„Idee platońskie” w filozofii Arthura Schopenhauera
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Wydawnictwo:
- Arboretum
- Data wydania:
- 2014-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-01-01
- Liczba stron:
- 121
- Czas czytania
- 2 godz. 1 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788362563357
- Tagi:
- filozofia schopenhauer idea
Właściwe zrozumienie filozofii Schopenhauera nie wymagałoby w zasadzie skrupulatnej egzegezy. W wyrażonej kryształowym językiem myśli filozofa nie znajdziemy tajemniczej aury, czy sformułowań na tyle niejednoznacznych, by dawały pole dla dowolnej interpretacji. Kiedy w jakimś fragmencie mamy do czynienia z hipotezą, czy obrazem metaforycznym, zawsze jest on opatrzony komentarzem i oddzielony od zasadniczej myśli jako jej ewentualne uzupełnienie. Uważnej lekturze Świata jako woli i przedstawienia nie powinny wobec tego towarzyszyć wątpliwości co do sformułowanej tam koncepcji. Problem w tym, że filozof stawia czytelnikowi jego dzieła bardzo wysokie wymagania. Zakłada mianowicie, że odbiorca dysponuje wiedzą tak szeroką, jak on sam (świadczy o tym choćby kategoryczny zakaz tłumaczenia cytatów greckich i łacińskich na język niemiecki). Na początku XIX wieku erudyta taki jak Schopenhauer: filozof, znawca literatury, posługujący się siedmioma językami i dysponujący jednocześnie aktualną wiedzą z zakresu nauk przyrodniczych, należał do rzadkości. Dzisiejsi odbiorcy są w jeszcze gorszej sytuacji – wiele koncepcji uznanych w owym czasie za naukowe ma dziś wartość jedynie historyczną, zmienił się również radykalnie ogólny obraz świata, upadł niejeden paradygmat.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 2
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Wypożyczone a później kupione. Od dawna na półce.
Ogólnie to streścić to można dość prosto a jednak autor nie jest podatny na intepretacje — jest więc to śmiałe dzieło.
Są w książce Schopenhauera idee, na wzór Platońskich. Jest on też czasami wiązany z filozofią scholastyczną a więc szuka się podstaw do stworzenia wraz z nim filozofii wieczystej: czegoś co odpowiednikiem mogłaby być teoria wszystkiego w fizyce kwantowej.
Filozofia ta jest neoscholastyką czy czymś w tym rodzaju, a wszystko opiera się na Platońskim ujęciu idei; cnót kardynalnych.
Cztery podstawowe idee wraz z zasadą racji, są realnymi przedmiotami. Reszta świata nie jest realna, jednak są to odbicia świata porównywalne do cieni w historii Platona o oglądzie rzeczy, tj. metafora jaskini.
Tu Schopenhauer używa terminu, który później znajduje swój wydźwięk w fenomenologii, dosłownie "ogląd rzeczy".
Tak samo i Platon, zaczyna od geometrii aby skończyć na "oglądzie duszy" a więc nie czymś co jest rodzajem orfizmu a skupia się na fenomenach. Ogląd ten bowiem służy Platonowi do czegoś innego niż odkrywania ideii, które istnieją poza umysłem i są wieczne. Idee (nie ang. Idea) to realne przedmioty.
A fenomeny to zjawiska rzeczy, które realne nie są. To jest ujęcie Platońskie — nie Arystotelesa. Arystotelesa Schopenhauer gani, jak też oczywiście słusznie mówi o religii jako o metafizyce a prywatne poglądy zachowuje dla siebie: głównie aspekty życiowe.
Tak więc metafizyka to dla S. zakres prywatnych poglądów religijnych autora, podobnie sprawa się ma u Maxa Schelera.
Sprawa wydaje się łatwa, ale ilość rozwiązań jest przytłaczająca w tej małej książce jak w przypadku Romana Ingardena "Sporu o realizm". Fenomenologia idealna a więc pierwotna owszem, jest dla nas pomocna. Jej formy ujęte w krzywym zwierciadle nie naprowadzą nas na trop Schopenhauera w niej samej; jak to ma miejsce w przypadku chociażby heterofenomenologii Daniela Denneta. Bugla chce jako autorka zadowolić każdego.
Nie mniej rozwiązanie jest dość oczywiste. Wymaga krótkiego komentarza co do istotności Platona w Schopenhauerze.
Wypożyczone a później kupione. Od dawna na półce.
więcej Pokaż mimo toOgólnie to streścić to można dość prosto a jednak autor nie jest podatny na intepretacje — jest więc to śmiałe dzieło.
Są w książce Schopenhauera idee, na wzór Platońskich. Jest on też czasami wiązany z filozofią scholastyczną a więc szuka się podstaw do stworzenia wraz z nim filozofii wieczystej: czegoś co odpowiednikiem...