Między światem dostępnym zmysłom a transcendencją. Kanta krytyka rozumu jako próba nowego ufundowania metafizyki
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Data wydania:
- 2013-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2013-01-01
- Liczba stron:
- 416
- Czas czytania
- 6 godz. 56 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788375258721
- Tagi:
- Filozofia Kant Krytyka czystego rozumu metafizyka
Wiele napisano o problemie metafizyki u Kanta, o jego krytyce „tradycyjnej” metafizyki i projekcie metafizyki „nowej”. Mimo to nasuwa się tu wiele pytań. Jakie pojęcie metafizyki Kant zastał? Co rozumiał przez metafizykę? Co jako metafizykę wykładał swoim studentom? Czy jego krytyka rzeczywiście jest ograniczona do pewnej historycznie zdeterminowanej postaci tej nauki? Jakie są następstwa krytyki rozumu dla metafizyki? Czy rzeczywiście miała ona skazać ją na niebyt, a może tylko przekształcić lub na nowo ufundować? To tylko ważniejsze z pytań, na które Autor poszukuje odpowiedzi w tej pracy. Stara się przy tym pokazać, iż ani nie był on po prostu destruktorem metafizyki, który „w dziedzinie terroru daleko prześcignął Maksymiliana Robespierre’a”, ani też podane przezeń jej uprawomocnienie nie polega wyłącznie na uzasadnieniu ówczesnej fizyki czy ugruntowanego w niej obrazu świata lub na podaniu teorii konstytucji świata możliwego doświadczenia. (Dwie ostatnie interpretacje mają nad pierwszą tę wielką przewagę, że są przynajmniej częściowo prawdziwe – Kantowska ontologia istotnie taką rolę może odegrać). Tym, co Kanta interesuje najbardziej, nie jest ostateczne uprawomocnienie przyrodoznawstwa, lecz definitywne rozstrzygnięcie problemu metafizyki.
Zagadnienia główne tej pracy to: pojęcie metafizyki u Kanta, skutki przeprowadzonej przez niego krytyki metafizyki oraz projekt metafizyki po krytyce rozumu. W przeprowadzanych tu analizach i rekonstrukcjach Autor stara się każdorazowo możliwie najwierniej uchwycić wewnętrzną logikę Kantowskiej krytyki metafizyki, jej rzeczywiste intencje oraz następstwa.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 6
- 2
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Między światem dostępnym zmysłom a transcendencją. Kanta krytyka rozumu jako próba nowego ufundowania metafizyki
Dodaj cytat
Opinia
Książka poświęcona jest analizie pojęcia i kształtu, jaki przybiera w myśleniu Kanta metafizyka. Autor wyraźnie zrywa z dominującym w dzisiejszych interpretacjach obrazem filozofii Kanta jako jedynie ugruntowania poznania naukowego i powraca, by tak rzecz, do źródłowego kontekstu, w jakim rodziła się ta filozofia. Źródłowego w dwojakim znaczeniu - historycznym, zbliżając się do sposobu odczytania tej filozofii przez Kantowi współczesnych i przez niewiele późniejszych niemieckich idealistów oraz źródłowego w znaczeniu metafizycznym, to jest kontekstu archetypicznych potrzeb ludzkiego rozumu i jego podstawowych pytań. Wedle interpretacji Banaszkiewicza, z którą nie sposób się nie zgodzić, ludzki rozum posiada potrzebę metafizyczną, przez co właściwe jest nazywanie człowieka "homo metaphysicus" i poszukuje odpowiedzi na istotne dla niego pytania: o istnienie Boga i o nieśmiertelność duszy. W tym sensie próba ukonstytuowania metafizyki naukowej, a więc realizacja tkwiącej w człowieku potencjalności, do którego to ukonstytuowania ma wieść "Krytyka czystego rozumu" jest de facto realizacją człowieczeństwa. Dlatego też mógł sprowadzić Kant wszystkie pytania filozoficzne do tych trzech: "co mogę wiedzieć?, co powinienem czynić?, czego mogę się spodziewać?" - które są jednocześnie jednym, pierwotnym pytaniem, "kim jest człowiek?".
Autor nie ogranicza się w swym badaniu do analizy jedynie "Krytyki czystego rozumu", ale sięga również do autorów, z których dzieł metafizycznych Kant korzystał - do Baumgartena, do Wolffa i innych, a także przywołuje słabo w Polsce znane prywatne zapiski Kanta - "Reflexionen", transkrypcje z jego wykładów oraz inne paralelne dzieła, tak przedkrytyczne, jak i współczesne tzw. okresowi krytycznemu. Rozprawa Banaszkiewicza pisana jest pięknym literackim językiem (co pisząc o Kancie wcale nie jest takie proste), wykazując przy tym liczne wpływy języka, jakim posługiwał się w swym tłumaczeniu Ingarden (np. słowo "zaródź"). Praca nie jest beznamiętna, lecz wykazuje polemiczny temperament autora, przez co czyta się ją naprawdę nieźle; do tego co kilka stron pojawiają się dowcipne akcenty, wywołujące z konieczności uśmiech na twarzy czytelnika, jak chociażby obraz Kanta piszącego jako pisarz prywatny, prywanie dla siebie prywatną wersję metafizyki.
Książka absolutnie godna polecenia, zarówno dla kantystów, jak i dla wszystkich szerzej zainteresowanych historią filozofii i w ogóle samym myśleniem.
Znaczenie dzieła: 7/10
Wyrażone poglądy: 9/10
Styl pisarski: 8/10
Przyjemność z lektury: 8/10
Książka poświęcona jest analizie pojęcia i kształtu, jaki przybiera w myśleniu Kanta metafizyka. Autor wyraźnie zrywa z dominującym w dzisiejszych interpretacjach obrazem filozofii Kanta jako jedynie ugruntowania poznania naukowego i powraca, by tak rzecz, do źródłowego kontekstu, w jakim rodziła się ta filozofia. Źródłowego w dwojakim znaczeniu - historycznym, zbliżając...
więcej Pokaż mimo to