Pedagog szkolny. Homo viator w labiryncie życia szkolnego

Okładka książki Pedagog szkolny. Homo viator w labiryncie życia szkolnego Agnieszka Domagała-Kręcioch
Okładka książki Pedagog szkolny. Homo viator w labiryncie życia szkolnego
Agnieszka Domagała-Kręcioch Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
184 str. 3 godz. 4 min.
Kategoria:
nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
Wydawnictwo:
Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania:
2021-07-27
Data 1. wyd. pol.:
2020-10-07
Liczba stron:
184
Czas czytania
3 godz. 4 min.
Język:
polski
ISBN:
9788366990081
Tagi:
edukacja pedagog szkolny pedagogika szkoła nauczyciel uczeń
Średnia ocen

8,4 8,4 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Kategorie (nie)obecne w edukacji Agnieszka Domagała-Kręcioch, Bożena Majerek
Ocena 8,0
Kategorie (nie... Agnieszka Domagała-...
Okładka książki Szkoła jako przestrzeń edukacyjnego (nie)porozumienia Małgorzata Bereźnicka, Patrycja Curyło-Sikora, Agnieszka Domagała-Kręcioch, Magdalena Grochowalska, Arno Heimgartner, Bernadette Jonda, Anna Kaczmarska, Renata Kowal, Katarzyna Kutek-Sładek, Anna Kwatera, Jolanta Maćkowicz, Bożena Majerek, Bożena Pawlak, Stephan Sting
Ocena 9,5
Szkoła jako pr... Małgorzata Bereźnic...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
8,4 / 10
5 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
117
40

Na półkach:

To taki podręcznik dla pedagogów, spodziewałam się sytuacji z życia i przykładów ich rozwiązania, ale to nie ten typ książki, dlatego uprzedzam zainteresowanych.

To taki podręcznik dla pedagogów, spodziewałam się sytuacji z życia i przykładów ich rozwiązania, ale to nie ten typ książki, dlatego uprzedzam zainteresowanych.

Pokaż mimo to

avatar
1059
241

Na półkach:

Z radością i nadzieją należy przyjąć informację, że na rynku wydawniczym pojawi się książka, którą warto przeczytać z kilkunastu powodów, co więcej ‒ wykorzystać w pracy wychowawczej […]. Posiada ona bardzo adekwatną do tematu analizę literatury przedmiotu. Nie jest to tekst „przegadany”. Nie ma w nim niepotrzebnych dygresji czy „nowomowy pedagogicznej”, z której często nic nie wynika. W książce wychowawcy znajdą także wiele pomocy potrzebnej do skutecznego przebijania się przez labirynt zawiłości wychowawczych, a także „papierologii” szkolnej. Należy pogratulować Autorce, która swoimi propozycjami nie zniechęca pedagogów, ale raczej wyzwala nową motywację do pracy. […] Agnieszka Domagała-Kręcioch napisała tekst naukowy, ale […] ma on walory kształceniowe także dla tych, którzy nie zajmują się badawczo i zawodowo pedagogiką szkolną. Może więc stanowić ważną lekturę dla praktyków. Tematyka poruszana przez Autorkę jest bardzo trudna. Stąd istnieje pokusa ucieczki od konkretów, ryzykownych i niewygodnych wniosków. Nie można jednak tego znaleźć w niniejszej publikacji. Uczy ona uczciwości naukowej, precyzji pojęciowej, jak również solidności analiz. Książka pozwala na ponowną radość z pracy szkolnej mimo wielu przeciwności.

Z recenzji bp. prof. dr. hab. Janusza Mastalskiego

Z radością i nadzieją należy przyjąć informację, że na rynku wydawniczym pojawi się książka, którą warto przeczytać z kilkunastu powodów, co więcej ‒ wykorzystać w pracy wychowawczej […]. Posiada ona bardzo adekwatną do tematu analizę literatury przedmiotu. Nie jest to tekst „przegadany”. Nie ma w nim niepotrzebnych dygresji czy „nowomowy pedagogicznej”, z której często nic...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1562
1544

Na półkach:

