Namiętności Eugenii R.
- Kategoria:
- powieść historyczna
- Tytuł oryginału:
- The Unruly Passions of Eugenie R.
- Wydawnictwo:
- Książnica
- Data wydania:
- 2015-09-23
- Data 1. wyd. pol.:
- 2015-09-23
- Liczba stron:
- 392
- Czas czytania
- 6 godz. 32 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788324582037
- Tłumacz:
- Maciej Grabski, Maria Grabska-Ryńska
Francja w przededniu wojny z Prusami i Komuny Paryskiej. Gigantyczne fortuny, a obok skrajna nędza. Dekadencki świat domów publicznych i zażywających uciech bon vivantów.
W tym burzliwym czasie do metropolii przybywa młodziutka dziewczyna z prowincji. Jej losy splotą się z dramatycznymi wydarzeniami, które wstrząsną Paryżem.
Eugenia Rigault, wieśniaczka z Pirenejów, wyjeżdża za ukochanym mężczyzną do stolicy. Porzucona, ciężarna i bez grosza, ląduje na bruku. Zaczyna zarabiać na ulicy, mozolnie pnąc się w górę z samego dna prostytucji. Zyskuje z czasem spory majątek i pozycję w paryskim półświatku. Pozwala jej to podjąć walkę o odzyskanie praw do córki pozostawionej w przytułku. Gdy bramy okrążonego przez Prusaków Paryża zostają zamknięte, Eugenia musi dokonać wyboru między dawnym kochankiem a nową miłością, między bolesną przeszłością a niepewną teraźniejszością.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Historia kołem się toczy
Dziesięć lat – tyle czasu trwały poszukiwania potrzebnych informacji przez CaroleDeSanti oraz jej prace nad napisaniem powieści „Namiętności Eugenii R.” Autorka tej książki jest uznaną szefową wydawnictwa, które wypromowało popularne obecnie pisarki jak Tracy Chevalier, Melissa Bank czy Deborah Harkness. Sama Carole, będąc pod wrażeniem klasycznych już tytułów jak „Pani Bovary” czy „Nany”, postanowiła stworzyć własną opowieść o kobiecie żyjącej w XIX wieku, której, w wyniku różnych doświadczeń życiowych, młodzieńcze ideały ostatecznie upadły. I tak została wydana wielowątkowa powieść historyczna w formie pamiętnika o losach tytułowej Eugenii, młodej Francuzki, bardzo podobnej do bohaterek Gustava Flauberta i Emila Zoli.
Eugenia Rigoult, młodziutka dziewczyna z francuskiej prowincji, pod wpływem silnego uczucia do arystokraty Stefana, postanawia uciec razem z nim do Paryża. Jednak mężczyzna, mimo wcześniejszych obietnic, bardzo długo nie pojawia się w mieście, pozostawiając bohaterkę bez żadnych środków do życia. Dodatkowo dziewczyna dowiaduje się, że jest w ciąży, co jeszcze bardziej komplikuje jej trudną już sytuację. Pozostawiona sama sobie postanawia poradzić sobie w ułożeniu życia w stolicy Francji, mimo przeciwności losu oraz bardzo napiętej sytuacji ekonomicznej i politycznej w kraju oraz Europie. Na drodze Eugenii stają różni ludzie, którzy w przyszłości będą mieć ogromny wpływ na dalszy rozwój wypadków oraz osobowość tytułowej bohaterki powieści...
Carole DeSanti napisała bardzo ciekawą książkę, w której fikcyjne wydarzenia z życia poszczególnych postaci bardzo dobrze oddają nastrój II połowy XIX wieku we Francji. Autorka włożyła mnóstwo pracy, aby stworzyć przekonującą historię w interesującym okresie historycznym. Nie pominęła żadnych zagadnień, w tym polityki (relacje między Francją a Prusami, wojna secesyjna w Stanach Zjednoczonych, decyzje polityczne Ludwika Napoleona), społeczeństwa (ogromna przepaść majątkowa między wyższymi a niższymi grupami społecznymi, rejestracja prostytutek, przytułki, „godzina policyjna”), sztuki (dekadentyzm, skandal związany z „Panią Bovary”, artyści uzależnieni od absyntu) czy też zmiany, jakie nastąpiły wraz z odejściem Cesarstwa, rodu Napoleona i jego kodeksu, a powstaniem Republiki. Tło historyczne i społeczne „Namiętności Eugenii R.” to bez wątpienia ogromny walor całej powieści – czytelnik podczas lektury poznaje wiele ciekawych i zaskakujących zasad funkcjonowania w XIX-wiecznym Paryżu, zwłaszcza przedstawicieli niższych warstw, tej bardziej „interesującej” z punktu widzenia literatury.
Na temat bohaterów tej powieści można napisać wiele, ale ograniczę się do najważniejszych kwestii. Z całą pewnością sama tytułowa postać Eugenii Rigoult może konkurować ze swoimi klasycznymi pierwowzorami jak Emma Bovary czy Nana. Na samym początku poznajemy niewinną, nieświadomą wielu rzeczy dziewczynę, zakochaną w Stefanie, aby wraz z nowymi wątkami i rozwojem fabuły zobaczyć jej przemianę w doświadczoną kobietę, która próbuje uwolnić się od przeszłości. Jej decyzje oraz zachowania z jednej strony wzbudzają współczucie (zwłaszcza w przypadku ciąży oraz utrzymania dziecka), ale z drugiej strony mogą powodować przy dalszej lekturze, że w czytelniku pojawia się znużenie (chodzi o kochanków Eugenii). Mimo tej niewielkiej wady ta postać zasługuje na wyróżnienie, zwłaszcza w fragmentach, kiedy wyraźnie zostaje powiedziane, że wszystko, o czym czytamy, jest napisane własnoręcznie przez Eugenię, a często pamiętnikarka się męczy, zwłaszcza w długich fragmentach o bolesnej przeszłości... Inni bohaterowie (wyzwolone Jolie i Louise, przedsiębiorcza Francoise, wypalony malarz Chasseloup czy bystre uwodzicielki bogatych dżentelmenów) również są wielowymiarowi i ciekawi dla całej historii.
