Prawdziwe życie
- Kategoria:
- literatura piękna
- Seria:
- Kairos
- Tytuł oryginału:
- La Vraie Vie
- Wydawnictwo:
- Znak Literanova
- Data wydania:
- 2020-03-23
- Data 1. wyd. pol.:
- 2020-03-23
- Liczba stron:
- 208
- Czas czytania
- 3 godz. 28 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788324070367
- Tłumacz:
- Beata Geppert
- Tagi:
- literatura belgijska
W domu są cztery pokoje: dziewczynki, jej brata, rodziców i trupów. To trofea taty: sarny, jelenie i dziki. A w kącie szczerzy zęby wypchana hiena. Matkę paraliżuje strach przed ojcem, który odzyskuje humor tylko na polowaniach. Dzieci uciekają w świat zabaw i wyobraźni, ale pewnego dnia widzą z bliska śmierć.
Od tego momentu chłopiec, zamiast bawić się z siostrą, chętniej rozmawia z hieną i spędza czas z ojcem. Dziewczynka dorasta i coraz bardziej nie godzi się na otaczający ją świat. Musi wymyślić, jak odzyskać brata, ale i uratować siebie przed przewidzianą dla niej w prawdziwym życiu rolą ofiary. Tymczasem szykuje się wielkie polowanie…
Bulwersująca powieść dynamit, dzika, przewrotna i bardzo aktualna. Zapiera dech, chwyta za gardło i nie odpuszcza do ostatniej strony.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Doniesienie z miejsca katastrofy
Mój pogląd, drodzy Państwo, na tematy kontrowersyjne czy bolesne w sztuce trudno nazwać koherentnym. Z jednej strony bowiem, niczym jakiś osiemnastowieczny libertyn, niczym diabeł na wzór słynnego markiza, którego nazwiska wcale nie trzeba artykułować, wierzę, że literatura zdolna jest zmieścić wszystko. Wszystko, bez żadnych dookreśleń. Z drugiej natomiast przekonałem się, wielokrotnie i boleśnie, iż im bardziej szokujący temat czy pomysł, tym więcej potrzeba uwagi oraz talentu przy jego opracowywaniu. Nie po to, żeby przypadkiem kogoś nie urazić, urażanie witam z otwartymi ramionami, ale po to, aby nie przesadzić — i nie przenieść czytelnika w świat urzeczywistnionego relatywizmu, gdzie nic nie ma ani sensu, ani znaczenia, bo zawsze – zawsze — może stać się coś straszniejszego, większego, mocniejszego.
Jakiż to kontrowersyjny temat podejmuje Adeline Dieudonné? Przemoc rodzica wobec dziecka, czyli coś, czego z pewnością wolelibyśmy nie oglądać. W dodatku, co warto od razu zaznaczyć, belgijska pisarka w żaden oczywisty sposób przemocy owej nie rozcieńcza — nie tłumaczy jej trudną przeszłością bijącego ojca, demonami zrodzonymi z biedy czy alkoholu, głęboką żałobą pchającą zagubioną jednostkę do bezsensownej zemsty na niewinnej córce. Nic z tych rzeczy: domowy tyran po prostu jest, niczym Darkseid w doskonałym „Misterze Miracle” Toma Kinga, i samym swoim byciem niszczy niewinność. Czytelnik zobaczy go w jednej czy dwóch scenach, w których zdradza, że jednak jest człowiekiem, ale w kontekście całej powieści stanowi sztuczny konstrukt: istotę zrodzoną z przemocy i dla przemocy.
Taką sztuczność, pretekstowość zwykle traktuje się jako zjawisko negatywne – jakby autor zwyczajnie nie podołał zadaniu uformowania opowieści, jakby poległ przy okazji budowania tła, przez co publicystyczne czy moralizatorskie zamiary wyszły na wierzch i kłują w oczy. A w „Prawdziwym życiu” nie tylko ojciec-tyran sprawia wrażenie tworu czysto literackiego — właściwie cały świat głównych bohaterów zdaje się, cóż, przesunięty w fazie. Lekturze towarzyszy bardzo delikatne wrażenie nierealności, jakby zamieszkiwane przez postaci przedmieścia istniały, owszem, ale poza granicami zasięgu czytającego. Kwintesencją tej estetyki jest głowa lodziarza zmasakrowana przez wybuchający syfon – zjawisko możliwe, ale odrealnione przez swoją nagłość i brutalność. Dużo w tym świecie czystych wrażeń, mało pozorów i krygowania się.
