Cywilizacja na zakręcie

Okładka książki Cywilizacja na zakręcie Jacek Breczko
Okładka książki Cywilizacja na zakręcie
Jacek Breczko Wydawnictwo: Norbertinum filozofia, etyka
240 str. 4 godz. 0 min.
Kategoria:
filozofia, etyka
Wydawnictwo:
Norbertinum
Data wydania:
2015-12-01
Data 1. wyd. pol.:
2015-12-01
Liczba stron:
240
Czas czytania
4 godz. 0 min.
Język:
polski
ISBN:
9788372225399
Tagi:
filozofia postmodernizm krytyka cywilizacja
Średnia ocen

9,0 9,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
9,0 / 10
2 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
288
230

Na półkach:

https://grafomanya.wordpress.com/2015/12/21/cywilizacja-na-zakrecie-recenzja/

Co czeka naszą sytą, zadowoloną z siebie zachodnią cywilizację? Filozof twierdzi, że szybki koniec. Chyba że włączymy hamulec. Pytasz co i jak mamy wyhamować? Odpowiedź może Ci się nie spodobać, drogi tolerancyjny, liberalny mieszkańcu Europy.

Kultura naszego prześwietnego kontynentu osadzona została na dwóch filozoficznych miastach-filarach: Jerozolima dała nam religię, czyli filozofię utrwalającą absolut (dogmat, pewność),Ateny filozofię kwestionującą absolut, czyli naukę (ciekawość, poszukiwanie). W każdym Europejczyku toczył się konflikt między tymi dwiema antagonistycznymi filozofiami. Dzięki niemu byliśmy niespokojni i twórczy, skłonni do podbojów i podporządkowywania sobie świata. Spór wewnętrzny Europy napędzał całą ludzkość. Także duchowo. A potem przyszedł wiek XIX i jego trzy trujące filozofie. Filozofie podejrzeń.

Marks, Nietzsche i Freud. Wielcy dziewiętnastowieczni kontestatorzy Boga i krytycy ludzkiej kondycji. Zakwestionowali człowieka jako takiego i nakazali mu przekształcić się w Nowego Człowieka. Stary człowiek jest marionetką, kierowaną historią i ekonomiką (Marks),obciążoną wyrzutami sumienia (Nietzsche),porwaną do tańca przez Erosa i Tanatosa (Freud). Nowy Człowiek uwolni się od tych ograniczeń. W XX wieku zostanie komunistą (Marks),nazistą (Nietzsche),albo… postmodernistą (Freud). Komunizm i nazizm skompromitowały się hekatombą ofiar i nierealnością projektu. Postmodernizm opanował wszystkie sfery aktywności mieszkańca Zachodu i włada nami do dziś.

Postmodernizm to prąd myślowy odwołujący się do poczucia końca historii (Fukuyama!) i wielkich narracji. Czym jest w filozofii? „Filozoficzni postmoderniści, zbuntowana załoga skupiona pod czarną flagą anarchii, podważają najgłębsze fundamenty nauki i tradycyjnej filozofii Zachodu. Przekonują nas, że rzeczywistość nie jest niezależnym bytem postrzeganym przez ludzki umysł, ale konstrukcją tworzoną przez umysł. Rzecznicy najbardziej ekstrawaganckiej wersji tego poglądu powiadają, że w ogóle nie ma żadnej „realnej” rzeczywistości; nie istnieją żadne obiektywne prawdy zewnętrzne wobec aktywności umysłu, a jedynie dominujące wersje rzeczywistości propagowane przez dominujące grupy społeczne. Powiadają również, że nie można uzasadnić żadnego obiektywnego systemu wartości moralnych, ponieważ każde społeczeństwo tworzy własne kodeksy powstające w interesie tych samych opresyjnych sił społecznych.” (za Racjonalista.pl, cytat z książki pt. „Konsilencja” Edwarda O. Wilsona, polskie wydanie: Zysk i S-ka 2002 r.).

Stąd Nowy Człowiek postmodernistów wszystko kwestionuje. Ze wszystkiego drwi. Niczemu nie daje wiary. Nie ma też nadziei (Bóg nie istnieje, życie nie ma sensu). Pozornie hipertolerancyjny, skrajnie hedonistyczny, w praktyce pozbawiony jakichkolwiek ideałów i poczucia celu, skłonny jest „zabawić się na śmierć”. I czyni to. Depcze autorytety, ale nie ma nowych. Zrywa więzi i nie szuka kolejnych. Na tej samej szali kładzie wypowiedź uczonego i szarego człowieka, bo przecież każdy ma prawo do własnego zdania, a wszystkie zdania są równorzędne. Nowy Człowiek postmodernistów wciąż szuka, ale nigdy nie odnajduje. Kręci się w kółko i wkrótce całkowicie straci napęd, który pozwalał mu podbijać nowe lądy. Ciekawość otoczenia zamieni na wirtualny świat gier komputerowych. Odetnie się od rzeczywistości i grzecznie poczeka, aż nadejdzie nowa, bardziej żywotna cywilizacja.

Tylko, że bez Zachodu i jego sprawczego ducha, świat przestanie być miejscem, jakie znamy.

Czy można zatem się bronić przed samonapędzającą się spiralą nihilistycznej destrukcji? Jacek Breczko twierdzi, że tak, polemizując tym samym z innymi filozofami współczesności. Proponuje przywrócenie pewnych stałych, które kształtowały nasze życie przez wieki. Powrót do religijności, ograniczenie tolerancji, przyjęcie niektórych prawd za pewnik, dbanie o więzi. Filozofowi bynajmniej nie chodzi o to, by całkowicie zanegować współczesność i gloryfikować „wieki średnie”. Nie. Jacek Breczko krzyczy: „hamujmy!”. Zastanówmy się. Stawiajmy (jednak) pewne granice. Psychologia rozwojowa stoi dziś na stanowisku, iż wyznaczanie granic dziecku (wolno/nie wolno) jest niezbędne dla kształtowania przyszłej zdrowej osobowości człowieka dorosłego. Dlaczego wciąż zakładamy, że z cywilizacją rzecz ma się odmiennie?

https://grafomanya.wordpress.com/2015/12/21/cywilizacja-na-zakrecie-recenzja/

Co czeka naszą sytą, zadowoloną z siebie zachodnią cywilizację? Filozof twierdzi, że szybki koniec. Chyba że włączymy hamulec. Pytasz co i jak mamy wyhamować? Odpowiedź może Ci się nie spodobać, drogi tolerancyjny, liberalny mieszkańcu Europy.

Kultura naszego prześwietnego kontynentu osadzona...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    5
  • Przeczytane
    3

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Cywilizacja na zakręcie


Podobne książki

Przeczytaj także