Wolne dzieci

Tłumaczenie: Grażyna Chamielec
Wydawnictwo: MIND
7,55 (20 ocen i 7 opinii) Zobacz oceny
10
4
9
3
8
3
7
4
6
4
5
1
4
0
3
1
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Free to Learn: Why Unleashing the Instinct to Play Will Make Our Children Happier, More Self-Reliant, and Better Students for Life
data wydania
ISBN
9788362445523
liczba stron
304
słowa kluczowe
wychowanie, dzieci
język
polski
dodał
Annie1984

Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą? Dzieci potrzebują zabawy. Potrzebują zabawy z innymi dziećmi bez nadzoru dorosłych. Tylko w takiej zabawie mogą nauczyć się radzenia sobie z emocjami, nawiązywania przyjaźni, rozwiązywania konfliktów i wielu, wielu innych umiejętności. Zabawa spełnia bardzo ważną funkcję w rozwoju dzieci. Amerykański...

Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą?

Dzieci potrzebują zabawy. Potrzebują zabawy z innymi dziećmi bez nadzoru dorosłych. Tylko w takiej zabawie mogą nauczyć się radzenia sobie z emocjami, nawiązywania przyjaźni, rozwiązywania konfliktów i wielu, wielu innych umiejętności.

Zabawa spełnia bardzo ważną funkcję w rozwoju dzieci. Amerykański psycholog Peter Gray dowodzi, że jest ona naturalnym sposobem, w jaki dzieci uczą się, że nie są bezradne. W ten sposób zdobywają nowe umiejętności, radzą sobie z strachem czy złością, poznają możliwości swojego ciała, nawiązują przyjaźnie i znajomości, rozwiązują problemy. Żeby jednak zabawa spełniała swoją funkcję, musi być wolna i pozbawiona nadzoru dorosłych. Tylko wtedy dzieci same mogą ustanawiać reguły, samodzielnie rozwiązywać problemy i zdobywać mnóstwo kompetencji społecznych.

Zabawa odgrywa także wielką rolę w przyswajaniu wiedzy. Niestety, większość szkół tego nie docenia i nie wykorzystuje. Dzieci spędzają czas w ławkach, przygotowując się lub rozwiązując testy i bezwolnie wykonując polecenia nauczycieli. Pozostałą część dnia kradną im zajęcia dodatkowe i praca domowa.

W życiu współczesnych dzieci jest coraz mniej wolności i coraz mniej zabawy. W efekcie mamy wiele przemęczonych, zewnątrzsterowych i często samotnych dzieci, które zupełnie straciły zapał do nauki. W przyszłości będzie im trudno uwierzyć we własną sprawczość, rozwinąć odpowiedzialność i samodzielność. Rodzice powinni stwarzać dzieciom warunki i więcej okazji do swobodnej zabawy z innymi dziećmi, zaś nauczyciele w większym stopniu wykorzystywać wolność i naturalny dziecięcy instynkt uczenia się.

 

źródło opisu: http://wydawnictwomind.pl/peter-gray-wolne-dzieci/

źródło okładki: http://wydawnictwomind.pl/peter-gray-wolne-dzieci/

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (7)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 423
Ka_Ha | 2018-07-06
Na półkach: Przeczytane

Peter Grey, amerykański psycholog zajmujący się procesami uczenia, nawołuje do rodzicielstwa opartego na zaufaniu i zwrócenia zabawy w ręce naszych dzieci. Pokazuje jak bardzo ważna dla rozwoju dziecka jest swobodna zabawa, bez nadzoru dorosłych i wyznaczonych przez nich "reguł gry". Udowadnia także, odwołując się do licznych badań, jaki wpływ taka zabawa wywiera na procesy uczenia się.

To bardzo wartościowa część książki. Pokazuje, że dziecku wystarczy grono kolegów z podwórka, aby nauczyć się kluczowych umiejętności. Jeśli więc martwisz się, że Twoje dziecko nie uczestniczy w trzech zajęciach dodatkowych po lekcjach, tak jak większość jego rówieśników, to zajrzyj do książki i przestań się martwić.

