Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Empiryzm i subiektywność. Esej o naturze ludzkiej według Hume'a.

Tłumaczenie: Krzysztof Jarosz
7,5 (4 ocen i 0 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
1
8
1
7
1
6
1
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Empirisme et subjectivite
data wydania
ISBN
8386989831
liczba stron
205
słowa kluczowe
Filozofia, Hume
kategoria
filozofia i etyka
język
polski
dodał
m_w

Hume stawia sobie za cel stworzenie nauki o człowieku. Jaki jest jego podstawowy projekt? Każdy wybór definiuje się zawsze w odniesieniu do tego, co wyklucza, projekt historyczny jest logiczną substytucją. Hume pragnie zastąpić psychologię umysłu psychologią wzruszeń umysłu. Niepodobna utworzyć psychologii umysłu, jej przedmiot pozbawiony jest bowiem koniecznej stałości i powszechności....

Hume stawia sobie za cel stworzenie nauki o człowieku. Jaki jest jego podstawowy projekt? Każdy wybór definiuje się zawsze w odniesieniu do tego, co wyklucza, projekt historyczny jest logiczną substytucją. Hume pragnie zastąpić psychologię umysłu psychologią wzruszeń umysłu. Niepodobna utworzyć psychologii umysłu, jej przedmiot pozbawiony jest bowiem koniecznej stałości i powszechności. Prawdziwą naukę o człowieku ufundować można przeto jedynie na psychologii wzruszeń. Hume bezustannie potwierdza tożsamość umysłu, wyobraźni i idei. Umysł nie jest naturą, nie ma żadnej natury. Jest tożsamy z ideą w umyśle. Idea to dane. Umysł jest dany. To skupisko, kolekcja idei, nawet nie system. Kolekcja idei nazywa się wyobraźnią w tej mierze, w jakiej oznacza ona nie właściwość, lecz pewną całość, w najbardziej mglistym znaczeniu tego słowa ogół rzeczy, które są tym, czym - jak się wydaje - są: kolekcją bez albumu, sztuką bez teatru, potokiem percepcji. Zobaczymy, że posługując się przeświadczeniem i odwołując do przyczynowości, podmiot wykracza poza dane. Dosłownie przekracza to, co daje mu umysł: wierzę w to, czego nigdy nie widziałem ani nie dotknąłem. Jeśli jednak podmiot może w ten sposób przekroczyć te dane, to dzieje się tak przede wszystkim dlatego, iż jest w umyśle skutkiem zasad, które wykraczają poza umysł, które na niego oddziałują. Zanim może zrodzić się przeświadczenie, wszystkie trzy zasady wyobraźni zorganizowały dane jako system, narzucając wyobraźni stałość, której nie posiada ona z siebie samej i bez której nie stałaby się nigdy właściwością natury ludzkiej, przypisując ideom więzy, zasady jedności będące pierwotnymi własnościami tej natury, nie zaś cechami idei.

 

źródło opisu: KR 2000

źródło okładki: KR 2000

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (31)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 1051
Amused | 2016-12-27
Na półkach: Przeczytane, Nie-piękna
książek: 2882
książek: 1746
jestemlisek | 2013-04-12
Na półkach: Przeczytane
książek: 526
m_w | 2012-06-17
Na półkach: Przeczytane
książek: 1006
TYLER | 2017-03-08
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 628
Paweł Chról | 2017-03-04
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 4481
książek: 609
Bartek | 2017-02-22
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 2272
Łukasz G | 2017-02-07
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 1627
Piotr Zając | 2017-01-09
Na półkach: Chcę przeczytać
zobacz kolejne z 21 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd