Koniec niewinności
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Tytuł oryginału:
- La fin de l`Innocence
- Wydawnictwo:
- Znak
- Data wydania:
- 2010-10-11
- Data 1. wyd. pol.:
- 2010-10-11
- Liczba stron:
- 320
- Czas czytania
- 5 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- Tłumacz:
- Julia Chimiak
- Tagi:
- Żydzi judaizm Polska antysemityzm
Żydowska przeszłość Polski i pamięć o Holokauście wciąż są przyczyną rozmów i kłótni!
Zrujnowana podczas drugiej wojny światowej Polska posiada szczególny status w żydowskiej pamięci o Zagładzie i historii Holokaustu. Od kilkunastu lat dzięki wolności słowa i dostępowi do archiwów możliwy jest krytyczny powrót do tej epoki. Historycy, dziennikarze i artyści nieustannie otwierają kolejne drzwi, za którymi aż roi się od mniej lub bardziej niewygodnych pytań. Festiwale, prasa, programy radiowe i telewizyjne oddziałują na młode pokolenie. Ożywa mała społeczność żydowska. Jednoczesnie coraz większą rolę odgrywa polityka historyczna, a sama historia bywa nadużywana.
Jean-Yves Potel podczas pracy w ambasadzie Francji w Warszawie poznał osoby starające się odkryć, poznać i upamiętnić zamazaną żydowską przeszłość w polskich miastach i miasteczkach. Starał się zrozumieć ich motywacje oraz podejmowane działania.
Celem "Końca niewinności" jest przedstawić tę pracę polskiego społeczeństwa nad sobą i swoją przeszłością. Niczym w zapiskach z podróży po Warszawie, Krakowie czy Lublinie autor przywołuje miejsca pamięci, rozmowy portretujące głównych aktorów odrodzenia oraz dzieli się własnymi refleksjami o tej wywołującej tak wielkie emocje części historii Polski.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 11
- 9
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
„Polska i jej przeszłość żydowska – oto niewyczerpany przedmiot rozmów i kłótni!”
Autor, francuski znawca problematyki Europy Środkowej, wykładowca uniwersytecki, a także ataché kulturalny przy Ambasadzie Francji w Warszawie, przekonał się o tym, obserwując zjawisko zderzania się dwóch pamięci – polskiej i żydowskiej. Zupełnie odmiennych, osobnych, niemających punktów wspólnych, często wrogich, a nawet sprzecznych. Sam wiele razy stawał pomiędzy tymi osobnymi widzeniami przeszłości , broniąc Polaków w dyskusji z Żydami, a Żydów w polemikach z Polakami. Zaczął zgłębiać ten problem braku porozumienia. W efekcie powstała publikacja o przełamywaniu barier i budowaniu wspólnej pamięci polsko-żydowskiej. Opowieść o ludziach po obu stronach muru, którzy próbują przebić się przez niego. Wstawiać drzwi i je otwierać do pamięci obiektywnej. Przejścia na mocy porozumienia, „za którymi aż roi się od mniej lub bardziej niewygodnych pytań”, niezadawanych do tej pory. W tym opracowaniu autor stara się na nie odpowiedzieć. Pokazać konkretnych ludzi i ich uświadamiające działania, poszerzające wiedzę, przypominające i upamiętniające wspólną przeszłość.
Z różnymi efektami!
Autor po wielu latach podróży po Polsce, rozmów z inicjatorami i ludźmi zaangażowanymi w porozumienie oraz współpracy z najważniejszymi organizatorami projektów, wskazuje na koniec niewinności Polaków, w którą tak wierzyliśmy dzięki historykom, którzy przedstawiali historię Polaków, ale nie Polski. Ta nowa historia uwzględniająca nieodłączną przeszłość żydowską była różnie przyjmowana, bo, obok działań przywracających istnienie Żydów w miejscach zapomnianych, opisuje również działania oskarżające o bierność oraz współudział w ich eksterminacji. Sięga do mordu w Jedwabnem, szumu medialnego i wrzawy społecznej wokół książki Jana Grossa „Strach”, a także procederu grabieży złota na terenach obozów koncentracyjnych opisanych przez tegoż samego autora w „Złotych żniwach”. To najbardziej bolesne rozdziały burzące tak bardzo wypielęgnowaną przez wieki tożsamość szlachetnego i przyzwoitego Polaka. Za to budujące „bolesną intensywność sporów wokół pamięci o tych wydarzeniach wewnątrz obu społeczności i pomiędzy nimi.” W dużej mierze wynikającej z niepamięci narzuconej przez komunistów i antysemickiego nastawienia Kościoła katolickiego.