Autor krytykuje także ostro system edukacji, oparty na przymusie, ocenie, jednolitym programie i podziale na grupy wiekowe. Krytyka jest poparta podstawami wiedzy na temat procesów uczenia się. Pokazuje także alternatywne modele nauczania, tj. nauczanie domowe, unschooling oraz...

książek: 614
MonicaAlice | 2018-01-27
Na półkach: Przeczytane, Edukacja
Przeczytana: styczeń 2018

Jestem zwolenniczką wychowania opartego na szacunku do dziecka i jego podmiotowości, bliskości, zaufaniu... Z wieloma postulatami autora mogę się zgodzić, bo myślę, że nauka przez zabawę jest bardzo wartościowa, a pozostawienie dzieciom swobody w wielu przypadkach może okazać się najlepszym wyjściem. Ale książka mi się nie spodobała. Pełno w niej naiwności, uproszczeń, tendencyjnych, niepotrzebnie radykalnych opinii. Odsądzanie szkoły (która notabene ma swoje wady, nie zaprzeczę) od czci i wiary, spłycenie procesu dziejowego, opisywanie innych kultur za pomocą struktur i pojęć znanych nam i właściwych dla nas (ale nie dla nich)... niektóre fragmenty rażą swoją absurdalnością, chociażby stwierdzenie, że gry komputerowe pokazujące przemoc nie są niczym złym (!), podobnie jak zabawa w przemoc (!!!) - dla mnie absolutnie nie do przyjęcia. Jestem w stanie zrozumieć "fenomen" tej książki chęcią naprawy niedoskonałego systemu edukacji. Mam nadzieję, że alternatywne podejście do szkoły nie...

książek: 1892
linka35 | 2017-12-14
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: listopad 2017

Książka napisana bardzo przystępnym językiem. Z jednej strony bardzo antropologicznie opisuje życie społeczności zbieracko-łowieckich, z drugiej nawiązuje do wolnej, demokratycznej edukacji. Z jednej strony rozumiem naukowe podstawy, z drugiej dla kogoś nie do końca przekonanego do wolnej edukacji może to być mało czytelne nawiązanie. Osobiście jestem autorowi bardzo wdzięczna za przedstawienie szkoły w Sudbury, bardzo inspirujące.

książek: 217
K_Es | 2017-04-18
Na półkach: Przeczytane

Uczmy wolności. Krytycznego myślenia. Ufajmy.

książek: 4
Makier01 | 2016-09-05
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 05 września 2016

Jestem rozdarty pisząc opinię o tej książce, ponieważ z jednej strony uważam ją za wspaniałe odkrycie dotyczące alternatywnej formy wychowywania dzieci odrzucającej przyjęty przymus nauki najmłodszych w specjalnych ośrodkach (zwanych szkołami), z drugiej jednak strony przed przyjęciem założeń 'nowego wychowania' wzbraniają mnie liczne uproszczenia i naprawdę kardynalne błędy naukowe (metodologiczne i merytoryczne) zawarte w książce. Te ostatnie rzutują na ocenę rzetelności całego projektu.

Jakie błędy i rażące uproszczenia mam na myśli?
1. Na pierwszy rzut oka dość dziwaczny wydaje się pomysł szukania analogii procesów wychowywania człowieka w kulturze zbieracko-łowieckiej (ok 10 tys lat temu) do czasów obecnych. Autor przechodząc przez kolejne epoki (kultura rolnicza, feudalizm średniowieczny, renesans, rewolucja przemysłowa, powszechne szkolnictwo pruskie), stara się nakreślić obraz przemian w świadomości człowieka tak, aby pokazać na ciągłość takiej zmiany - niemal ewolucyjne...

książek: 187
hakuna | 2015-10-17
Na półkach: Przeczytane, 2015, Papier

Niesamowicie otwiera oczy na to dlaczego edukacja dzieci wygląda tak jak obecnie wygląda. I do tego mocno inspiruje jak dzieci powinny się uczyć żeby być odpowiedzialnymi i autonomicznymi ludźmi.

książek: 1412
Lidia F | 2015-06-05
Przeczytana: 05 czerwca 2015

Szkoda że dopiero teraz czytam takie książki. Już dawno temu miałam takie przemyślenia że z klasyczną szkołą coś jest nie halo. Dziś gdy moje dzieci korzystają z alternatywnych metod edukacji czytanie takiej książki jest jak miód na moje serce. Tak tak - książka dla każdego rodzica i to nie jest poradnik to lekka opowieść o czymś co Was może zaskoczyć o spojrzeniu na dziecko, dzieciństwo i nasze szalone podejście do dzieci. Książka ma dwie swoje wady dwa momenty mocno naiwnie opisane ( nie zabiera to jednak książce dobrej energii ) :-D Polecam.

Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Cytaty z książki
lista cytatów dodaj cytat
zgłoś błąd zgłoś błąd