Pedagog szkolny nie ma wdzięcznego zadania i bardzo często zostaje uwikłany w konflikty, których rozwiązaniu jego osoba ma służyć. Miotając się pomiędzy dyrektorem, nauczycielami, rodzicami, a uczniami, którzy tak naprawdę powinni być w centrum zainteresowania, ma szanse narazić się tak naprawdę wszystkim. Stąd niesprawiedliwe, szydercze niekiedy określenia jego profesji czy osoby (gdzie epitet „nawiedzona” to standard),stąd też podważanie jego roli i sensu istnienia jego stanowiska. Pewności siebie pedagoga nie wzmacniają też trudne czasu zmian, funkcjonowanie w warunkach nieustannego stresu, wywołanego reformami, decyzjami władz oświatowych czy regulacjami wprowadzanymi przez rządzących. Nic zatem dziwnego, że pedagog, i to nie tylko w czasach pandemii, czuje się przytłoczony, złapany jeśli nie w pułapkę, to przynajmniej uwięziony w labiryncie, z którego nie potrafi znaleźć wyjścia. Co zatem zrobić, by zapobiec wypaleniu, które w takiej sytuacji w niedługim czasie może się pojawić?
Tak naprawdę najgorsze, co możemy w tej sytuacji zrobić, to zaniechać działania, płynąc po prostu na fali. Praca pedagoga, szczególnie w obecnych czasach wymaga nieustannego doskonalenia się i to jest jedyna droga, pozwalająca na wyjście z pułapki. Robić swoje, nieustannie się szkoląc, poszerzając wiedzę, i wykraczając z jej obszarem znacznie poza ramy pedagogiki. Niedoceniana jest także wymiana doświadczeń, a także lektura książek, które nie tylko dostarczają konkretnej wiedzy, ale też pokazują, że w swoich emocjach dany pedagog nie jest sam, że wątpliwości są rzeczą normalną, a także analizują różnego rodzaju sytuacje, które mogą pojawić się w zawodowym życiu pedagoga.
Taką właśnie książką jest pozycja opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS, pt. „Pedagog szkolny. Homo viator w labiryncie szkolnego życia”. Autorka, Agnieszka Domagała-Kręcioch stworzyła swojego rodzaju podręcznik dla pedagogów, zarówno dla tych, którzy zaczynają dopiero swoją podróż w tym zawodzie, dla tych, którzy znaleźli się właśnie na zakręcie, ale i dla tych, którzy doskonale odnajdują się w tej pracy i chcą wciąż poszerzać swoje kompetencje (i horyzonty).
Książka, jak przystało na dość nieschematyczną pozycję, nie tylko unika przeintelektualizowanego języka, stając się lekturą, którą wręcz pochłaniamy łapczywie, czytając niejako o sobie i swojej pracy, to jeszcze zamiast rozdziałów, składa się … z wyzwań. Przed nami zatem, podobnie jak w prawdziwej pracy, jest ich sześć, obejmują one szeroki zakres tematyczny i dotyczą głównych obszarów, w których mogą wystąpić różnego rodzaju problemy. Wyzwaniem pierwszym jest wejście do wspomnianego labiryntu, i to z pełną świadomością, na co tak naprawdę się decydujemy. Wyzwanie drugie to różnego rodzaju sytuacje wychowawcze i działania podejmowane wobec nich przez pedagoga. Ostatnim wyzwaniem są dokumenty, które dla wielu pedagogów (i nie tylko) stanowią „piętę Achillesa”. Autorka podsumowuje obowiązki pedagoga w zakresie prowadzenia dokumentacji, dołączając niektóre wzorce różnych dokumentów.
Trzecim wyzwaniem są różnorakie kryzysy, które w przestrzeni szkolnej występują nagminnie – znajdziemy tu omówienie stosunku szkoły do kryzysów, wyszczególnienie różnych rodzajów kryzysów, poruszone zostały również kwestie związane z zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi. Czwarty rozdział to wyzwanie związane z „niegrzecznymi” dziećmi. Niegrzecznymi, czyli jakimi? Jakie sygnały powinny nas zaniepokoić w zachowaniu ucznia? Jak zminimalizować ryzyko pojawienia się zachowań niepożądanych? Rozdział czwarty to rzeczywiście (i paradoksalnie) jedno z największych wyzwań w pracy pedagoga – współpraca z nauczycielami. Autorka zajmuje się tu m.in. zagadnieniem pracy zespołowej, barierami, skutecznością wsparcia pedagoga i tym, co ma na tę skuteczność wpływ.
Nieocenioną pomocą, którą autorka uwzględniła w książce, są różnego rodzaju narzędzia, które mogą pomóc w doskonaleniu siebie i warsztatu pracy (Skale Niepohamowanej Sprawczości i Niepohamowanej Wspólnotowości, Kwestionariusz: Autoewaluacja pracy pedagoga itp.),umożliwiają diagnozę sytuacji wychowawczej (Wstępna diagnoza klasy, Karta Pracy dla wychowawcy),pracę z uczniem zachowującym się niewłaściwie (Narzędzie do diagnozy częstotliwości niewłaściwych zachowań uczniów),pracę w zespole (Kwestionariusz „Współpraca w miejscu pracy”, „Koło współpracy”).
Zawartość merytoryczna książki, przedstawienie problemów/zadań pedagoga w formie wyzwań, z którymi musi się on zmierzyć, a także zawarta w książce dokumentacja i różnego rodzaju wskazówki, ćwiczenia, narzędzia, są nieocenioną pomocą, i to nie tylko dla pedagogów, ale również dla psychologów czy nauczycieli. Dokładne przedstawienie rzeczywistości pracy pedagoga, chciałoby się napisać – szarej rzeczywistości – stanowi punkt wyjścia do zmian. Zmian, które warto zacząć od zmiany siebie, naszej postawy i poszerzania kompetencji!

Pedagog szkolny nie ma wdzięcznego zadania i bardzo często zostaje uwikłany w konflikty, których rozwiązaniu jego osoba ma służyć. Miotając się pomiędzy dyrektorem, nauczycielami, rodzicami, a uczniami, którzy tak naprawdę powinni być w centrum zainteresowania, ma szanse narazić się tak naprawdę wszystkim. Stąd niesprawiedliwe, szydercze niekiedy określenia jego profesji...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    18
  • Przeczytane
    8
  • Edukcja
    1
  • Nie ma w bibliotece
    1
  • Pedagogika
    1
  • 2023 :)
    1
  • Rozwój osobisty
    1
  • Posiadam
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Pedagog szkolny. Homo viator w labiryncie życia szkolnego


Podobne książki

Przeczytaj także