rozwińzwiń

Kosmiczne wyzwania. Jak budować statki kosmiczne, dogonić kometę i rozwiązywać galaktyczne problemy

ciekawe

Na półkach: , ,

"Wiecie, co jest najfajniejsze w pracy dla wielkiej agencji kosmicznej? Wyzwania.To, że muszę wymyślić jak rozwiązać problem, którego jeszcze nikt nigdy nie rozwiązał." (str. 8)

Książka fantastyczna, wciąga w wir kosmicznych tajemnic, z prędkością światła wiedzie przez ważne aspekty nauki, otwiera oczy na mnóstwo rzeczy tych wielkich i tych małych, wokół nas i w odległych galaktykach. To lektura dla każdego, napisana tak, aby przyciągnąć uwagę treścią, grafiką i informacjami. Mnóstwo zdjęć, obrazków, notatek, wlepek i pogrubień, tak aby oczy poszukiwały kolejnych ciekawostek, aby podążały za przewodnikiem, aby wkręcały się w zabawę i naukę.

Autorzy wyjaśniają rzeczy zawiłe, odkrywają sprawy zazwyczaj niedostępne w podręcznikach szkolnych, uświadamiają korelacje, zależności i podobieństwa. Otwierają drzwi do NASA i pokazują czym ta instytucja się zajmuje, czemu to ma służyć i kto w niej pracuje. Artur Bartosz Chmielewski opowiada także o swoim ojcu (Papciu Chmielu),wtrąca zabawne historyjki i wspomina ważne dla niego chwile. W książce znajdziemy zadania, pytania i doświadczenia, poznajemy budowę łazika, sondy, stacji kosmicznej i innych specjalistycznych sprzętów. Znajdziemy też słowniczek z trudnymi zagadnieniami. Książka daje wskazówki jak się uczyć, jak podchodzić do zadań, jak się nie poddawać i podążać za swoimi marzeniami. Autorzy przekonują, że należy nie dawać się swoim ograniczeniom, być ciekawskim, otwartym i nie zrażać się niepowodzeniami. Ważne jest mieć swoją pasję, rozwijać ją i lubić to co się robi. To marzenie wielu, ale warto się na nie otwierać. Niemniej autor zwraca uwagę na ważny element dla człowieka, naukowca, każdego, a mianowicie na siłę grupy, istotności jej współpracy, uzupełniania się i wspierania. Dlaczego, bo jesteśmy naczyniami połączonymi, bo razem możemy więcej osiągnąć.

Cudownie interesująco napisana książka, zrozumiałym językiem ujęte trudne zagadnienia, mnóstwo ciekawych i autentycznych zdjęć z kosmosu, adekwatnych do tematyki książki fragmentów komiksów taty autora i wiele innych absorbujących spraw. Bardzo polecam.

Na półkach:

Publikacja to fajna, mądra, przydatna, potrzebna. Dla młodych i starszych. Mi dorosłemu chłopowi czytało się ją wyśmienicie. Polecam. (Dobry pomysł na prezent dla nieco starszego dziecka).

9/10! Może nie tyle za wiedzę i informacje (choć te tutaj z którymi dzieli się autor są baaardzo interesujące) ale za formę i pomysł wydania. Książka ma być zachętą dla młodych do nauki kosmosu i uczy może nie tyle samego rozwiązywania problemów co podkreślenia, że warto to robić, próbować, szukać rozwiązań i że da się wszystko! i spełnia ona tę funkcję nad wyraz dobrze....

W sposób ciekawy polski inżynier w NASA próbuje przybliżyć wyzwania, z którymi spotkał się pracując nad poszczególnymi projektami i nie tylko. Formuła zwięzła i napisana przyjemnym językiem, a co za tym idzie - wciągająca. Bez wątpienia powinna przypaść do gustu także młodszym odbiorcom. Dodatkiem do treści są zagadki, które znajdują się w książce. Bardzo dobre wydanie - książka w twardej oprawie i szyta.

Kosmos jest modny. Czy to stwierdzenie na wyrost? Nie sądzę. Patrząc na liczbę "kosmicznych" publikacji zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych ukazujących się w ostatnim czasie, można stwierdzić, że czytelników ciągnie do tematów kosmicznych. Ba, nie tylko czytelników. Jakby tak przyjrzeć się popularności kosmicznych nadruków czy ubrań z logo NASA... To wcale nie jest zły trend. Jeśli ciągnie nas tak bardzo do tego, co poza Ziemią, czemu nie mielibyśmy o tym poczytać. Tym bardziej w czasie, gdy każdy w zaciszu swojego domu mógł obserwować chociażby lądowanie Perseverance na Marsie.

