Pollywood. Jak stworzyliśmy Hollywood
- Kategoria:
- film, kino, telewizja
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 2011-11-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2011-11-01
- Liczba stron:
- 576
- Czas czytania
- 9 godz. 36 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 978-83-01-16785-1
- Tagi:
- Hollywood kinematografia kino Polacy przemysł filmowy
Kinematograf wynalazł Polak. Pierwsze kina zakładał Polak! Samuel Goldwyn to Polak! Bracia Warner? To też Polacy! Pola Negri – to przecież oczywiste...
Nie wiadomo jak potoczyłyby się dzieje światowego kina, gdyby nie liczni przybysze z Polski, którzy od samego początku budowali potęgę Hollywood. Schodzili się i rozchodzili, rywalizowali, podkradali sobie pomysły. Lista nazwisk jest długa a historie prawdziwe, zaskakujące i zabawne.
Autor, reżyser i wykładowca, prezentuje zaskakujące oblicza przemysłu filmowego, kulisy powstawania przełomowych dla kina wynalazków oraz pierwszych w historii filmów, które trwale zapisały się w światowej kinematografii.
Świetna propozycja nie tylko dla wielbicieli X Muzy!
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 134
- 68
- 29
- 6
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
Opinia
"Kinematograf wynalazł Polak. Pierwsze kina zakładał Polak! Samuel Goldwyn to Polak! Bracia Warnerowie? - Polacy! Pola Negri - to przecież oczywiste..." I tylko ta oczywistość wydaje się nie być przesadzona. Łatwość z jaką autor szafuje polskością jest wręcz onieśmielająca... Nie rozumiem jak można nazywać Polakami ludzi, którzy nigdy nie utożsamiali się z miejscem (wszyscy opisani bohaterzy urodzili się w Europie Wschodniej, głównie na terenach dzisiejszej Polski, ówcześnie będącej pod zaborami trzech krajów! I wszyscy, poza Negri, wyjechali/uciekli stąd nim osiągnęli pełnoletność...) swojego pochodzenia. No cóż... taka teza, takie założenie Krakowskiego, albo ktoś je kupi, albo, tak jak ja, nie.
Na okładce książki znajduje się podpis wydawnictwa: LITERATURA FAKTU PWN. Dla mnie jest to sugestia, że otrzymam tekst naukowy, niestety wywód autora traktuję bardziej jako prywatną opowieść (notabene Krakowski co jakiś czas wkrada w główną treść rozdziałów swoje prywatne anegdotki o własnym życiu), wypełnioną wątpliwej jakości tezami o historii kina. Na przykład moje "ulubione" zdanie z początku książki: "Bez [Billy'ego przyp.] Wildera nie powstałaby francuska Nowa Fala ani włoski neorealizm." Na marginesie zapisałem sobie, że część poglądów autora jest na styku konfabulacji i śmieszności. W bibliografii przedmiotu możemy znaleźć imponującą liczbę tytułów, niestety brak przypisów, odniesień nie pozwala na poparcie swoich twierdzeń. Ja nie znam 99% książek zawartych w bibliografii (mam nadzieję jednak, że Krakowski przeczytał je wszystkie), ale analizując tytuły, np. "Audrey Hepburn" A. Walker, sądzę, że autor wyciągał z nich pojedyncze zdania i wykorzystywał je w odpowiednich kontekstach.
Niestety te wszystkie opowieści są mało ciekawe, i może to być niesprawiedliwa ocena, zważywszy na moje rozczarowanie profesjonalizmem autora, ale naprawdę, czytając o wielkich pionierach X muzy chciałbym rzetelny opis ich dokonań. A jeśli nie miała to być kolejna encyklopedia, to chciałbym, żeby z każdego słowa kipiała miłość do kina. W tym przypadku mam wrażenie, że przemawia do mnie detektyw (doszukujący się polskości) i gawędziarz.
Irytują również fragmenty, w których autor gubi sens wypowiedzi: z rozdziału o Paulu Muni,"Jestem również przekonany, że gdybym zapytał moich studentów w Stanach lub widzów w Polsce, kim był ten wielki aktor, większość z nich nie wiedziałaby, o kim mówię. Któż z nas nie widział go w rolach Louisa Pasteura, Emila Zoli czy Benito Juareza [...]!".
Lub używa zdań właściwych dla powieści, noweli itd., np.: "Przez następne kilkanaście miesięcy życie toczyło się powoli" - str. 359.
Poza tym, co tyczy się nie tylko tej książki, ale tutaj ten błąd redakcyjny jest bardzo widoczny, przeszkadza mi, jeśli w trakcie czytania rozdziału o Alu Jolsonie pojawia się zbiór zdjęć przedstawiających Polę Negri, braci Warner i innych, odrywając mnie skutecznie od osoby Jolsona...nie można tego umieścić na końcu książki, tak dla podsumowania, lub nawet pomiędzy rozdziałami dla lepszych przejść pomiędzy nimi?!
Książkę polecam tylko tym, którzy lubią historie o Hollywoodzie, a tym którzy kino kochają polecam obejrzenie filmu Wildera, Negri, Goldwyna, Muni...Oni naprawdę nie muszą być Polakami, żebym ich podziwiał.
Jeżeli ktoś ma ochotę poczytać o książce więcej zapraszam do zapoznania się z tekstem Michała Oleszczyka:
http://www.dwutygodnik.com/artykul/3116
"Kinematograf wynalazł Polak. Pierwsze kina zakładał Polak! Samuel Goldwyn to Polak! Bracia Warnerowie? - Polacy! Pola Negri - to przecież oczywiste..." I tylko ta oczywistość wydaje się nie być przesadzona. Łatwość z jaką autor szafuje polskością jest wręcz onieśmielająca... Nie rozumiem jak można nazywać Polakami ludzi, którzy nigdy nie utożsamiali się z miejscem (wszyscy...
więcej Pokaż mimo to