Maria Jarema: wymyślić sztukę na nowo
- Kategoria:
- biografia, autobiografia, pamiętnik
- Seria:
- Portrety Kobiet
- Wydawnictwo:
- słowo/obraz terytoria, Fundacja Terytoria Książki
- Data wydania:
- 2021-02-10
- Data 1. wyd. pol.:
- 2021-02-10
- Liczba stron:
- 168
- Czas czytania
- 2 godz. 48 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788374534253
- Tagi:
- wydawnictwo słowo/obraz terytoria Dauksza Jaremianka Jarema sztuka kultura inspiracja polityka społeczeństwo proces twórczy architektura rzeźba malarstwo dziennik wspomnienia biografia kulturoznawstwo feminizm feministka kobieta
Książka podzielona jest na trzy komplementarne części. Pierwszą są pisma zebrane Marii Jaremy: o malarstwie, rzeźbie i architekturze światowej, procesie twórczym, społeczeństwie, polityce, statusie artystów czy sytuacji kobiet. Głos Jaremianki jest mocny, stanowczy, a ona sama ciekawie odnosi się do bieżących wydarzeń, rozważa tradycję i antycypuje tendencje współczesne. Druga część tomu to reprodukcje i opisy prac Jaremy – zarówno tych wysoko cenionych, jak i dotychczas nieznanych i/lub niepublikowanych, pochodzących z prywatnych kolekcji. Trzecia część to komentarze ekspertek i ekspertów, teksty o sztuce i postaci Jaremy.
______
Fragment wstępu Agnieszki Daukszy:
„Koncepcja estetyczna i społeczna Marii Jaremy to wyraz niezgody. Powstawała, wtórując praktyce artystycznej, rozwijała się w dialogu z ówczesnymi stanowiskami ideowymi i społecznymi, umacniała się w konfrontacji z działaniami czołowych artystów awangardy europejskiej. Jarema pisywała mało, niechętnie, w afekcie – pretekstem większości tekstów jest chęć polemiki lub interwencji, przesunięcie dyskusji na inne tory. Uważała, że słowa z zasady nie są w stanie reprezentować materii wizualnej, używała ich z konieczności jako „najbardziej ogólnego środka porozumienia między ludźmi”. Deklarowała bez kokieterii: „Nie wiem, czy nie powiem bzdur, bo ani mówić, ani pisać nie umiem, ale pewne rzeczy mnie bardzo obchodzą i chcę się wypowiedzieć”. Nie chodziło jedynie o niedostateczną sprawczość głosu kobiecego czy modernistyczne przeświadczenie o niewyrażalności doświadczeń, ale o nieprzystawalność medium językowego i plastycznego: „[gdy] układają się nasze myśli w zdanie, zauważamy, że stwarzamy nową konstrukcję czy strukturę, która staje się poezją, literaturą, filozofią, historią, traktatem naukowym czy metodologicznym na temat obrazu. To nam daje złudzenie, że zbliżamy się do niego”.
______
Z recenzji prof. dr hab. Marii Poprzęckiej:
„Zaangażowanie towarzyszące Jaremiance przez całe życie sprawia, że spuścizna obejmująca jej wypowiedzi jest bogata i zróżnicowana. Zawiera zarówno teksty programowe, jak i bardzo osobiste notatki, które redaktorka tomu pozyskała dzięki pracy z prywatnym archiwum artystki, zawierającym również nieznane rękopisy. Dzięki tej różnorodności otrzymujemy zniuansowany wizerunek Marii Jaremy. Z jednej strony postać radykalnej aktywistki, z drugiej prywatny portret myślącej kobiety, pełnej wahań i wątpliwości. […]
Druga część tomu to zbiór esejów poświęconych sztuce Jaremy, które w sumie składają się na solidne dopełnienie wiedzy o życiu i działalności tej wybitnej, niezwykle interesującej osobowości twórczej. Publikacja wypowiedzi artystki i naukowe studia jej poświęcone należały się Jaremiance od dawna”.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 42
- 6
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
“Emocjonalna ekspresjonistka, zimna abstrakcjonistka, racjonalna konstruktywistka, fowistka, kolorystka, materialistka, fascynatka surrealizmu, waleczna formalistka, nieprzejednana eksperymentatorka” - ta litania etykiet, przywołana we wchodzącym w skład tomu eseju Agnieszki Daukszy, ukazuje trudności, z jakimi zmagali się krytycy próbujący zamknąć twórczość Marii Jaremy w ramy sztywnej interpretacji. Była twórczynią niezwykłą i nadzwyczaj wszechstronną, ale też osobą, dla której której rola artystki nie ograniczała się wyłącznie do sztuki. Stąd jej zaangażowanie w kwestie społeczne i stąd jej początkowe zaufanie do nowego, powojennego ustroju; jak pisał Kornel Filipowicz: “Nie zdawałem sobie wtedy w pełni sprawy z tego, jak głęboko nieszczęśliwa mogła czuć się wtedy Maria, która wszystkie nadzieje, wszystkie wizje, zainteresowania wiązała z obietnicą nowego wspaniałego ustroju, w którym sztuka - plastyka, muzyka, teatr - zajmą należne jej miejsce i będą uszczęśliwiać ludzkość. Maria zawierzyła więc partii i oto partia ją zdradziła”.
Tom dzieli się na dwie części. Pierwsza zbiera zróżnicowane pod względem formy pisma zebrane Jaremy. Są to m.in. wrażenia z odwiedzanych wystaw, teksty krytyczne o sztuce, krótkie, nieprzeznaczone do publikacji osobiste notatki, teksty polityczne (przede wszystkim o prawach kobiet) oraz dwie rozmowy z artystką. Część druga składa się z esejów poświęconych jej twórczości. To teksty na wysokim poziomie, choć poziom ich szczegółowości nie dla wszystkich będzie zaletą. Niezaprzeczalnym plusem są natomiast liczne, kolorowe reprodukcje dzieł Jaremy. Stanowią one znakomite uzupełnienie tomu, który ogółem należy uznać za bardzo udaną, kompleksową analizę twórczości Jaremy. Obyśmy doczekali się kolejnych publikacji tej klasy o innych polskich artystach - potencjalnych bohaterów i bohaterek z pewnością nie brakuje.
***
Więcej recenzji na:
https://www.instagram.com/dwa.akapity/
https://www.facebook.com/dwa.akapity/
“Emocjonalna ekspresjonistka, zimna abstrakcjonistka, racjonalna konstruktywistka, fowistka, kolorystka, materialistka, fascynatka surrealizmu, waleczna formalistka, nieprzejednana eksperymentatorka” - ta litania etykiet, przywołana we wchodzącym w skład tomu eseju Agnieszki Daukszy, ukazuje trudności, z jakimi zmagali się krytycy próbujący zamknąć twórczość Marii Jaremy w...
więcej Pokaż mimo to