Zderzenie czołowe. Historia katastrofy kolejowej pod Szczekocinami
- Kategoria:
- reportaż
- Seria:
- Nie-Fikcja
- Wydawnictwo:
- Krytyka Polityczna
- Data wydania:
- 2022-05-18
- Data 1. wyd. pol.:
- 2022-05-18
- Liczba stron:
- 296
- Czas czytania
- 4 godz. 56 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788367075251
Zderzenie dwóch pociągów pod Szczekocinami z 3 marca 2012 roku to największa katastrofa kolejowa w Polsce w XXI wieku. Ta tragedia wciąż nie doczekała się jednak solidnego opisania. Choć w toku śledztwa wskazywano na dziesiątki systemowych błędów i nieprawidłowości – w szkoleniu personelu, w odbiorze urządzeń, w przepisach, w procedurach bezpieczeństwa - skazani zostali tylko dyżurni pełniący wówczas służbę (Andrzej N. i Jolanta S.).
Bartosz Jakubowski jako jedyna osoba postronna otrzymał dostęp do akt sprawy sądowej i postępowania prokuratorskiego. W tej książce w przejmujący sposób opisał całość czynników i zdarzeń, które doprowadziły do katastrofy, a także proces szukania winnych. Ujawnia do tej pory nieopisywane okoliczności, sytuacje, zdarzenia i dokumenty. Wyłania się z nich przerażający obraz kartonowego państwa, którego motto brzmi: „Śmiało, zmieścisz się”.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 148
- 140
- 17
- 16
- 13
- 6
- 4
- 4
- 2
- 2
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Zderzenie czołowe. Historia katastrofy kolejowej pod Szczekocinami
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
6,5
6,5
Pokaż mimo toCiekawa sprawa, kipi ogromny know-how autora i bardzo dokładne zbadanie sprawy, jednocześnie język jest bez polotu a ilość technicznej terminologii i brak wystarczających tłumaczeń specjalistycznej nomenklatury dla laika mocno utrudnia czerpanie przyjemności z lektury.
Ciekawa sprawa, kipi ogromny know-how autora i bardzo dokładne zbadanie sprawy, jednocześnie język jest bez polotu a ilość technicznej terminologii i brak wystarczających tłumaczeń specjalistycznej nomenklatury dla laika mocno utrudnia czerpanie przyjemności z lektury.
Pokaż mimo toJedyne czego mi osobiście brakuje, to lepszego wytłumaczeni laikowi pojęć technicznych, które gęsto padają w tej książce.
Jedyne czego mi osobiście brakuje, to lepszego wytłumaczeni laikowi pojęć technicznych, które gęsto padają w tej książce.
Pokaż mimo toPorażająca, szczegółowa analiza przyczyn katastrofy kolejowej pod Szczekocinami, powierzchowności prowadzonego wówczas śledztwa i absurdalnych wyroków, które - jak zwykle - nie sięgnęły najbardziej winnych i nie rozwiązały przyczyn systemowych. Do tego przejmujące opisy i zdjęcia.
Porażająca, szczegółowa analiza przyczyn katastrofy kolejowej pod Szczekocinami, powierzchowności prowadzonego wówczas śledztwa i absurdalnych wyroków, które - jak zwykle - nie sięgnęły najbardziej winnych i nie rozwiązały przyczyn systemowych. Do tego przejmujące opisy i zdjęcia.
Pokaż mimo to3 marca 2012 roku. Dwa pociągi pasażerskie zderzają się ze sobą jadąc po tym samym torze. Właśnie, po tym samym torze. Jak do tego doszło? Kto zawinił - człowiek czy technologia? Kto padł ofiarą - czy aby napewno tylko obecni w pociągach? Czy śledztwo było poprowadzone tak jak być powinno? Jak po latach radzą sobie poszkodowani? Na te oraz wiele innych pytań odpowiada Bartosz Jakubowski. W mniejszym bądź większym stopniu. Mimo wszystko do dziś wiele okoliczności wypadku pozostaje niewyjaśnionych. Świetny, bardzo spójnie poprowadzony reportaż. Polecam.
3 marca 2012 roku. Dwa pociągi pasażerskie zderzają się ze sobą jadąc po tym samym torze. Właśnie, po tym samym torze. Jak do tego doszło? Kto zawinił - człowiek czy technologia? Kto padł ofiarą - czy aby napewno tylko obecni w pociągach? Czy śledztwo było poprowadzone tak jak być powinno? Jak po latach radzą sobie poszkodowani? Na te oraz wiele innych pytań odpowiada...
więcej Pokaż mimo toJeden z najlepszych reportaży jakie dane mi było czytać. Trzeba czytać i doceniać pracę Autora, muszącego w pracy nad książką przebić się nie tylko przez techniczne aspekty katastrofy ale i kamienną zmowę milczenia wokół sprawy. Polecam. Gdyby książka była ładniej wydana byłoby 10 :)
Jeden z najlepszych reportaży jakie dane mi było czytać. Trzeba czytać i doceniać pracę Autora, muszącego w pracy nad książką przebić się nie tylko przez techniczne aspekty katastrofy ale i kamienną zmowę milczenia wokół sprawy. Polecam. Gdyby książka była ładniej wydana byłoby 10 :)
Pokaż mimo toPracując na kolei, w okolicach marca pojawia się temat katastrofy pod Szczekocinami. Zamawiamy kwiaty, jedzie delegacja, padają nazwiska, ale więcej nie mówi się nic. Ja swój staż w transporcie kolejowym mam bardzo krótki i kiedy fragment tej książki przeczytałam na portalu, poruszyłam temat wśród koleżanek i kolegów z pracy. Jako odpowiedź dostałam tę oto książkę.
