Król w Żółci
- Kategoria:
- horror
- Seria:
- Biblioteka Grozy
- Tytuł oryginału:
- The King In Yellow; The Maker of Moons; The Mystery of Choice
- Wydawnictwo:
- C&T Crime & Thriller
- Data wydania:
- 2014-04-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-04-01
- Liczba stron:
- 224
- Czas czytania
- 3 godz. 44 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788374702959
- Tłumacz:
- Violetta Dobosz
- Tagi:
- groza horror opowieści niesamowite
Zdaniem H. P. Lovecrafta „Żółty Znak” Chambersa to jedna z najlepszych opowieści grozy wszech czasów. A zdaniem S. T. Joshiego cały cykl czterech opowieści „Król w Żółci” to kamień milowy w dziedzinie horroru.
Robert W. Chambers (1865-1933) był pisarzem bardzo płodnym i bardzo popularnym w rodzimych Stanach Zjednoczonych na początku XX wieku. Ale dzisiaj jego powieści i nowele zostały zapomniane. Poza cyklem „Król w Żółci”.
Łączy te historie tajemnicza księga - pomysł, który zainspirował potem H. P. Lovecrafta do stworzenia legendarnego „Necronomiconu”.
A współcześnie odwołania do tekstów Chambersa znaleźć można w kultowym już serialu „Detektyw” (True Detective).
Poza tytułowym cyklem zbioru znajdziemy w tej edycji trzy inne nowele grozy: „Księżycowy Starzec”, „Posłaniec” i „Miły wieczór” - reprezentatywne dla twórczości Chambersa.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 767
- 552
- 217
- 29
- 20
- 13
- 11
- 6
- 6
- 6
Cytaty
- Od roku 1760 upłynęło mnóstwo czasu - zauważyłem. - Szacunek dla zmarłych nie umiera nigdy (...).
Maska, którą nałożyłem na twarz, by oszukać samego siebie, nie była już dłużej maską, była częścią mnie. Noc ją ze mnie zdzierała, odsłaniaj...
Rozwiń
Opinia
Zachęcony wspaniałym wyborem wysokiej jakości klasyki w serii Biblioteka Grozy i chcąc poznać odnoszący się do Chambersa serial True Detective musiałem sięgnąć po "Króla w żółci".
Amerykański pisarz bardzo mnie zaskoczył, serwując plugawe weird fiction pełne soczystych kontrastów.
Zbiór składa się z czterech opowiadań tworzących tytułowy cykl oraz trzy nowele reprezentatywne dla twórczości Chambersa.
Już na okładce czytamy, że Lovecraft uznał "Żółty znak" za jedną z najlepszych opowieści grozy wszech czasów. Nie umniejszając temu opowiadaniu, większe wrażenie zrobił na mnie "Naprawiacz reputacji" - zaczynający się od przedstawienia fragmentów fikcyjnej historii współczesnego świata i USA w szczególności, by zaznajomić nas z głównym bohaterem, który po wypadku konnym leczony psychiatrycznie, okazał się ostatecznie zdrowy. Planuje on nieokreśloną pomstę na lekarzu, który go skierował na leczenie. W tym celu odwiedza tytułowego naprawiacza reputacji (co on wyprawia z tą kotką?! jak właściwie naprawia reputację? dlaczego wszyscy ci ludzie dla niego pracują?), który jest w posiadaniu manuskryptu, z którego wynika, że bohater może zostać prawowitym królem świata - pod mocą Króla w Żółci. Brzmi to nieco zagmatwanie, ale taki właśnie jest konstrukt - dodatkowo motywem łączącym z pozostałymi trzema opowieściami jest pojawiająca się w tym świecie niewypowiedzenie plugawa książka "Król w Żółci" - choć nikt nie potrafi określić źródeł jej obrzydliwości i niewłaściwości, przynosi ona tylko zatrute myśli, zło i nieszczęścia na tego, kto ją czytał. Niestety nasz bohater również nie oparł się lekturze do końca... Znamienny jest też motyw Rządowej Komory Śmierci, miejsca, w którym legalnie można pozbawić się żywota. Opis tego przybytku i uroczystości oddania go do użytku obfitują w kontrasty - wiosna budząca do życia zarówno kwiecie jak i samo miasto, otoczenie wybuchające kolorami i zapachami, elegancki i stylowy budynek - a przed nim tajemnicza, mrocznie realistyczna rzeźba Parek autorstwa bohatera innego z tych opowiadań.
