Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Nowa Fenomenologia

Tłumaczenie: Andrzej Przyłębski
Wydawnictwo: Aletheia
7,5 (2 ocen i 1 opinia) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
1
7
1
6
0
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Kurze Einführung in die Neue Phänomenologie
data wydania
ISBN
9788362858804
liczba stron
197
słowa kluczowe
Filozofia, fenomenologia
kategoria
filozofia i etyka
język
polski
dodał
DawidvonPuli

Niemiecki filozof Hermann Schmitz (ur. 1928) zaprojektował swoją Nową Fenomenologię w latach 70. XX wieku. Z perspektywy „ja-tu-teraz” starał się w licznych dziełach, do których niniejsze może służyć za wprowadzenie, rozwijać fenomenologię wychodzącą od bezpośredniego doświadczenia. Schmitz rezygnuje z heroicznych aktów „redukcji” Husserla, nie wierzy bowiem w możliwość takiego dotarcia do...

Niemiecki filozof Hermann Schmitz (ur. 1928) zaprojektował swoją Nową Fenomenologię w latach 70. XX wieku. Z perspektywy „ja-tu-teraz” starał się w licznych dziełach, do których niniejsze może służyć za wprowadzenie, rozwijać fenomenologię wychodzącą od bezpośredniego doświadczenia. Schmitz rezygnuje z heroicznych aktów „redukcji” Husserla, nie wierzy bowiem w możliwość takiego dotarcia do „czystej” świadomości, rezygnuje z wszelkiego transcendentalizmu, a nawet z idei samej świadomości. W duchu nowoczesnej powojennej fenomenologii wyprowadza swój opis rzeczywistości z empirycznych doświadczeń. Badania Schmitza są niezwykle interesujące, odkrywają bowiem całe obszary pierwotnego doświadczenia zapomniane lub pomijane przez klasycznych fenomenologów skupionych głównie na postrzeganiu. Odkrywa sferę „pierwotnej obecności”, sił i uczuć, które nas w powszednim doświadczeniu nachodzą i determinują. Znajduje na przykład całą mnogość „przestrzeni”, które nie mają nic wspólnego z dogmatycznie przez nas przyjmowaną przestrzenią euklidesową. Wszystko zaczyna się od ciała w jego tu-teraz poprzedzającym wszelką teoretyczną dychotomię spod znaku dusza–ciało, a także cały historycznie ukształtowany schematyzm. „Zwracając” go historii, mamy dotrzeć do „rzeczywistego życia” człowieka – zgodnie z prastarym marzeniem każdego filozofa.

 

źródło opisu: Wydawnictwo ALETHEIA, 2015

źródło okładki: Wydawnictwo ALETHEIA, 2015

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 192
DawidvonPuli | 2015-12-18
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 18 grudnia 2015

Hermann Schmitz próbuje wskazać na warunki stawania się podmiotowości i wywodzi ją od "obecności pierwotnej". Wszelką konceptualizację jestestwa poprzedza i warunkuje "przed-językowa obecność" której geneza jest cielesna. Pierwotna obecność jako istnienie animalne za sprawą przekształcania "sytuacji" w konstelacje pojęciowe przechodzi w "obecność rozwiniętą" ta z kolei może prowadzić namysł nad doświadczaniem rzeczywistości uwzględniając przy tym ciągle "obecność pierwotną" objawiającą się w naszych mimowolnych, nieplanowanych, zaskakujących nas poruszeniach cielesnych. Są to fakty subiektywne, każdorazowo "moje" budujące obecność w świecie. Ciało dotyka nas wewnętrznymi afektywnymi poruszeniami nie pochodzącymi od żadnego z pięciu zmysłów. Schmitz rozkłada aparaturę do ich badania w podstawowych modusach: afektywnym byciu dotkniętym i napędzie witalnym, te z kolei poszerza o sytuacje i komunikacje cielesną. Prowadzi on swego rodzaju ontologię bycia osadzoną na "pierwotnej obecności" składającej się z pięciu elementów 1 Tu, 2 Teraz, 3 Jestem, 4 Ja, 5 To. Sporo rozważań o naturze uczuć rozumianych jako "atmosfery" i nastroje, którymi jesteśmy "afektywnie poruszani". Zdaniem Schmitza uczucia posiadają autorytarną moc i wiążący charakter normy. Wprowadzenie kończy na charakterystyce wolności wiązanej nie z wolą, lecz z charakterem.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Nowy Jork

"Paryża", "Londynu" czy "Rosji" - najnowszej książki Ruthefurda jeszcze nie czytałem. Z naciskiem na jeszcze. Wszelkie z...

zgłoś błąd zgłoś błąd