Dlatego warto mówić o tych, którzy budują mosty.
Autor wymienia ich z nazwiska, opisując ich przedsięwzięcia. Historyków nowego pokolenia śmiało podejmujących tematy przemilczane, poszukując w źródłach do tej pory pomijanych, jak na przykład „Dzienniki” Klukowskiego. Reżyserów filmów dokumentalnych. Pisarzy, których wiersze i książki („Zdążyć przed Paniem Bogiem” Hanny Krall) trafiły na listę lektur z języka polskiego w polskich szkołach. Artystów wystaw i instalacji, jak Plac Zgody z krzesłami na krakowskim Podgórzu. Organizatorów Festiwalu Kultury Żydowskiej ma krakowskim Kazimierzu. Twórców muzeów na miejscu niemieckich obozów koncentracyjnych zlikwidowanych przez nazistów, jak Bełżec czy łódzkiego getta Radegast w Łodzi. Założycieli ośrodków i stowarzyszeń przywracających i upamiętniających pamięć o polskich Żydach takich, jak Ośrodek Brama Grodzka w Lublinie, Centrum Kultury Żydowskiej, „Otwarta Rzeczpospolita czy „Nigdy Więcej”. To tylko niektóre z przedstawionych działań.
Na pozór dużo!
A mimo to mam wrażenie, że to zaledwie kropla w morzu potrzeby zmiany mentalności ludzkiej. Widzę to w mowie nienawiści i pogardy wokół siebie, której autor poświęcił jeden rozdział opisujący prace badawcze w tym zakresie. W bezrefleksyjnym powtarzaniu sloganów, głęboko zakorzenionych schematów myślowych, odziedziczonych uprzedzeniach, hasłach i stereotypach widocznych w powiedzeniach, zwrotach, nazwach własnych czy „niewinnych” żartach. Mam wrażenie pęknięcia między postawą oficjalną, poprawną politycznie, której symbolem są przeprosiny prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego w Jedwabnem a postawą przeciętnego Polaka z odziedziczonym antysemityzmem, którego często nie jest nawet świadomy. Polemizowałabym z autorem o tytułowym końcu niewinności. Ja ją nadal widzę wśród moich rozmówców przekonanych o „świętości” Polaków, dlatego po tytule postawiłabym znak zapytania. Dla mnie niewinność skończy się wraz z usunięciem obrazu Charles’a de Prévôta „Martyrologium Romanum”, przedstawiający mord rytualny dziecka chrześcijańskiego przez Żydów. Mimo że książka ukazała się dziewięć lat temu i opisywane projekty i plany zostały zrealizowane, jak Muzeum Historii Żydów Polskich, to nadal zmiana mentalności Polaków wymaga ogromnej pracy. To jeden z najtrudniejszych czynników niewinności wymagający lat działań nad zmianą myślenia, by kolejne pokolenia dziedziczyły go bez obciążeń rodziców.
By słowo „Żyd”, przestało być wyzwiskiem i obelgą wypisywaną na murach.
http://naostrzuksiazki.pl/
„Polska i jej przeszłość żydowska – oto niewyczerpany przedmiot rozmów i kłótni!”
więcej Pokaż mimo toAutor, francuski znawca problematyki Europy Środkowej, wykładowca uniwersytecki, a także ataché kulturalny przy Ambasadzie Francji w Warszawie, przekonał się o tym, obserwując zjawisko zderzania się dwóch pamięci – polskiej i żydowskiej. Zupełnie odmiennych, osobnych, niemających punktów...