„Namiętności Eugenii R.” to gratka dla wielbicieli XIX-wiecznej francuskiej prozy spod znaku Flauberta, Hugo czy Zoli. Jestem pewna, że opowieść o tytułowej bohaterce nikogo nie zostawi obojętnym. Sama nie będę mogła doczekać się (o ile powstaną) innych powieści Carole DeSanti.
Anna Wolak
Książka na półkach
- 262
- 51
- 17
- 4
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Być może miłość i Bój są tym samym, ale ani nauka, ani filozofia tego nie dowiedzie, a ludzie mają na to zbyt ubogi słownik, Trzymamy się więc tego, co znamy.
Opinia
Opłaciło się Carole Desanti przez 10 lat zbierać materiał do tej powieści. Wydawać się mogło, że opowieść o kolejnej kurtyzanie./ prostytutce będzie wtórna, pozbawiona głębi i nieciekawa. Nic bardziej mylnego. Autorka idzie tropem Zoli, Flauberta czy Wiktora Hugo, i tworzy udaną kopię dziewiętnastowiecznej powieści. Tak jak u Zoli, nie sama bohaterka i jej miłosne perypetie są w centrum zainteresowania, tylko bogate tło społeczne i historyczne.
Młodziutka Eugenia przybywa do Paryża w 1861r. za ukochanym Stefanem. Oczytane dziecko ambitnych rodziców łudzi się, że w tym pępku świata odnajdzie szczęście i fortunę. Niefrasobliwie, w uniesieniu młodości, oddaje swój wianek nieodpowiedniemu mężczyźnie, który rozpływa się we mgle. Nie mając zajęcia, kwalifikacji, dachu nad głową czepia się każdej okazji, by przeżyć. Staje się modelką wypalonego malarza Chasseloupa, i to dzięki niej tworzy on wspaniały obraz, którym wygrywa na wystawie Salonu. Przez pewien czas, gdy jest mu potrzebna, prasuje mu ubrania, sprząta , gotuje i użycza swego ciała. Jednak gdy znika to źródło dochodów, zostaje omyłkowo wpisana do słynnej księgi prostytutek, otrzymuje książeczkę zdrowia i poddana zostaje upokarzającym badaniom, by skontrolować jej stan zdrowia. Potem mając w ręku dokumenty świadczące o jej profesji, dostaje referencje do jednego z szykowniejszych burdeli i z rezygnacją zaczyna uprawiać najstarszy zawód świata. Niestety okazuje się, ze jest w ciąży, i choć robi furorę, ma wielu klientów, niedługo rosnący brzuch może skazać ja na totalny upadek. Poznaje wyzwolone kokoty, dla których prostytucja to też sposób na zdobycie pieniędzy, emancypację, niezależność. Gromadzi więc oszczędności, burdelmama organizuje jej opiekę akuszerki, a ukochana córeczka Stefana trafia do sierocińca. Eugenia przysięga sobie, że wyrwie siebie i swoje dziecko ze szpon systemu, że oszuka los.
Oczywiście robi karierę, zbiera środki, ale w jej życiu na powrót namiesza Chasseloup, zwłaszcza że jest jej winny wdzięczność z racji niebywałego sukcesu. Kolejni kochankowie przychodzą i odchodzą, poznajemy znane postacie z artystycznej bohemy Paryża, aktorki, osławione kurtyzany i półświatek z okolic Montmartre.
Jej losy są pretekstem do ukazania złożonej sytuacji społecznej, rozwarstwienia Francji, której republikańskie i rewolucyjne ideały gdzieś się rozmyły. Biedni nadal są biedni, społeczeństwo żyje groźbą wojny z Prusami, dochodzi do gloso Komuna Paryska. Głód i poniewierka, żałosne sposoby kontroli moralności obywateli, przepełnione szpitale, przytułki pełne bękartów, a z drugiej strony nowobogaccy mieszczanie i wyższe sfery, które żyją w przepychu i bogactwie. Poczynania Ludwika Napoleona też nie poprawiają politycznej sytuacji w kraju.
Forma pamiętnika pozwala na ukazanie wydarzeń tylko z perspektywy Eugenii. Mimo procederu, jaki uprawia, jest ambitną i oczytaną damą, której celem jest odnalezienie córki. Nie sposób jej współczuć i z aprobatą patrzeć na dojrzewanie tej postaci. Doskonale uchwycony klimat epoki, siat artystów, bohemy i płatnej miłości. W drugiej części powieści akcja nie jest tak porywająca, gdy Eugenia pracuje już na własny rachunek, i nie wiadomo skąd pojawia się znów skruszony Stefan. To on opiekuje się córką, ale Eugenia przemilcza wiele kwestii, dużo jest tu niedopowiedzeń.. Ogólnie jestem pod wrażeniem intrygującej historii, barwnego języka oraz dobrze poprowadzonej narracji.
Opłaciło się Carole Desanti przez 10 lat zbierać materiał do tej powieści. Wydawać się mogło, że opowieść o kolejnej kurtyzanie./ prostytutce będzie wtórna, pozbawiona głębi i nieciekawa. Nic bardziej mylnego. Autorka idzie tropem Zoli, Flauberta czy Wiktora Hugo, i tworzy udaną kopię dziewiętnastowiecznej powieści. Tak jak u Zoli, nie sama bohaterka i jej miłosne perypetie...
więcej Pokaż mimo to