz niejednoznaczną opowieścią, właśnie o miłości i terroryzmie. Historia na duży ekran, z niemal gotowym scenariuszem i rozpisanym dialogiem. Śledząc płynny, wartki oraz swobodny styl Koernera , kadry, ujęcia i sceny pojawiały się jedna za drugą, czyniąc to czytelnicze wydarzenie iście porywającym... Nomen omen, czysta przyjemność 😎😉
"Niebo jest nasze. Miłość i terror w złotym wieku piractwa powietrznego" pióra Brendana I. Koernera przekonuje już samym tytułem, i w zasadzie można by na tym zakończyć komentarz o tym wydawnictwie. Ale, gdyby jednak pojawił się jakiś opór przed zajrzeniem na te strony, żywym, dowcipnym, trafnym słowem zapisane to podpowiem, że tekst ów jest czystą przyjemnością w obcowaniu...
więcej Pokaż mimo toPierwsza połowa niezwykle interesująca. Bardzo ciekawe spojrzenie na lotnictwo lat 60. Tak bardzo się przyzwyczailiśmy do tej obecnej "normy" że ciężko sobie uzmysłowić jak zupełnie inaczej wyglądało latanie jeszcze 50 lat temu. Druga część (która skupia się na historii Holdera i Kerkow) też ok, ale tu emocje trochę ostygły i narracja straciła rozpęd. Niemniej bardzo polecam :)
Pierwsza połowa niezwykle interesująca. Bardzo ciekawe spojrzenie na lotnictwo lat 60. Tak bardzo się przyzwyczailiśmy do tej obecnej "normy" że ciężko sobie uzmysłowić jak zupełnie inaczej wyglądało latanie jeszcze 50 lat temu. Druga część (która skupia się na historii Holdera i Kerkow) też ok, ale tu emocje trochę ostygły i narracja straciła rozpęd. Niemniej bardzo...
więcej Pokaż mimo toPrzyjemnie napisana książka, zgrabnie łącząca główny wątek z licznymi dygresjami (których akurat mogłoby być więcej).
Przyjemnie napisana książka, zgrabnie łącząca główny wątek z licznymi dygresjami (których akurat mogłoby być więcej).
Pokaż mimo toMyślałem, że w końcu wystawię ksiażcę z tej serii ocenę poniżej 8. Jednak nie. Świetnie przedstawiony background i rozwój piractwa powietrznego doprowadzający do głównego wydarzenia. Końcówka prawie wzruszająca.
Myślałem, że w końcu wystawię ksiażcę z tej serii ocenę poniżej 8. Jednak nie. Świetnie przedstawiony background i rozwój piractwa powietrznego doprowadzający do głównego wydarzenia. Końcówka prawie wzruszająca.
Pokaż mimo to