Zastanówmy się w takim razie: czy ta bezpośredniość, to odrzucenie klasycznej, potoczystej narracji, rzeczywiście jest dowodem porażki autorki? Może to zamierzony zabieg, który w połączeniu z niewypowiedzianą wprost nierealnością miał skierować „Prawdziwe życie” w stronę mrocznej baśni? Za taką interpretacją przemawia typowa dla gatunku bardzo mocna puenta. A także instynktowne podejście do literatury, tak często odrzucane przez krytykę, a tak kluczowe dla osoby zasiadającej do książki — czyli to, czy powieść dobrze się czyta. A pod tym względem belgijska powieść jest świetna — Dieudonné udało się wlać w tekst czarny magnetyzm, który sprawia, że jak hieny rzucamy się na doniesienia z miejsc wypadków czy katastrof; nie sposób się oderwać od tej powieści, choć jej treść powinna odrzucać.
Istnieje, drodzy Państwo, w architekturze oprogramowania pewne średnio cenzuralne określenie, którego tu nie przywołam, a które stanowi synonim prostoty posuniętej do ostatnich granic – prostoty totalnej, ale i totalnie użytecznej. Podobną bezpośredniością cechuje się „Prawdziwe życie”, ale zaklęta w tej powieści energia oraz tkwiący w niej mroczny urok czynią z niej niezwykłe doświadczenie. To świetna rzecz dla tych czytelników, którzy nie boją się mocnych wrażeń.
Bartosz Szczyżański
Oceny
Książka na półkach
- 328
- 293
- 85
- 16
- 15
- 12
- 8
- 8
- 4
- 4
Opinia
To straszna książka: straszna rodzina i straszne dzieciństwo. Bardzo boli przy czytaniu.
Na zewnątrz normalna rodzina mieszkająca na skraju osiedla w domu z ogrodem. Jej członkami są cztery osoby: ojciec psychopata i sadysta, który terroryzuje całą rodzinę oraz regularnie bita, bezwolna matka i zastraszone dzieci: narratorka i jej młodszy brat Gilles. Kilkoma zwierzętami zajmuje się z upodobaniem matka, dbając o nie lepiej niż o dzieci.
„U nas posiłki rodzinne wyglądały jak kara, wielka szklanka siuśków, którą codziennie musieliśmy wypić” (s. 19)
Historia toczy się przez 5 lat, między 10 a 15 rokiem życia dziewczynki. Próbuje ona, bez sukcesu, chronić brata przed wpływem ojca, a sama w tajemnicy rozwija swój talent do nauk ścisłych, aby uniezależnić się od rodziny. Wiecznie się boi, a jej niesamowicie żywa i bujna wyobraźnia wizualizuje zło dziejące się wokół. Całe szczęście na osiedlu spotyka też dobrych ludzi, jednak nie zdradza nikomu tego co dzieje się w domu. Czerpie radość z nauki, z obcowania z pieskiem, z pracy jako opiekunka dla dzieci. Równocześnie przeżywa burzliwe dojrzewanie i swoją pierwszą miłość. Wszystko to musi skrzętnie ukrywać przed ojcem.
„Lubiłam przyrodę i jej idealną obojętność. Jej staranne przestrzeganie planu przeżycia i reprodukcji niezależnie od tego, co się działo ze mną. Ojciec niszczył matkę a ptaki miały to w nosie. Uważałam to za kojące. Nadal ćwierkały, drzewa skrzypiały, wiatr śpiewał w koronie kasztanowca. Dla nich byłam niczym. Po prostu widzem” (s. 83)
W miarę czasu akcja staje się coraz bardziej dynamiczna, niestety wzrasta też liczba i poziom występujących w opowieści okrucieństw. Jak to się kończy, oczywiście, nie mogę zdradzić.
Dodatkowo wstrząsnęły mną tragiczne losy żony profesora, uczącego bohaterkę, która w przeszłości zajmowała się pomocą dla ofiar przemocy domowej.
Trudno namawiać do lektury tej powieści, sama wolałabym jej nie przeczytać. Jedyna radość to, świadomość, że moja rodzina była zupełnie inna.
Miły jest akcent polski w książce: idolką bohaterki jest Maria Skłodowska-Curie.
To straszna książka: straszna rodzina i straszne dzieciństwo. Bardzo boli przy czytaniu.
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toNa zewnątrz normalna rodzina mieszkająca na skraju osiedla w domu z ogrodem. Jej członkami są cztery osoby: ojciec psychopata i sadysta, który terroryzuje całą rodzinę oraz regularnie bita, bezwolna matka i zastraszone dzieci: narratorka i jej młodszy brat Gilles. Kilkoma zwierzętami...