Opowiadanie tętni rytmem tajnych społeczności i wyklętych stowarzyszeń - już choćby przez sam dość rewolucyjny pomysł księgi sprowadzającej obłęd, ale i za sprawą opisanej w niej Carcosy (miasta zapożyczonego od Ambrose'a Bierce'a - kolejna lektura na listę), Bladej Maski, Króla w Żółci, Hastura, Aldebarana, Żółtego Znaku i jeziora Hali... Zresztą samo to zapożyczenie, kontynuowane później przez HPLa pokazuje pewien metawymiar w świecie ich twórczości. Nic tu nie jest oczywiste, dokładnie określone, a granica między rzeczywistością a wyobrażeniem - racjonalizmem a szaleństwem bardzo cienka i nie zawsze wiemy, po której stronie jesteśmy.
W innym opowiadaniu poznajemy młodego genialnego rzeźbiarza, jego niezwykłe odkrycie i nadchodzącą tragedię wynikającą z namiętności, uczuć i - jakżeby inaczej - nieopatrznej lektury Króla w Żółci. Również o artyście, tym razem malarzu i jego modelce opowiada "Żółty znak" - gdy go znajdziesz, przyjdzie po niego nieumarły trup, nic go nie zatrzyma - a wszystko utonie w odmęcie upiornych snów i wieszczych wizji. "Smoczy dwór" ukazuje nam historię przedziwnie śledzonego bohatera, który w czasie wędrówki pozornie pozostał w miejscu, ale czy na pewno? Męczarnia nie będzie miała końca w szponach prześladowcy.
Nie ma tu sensu szczegółowo opisywać fabuły, bo ważne jest to duszne, lepkie, gnijące, strupieszałe i chaotyczne drugie dno, rozdarcie rzeczywistości, gdzie przez pęknięcia w materii świata w postaci snu czy obłędu wdzierają się byty obce, potworne i niepojęte. Równie groźna jak obcość jest ich potęga, rozgrywanie żądzy władzy, ale i psychofizyczna władczość wobec kruchych istot ludzkich.
Opowiadania spoza cyklu - „Księżycowy Starzec” (groza nad tajemniczym jeziorem, potworności rodem z Orientu), „Posłaniec” (gdy legenda wypełza z mroków historii, czasem lepiej nie torować jej drogi...) i „Miły wieczór” (rysownik z poczytnej gazety wplątany zostaje w przedziwną sprawę, w której śmierć, miłość i tajemnica przekraczają granice snu i jawy, naginając czas).
Wszystkie te opowieści mają też cechy wspólne - wielkie upodobanie Autora do bogatych opisów przyrody (co świetnie uwypukla wspomniane kontrasty z mrocznymi, śmiercionośnymi siłami) i coś, co cenię w klasyce grozy - wyraźne zderzenie racjonalnego umysłu z Niepojętym. Wszystkie próby racjonalizacji, albo wręcz zignorowania niesamowitości jako przywidzenie, skazane są na porażkę, cywilizowany umysł przegrywa w starciu z nieopisywalnością chaosu, może tylko stąpać zgodnie z tym tajemnym rytmem ukrytych znaczeń i sił.
Zachęcony wspaniałym wyborem wysokiej jakości klasyki w serii Biblioteka Grozy i chcąc poznać odnoszący się do Chambersa serial True Detective musiałem sięgnąć po "Króla w żółci".
więcej Pokaż mimo toAmerykański pisarz bardzo mnie zaskoczył, serwując plugawe weird fiction pełne soczystych kontrastów.
Zbiór składa się z czterech opowiadań tworzących tytułowy cykl oraz trzy nowele...