Pracując w tym środowisku, znając działanie systemu, znacznie łatwiej było mi zrozumieć opisy procedur i instrukcji. Jednak dla osoby, która nie do końca siedzi w temacie jest to wszystko wytłumaczone. Autor bardzo dokładnie chciał wytłumaczyć przebieg zdarzenia, wyjaśnić procedury, dociec do dokumentacji i osób. Nie zdziwiło mnie to, że pewne osoby nie udzielały mu odpowiedzi, lub robiły to bardzo ostrożnie i niechętnie.
Wstrząsająca jest sama relacja osób, które przeżyły tą okropną katastrofę, oraz świadków i pomocników. Mobilizacja i chęć ratowania ludzkiego życia w tej historii jest przepiękna. Same opisy bywają drastyczne, ale niestety taka była tego dnia rzeczywistość, drastyczna, okrutna, bolesna, wręcz nierealna.
Bardzo doceniam wysiłki autora, to jak ciężką prace wykonał zbierając materiały na tą publikację. Wykonał świetną, rzeczowa i techniczna robotę. Pokazał jak źle działa system, jak wiele niejasności zostało do dziś, jak jesteśmy okłamywani, choćby w sytuacji kiedy słyszymy, że osoby poszkodowane zostały objęte opieką psychologa i wsparciem, a wcale tak nie było. Jak wiele rzeczy zostało zamiecionych pod dywan, a pracownicy dostali zakaz udzielania informacji.
Czy po tej lekturze mam obawy do codziennych dojazdów do pracy pociągiem? Nie, ale teraz rozumiem smutek w oczach osób kiedy pada słowo Szczekociny.
Pracując na kolei, w okolicach marca pojawia się temat katastrofy pod Szczekocinami. Zamawiamy kwiaty, jedzie delegacja, padają nazwiska, ale więcej nie mówi się nic. Ja swój staż w transporcie kolejowym mam bardzo krótki i kiedy fragment tej książki przeczytałam na portalu, poruszyłam temat wśród koleżanek i kolegów z pracy. Jako odpowiedź dostałam tę oto książkę.
więcej Pokaż mimo toPracując...
Bardzo rzetelna książka, Bartosz Jakubowski odważnie drąży temat, choć wielu decydentów w PKP i zamieszanych w sprawę prawników i sędziów wolałoby, żeby ta książka nigdy nie ujrzała światła dziennego, łącznie z tym że pracownicy kolei zostali zastraszeni by nie rozmawiać z autorem. Polecam i dałbym 7 jak zazwyczaj, ale daję 10 żeby wyrównać średnią bo komuś się pomyliło z beletrystyką i dał 3/10, z czym absolutnie się nie zgadzam.
Bardzo rzetelna książka, Bartosz Jakubowski odważnie drąży temat, choć wielu decydentów w PKP i zamieszanych w sprawę prawników i sędziów wolałoby, żeby ta książka nigdy nie ujrzała światła dziennego, łącznie z tym że pracownicy kolei zostali zastraszeni by nie rozmawiać z autorem. Polecam i dałbym 7 jak zazwyczaj, ale daję 10 żeby wyrównać średnią bo komuś się pomyliło z...
więcej Pokaż mimo toKsiążka przedstawia zagadnienie katastrofy kolejowej pod Szczekocinami z różnych stron. Wprowadza również w tło historyczne i panującą wtedy sytuację na kolei oraz w kraju, co pomaga lepiej zrozumieć temat. Ukazuje moment katastrofy z perspektywy pasażera, załogi pociągów i dyżurnych ruchu. Następnie autor prowadzi swoje śledztwo dotyczące przyczyn i okoliczności katastrofy. Moim zdaniem pozycja obowiązkowa dla każdej osoby, która interesuje się w jakimkolwiek stopniu kolejnictwem oraz każdemu, kto lubi poznawać sytuacje i wydarzenia, które zmieniły bieg historii. Język książki jest dobrany w taki sposób, że nawet osoba mniej obeznana w temacie będzie wstanie zrozumieć to, co autor chce przekazać. Osobiście wywarła na mnie pozytywne wrażenie, które utrzymywało się przez całą książkę. Polecam
Książka przedstawia zagadnienie katastrofy kolejowej pod Szczekocinami z różnych stron. Wprowadza również w tło historyczne i panującą wtedy sytuację na kolei oraz w kraju, co pomaga lepiej zrozumieć temat. Ukazuje moment katastrofy z perspektywy pasażera, załogi pociągów i dyżurnych ruchu. Następnie autor prowadzi swoje śledztwo dotyczące przyczyn i okoliczności...
więcej Pokaż mimo toKsiążka dobra, momentami przebieg wydarzeń chaotyczny i niewiele rozumiałam z mechanizmów kierowania ruchem kolejowym - ciekawe na ile to samo opracowanie autora, a na ile faktycznie praca na dyżurce to istne eldorado i działanie po omacku
Książka dobra, momentami przebieg wydarzeń chaotyczny i niewiele rozumiałam z mechanizmów kierowania ruchem kolejowym - ciekawe na ile to samo opracowanie autora, a na ile faktycznie praca na dyżurce to istne eldorado i działanie po omacku
Pokaż mimo to