W naszej biblioteczce "kosmicznych" publikacji nie brakuje, co nie znaczy, że nie cieszymy się na kolejne, tym bardziej jeśli oferują coś, czego nie znajdziemy w pozostałych. A tak jest w przypadku "Kosmicznych wyzwań" Artura B. Chmielewskiego i Eweliny Zambrzyckiej-Kościelnickiej od Znak Emotikon.

Co w niej jest innego? Podpowiedzią może być już podtytuł książki - "Jak budować statki kosmiczne, dogonić kometę i rozwiązywać galaktyczne problemy". Wskazuje on wyraźnie, że książka skupia się na odpowiedziach technicznych. A naszym przewodnikiem po technologii podboju kosmosu jest Artur B. Chmielewski - inżynier NASA, a prywatnie... syn Papcia Chmiela :-)

Art Chmielewski w dzieciństwie fascynował się budowaniem statków kosmicznych i choć tata popychał go w objęcia sztuki, on sam wybrał inżynierię. Dzięki tej książce młodzi i starsi czytelnicy dowiedzą się, w jaki sposób zrealizował swoje marzenie o pracy dla NASA, nad jakimi projektami pracował i co jest fascynującego w nauce.

"Kosmiczne wyzwania" to świetna popularnonaukowa pozycja dla dzieciaków. O fascynacji kosmiczną techniką, pasji, marzeniach, pracy, determinacji i odkryciach. Tych, których już dokonano, i tych, które wciąż jeszcze są wyzwaniem. Świetnie napisana, pełna faktów, ale i emocji, bogato ilustrowana, kolorowa i edytorsko zróżnicowana. W twardej oprawie i bardzo poręcznym formacie, dzięki czemu wręcz zachęca, by ją ze sobą zabrać w podróż czy do plecaka, żeby podczytywać gdzie się da. To jedna z tych wyjątkowych pozycji, które czyta się jak opowieść przygodową, a jednocześnie zdobywa masę wiedzy. I do której chce się wracać.

Na półkach:

Lekka książka, idealna dla ucznia klasy podstawowej. Ja jako 24 letni inżynier przeczytałem ja z przyjemnością w 2h i z chęcią zostawię dla młodszych członków rodziny.

Na półkach: , , ,

to jest to!

kupilismy starszemu Mistrzowi naszemu na wieczorne czytanie

a skończyło sie na tym że sam sobie dla siebie na spokojnie przeczytałem
bo warto
bo Autor to jest GOŚĆ

to jest to!

kupilismy starszemu Mistrzowi naszemu na wieczorne czytanie

a skończyło sie na tym że sam sobie dla siebie na spokojnie przeczytałem
bo warto
bo Autor to jest GOŚĆ

Na półkach: , ,

Papcio Chmiel miał syna - tego dowiedziałam się...dopiero podczas "Kosmicznych wyzwań":) Ma syna, dorosłego, który pracuje w NASA i który ma swoich synów też;)
"Kosmiczne wyzwania" to książka dla małych i dużych - i średnich nawet, bo każdy znajdzie tu coś dla siebie. Mądre zagadnienia są powoli objaśniane, tłumaczone i nawet pokazywane. Dowiemy się jak obliczać prędkość (gdy mamy prędkość światła, samochodu i chodu człowieka). Dowiemy się jak znaleźć łazika na zdjęci planety. Dowiemy się, jak zastosować dane do zadania czy równania matematycznego, by obliczyć szukaną liczbę. A co najważniejsze - dowiemy się jak marzyć i jak te marzenia realizować. Bo, jak się okazuje budowanie łazików kosmicznych, balonów dmuchanych w przestrzeni kosmicznej, czy opracowywanie nowych technologii przy korzystaniu z tych kosmicznych jest możliwe. Jest realne. Człowiek nie może stawiać sobie granic, bo jak wiadomo granice są tylko w naszych głowach. Polećmy w kosmos i zobaczmy, że horyzont traci ostrość. Nie ma barier ludzkich możliwości. I, co akcentuje sam autor w "Kosmicznych Wyzwaniach" często okazuje się, że niestandardowe myślenie, czy nieszablonowe postępowanie przynosi zadziwiające efekty. Dorosły niech myśli, jak dziecko. Niech interpretuje wszystko bez przepuszczania wiadomości przez filtr realności, bo w NASA mało co jest NA POCZĄTKU przynajmniej racjonalne. Dlatego odkryliśmy i nadal będziemy odkrywać kosmos i jego przestrzeń. Będziemy stopniowo eksplorować jego powierzchnię, warunki życia, czy klimat w kontekście życia ludzkiego. To wszystko jest w tej publikacji - okraszone autentycznymi zdjęciami, rysunkami, wspaniałymi zadaniami do wykonania, czy niebywale przyswajalnym tekstem. Autor pisze lekko, swobodnie i próbuje naukowe wywody wyjaśniać tak, by każdy mógł się wciągnąć, zrozumieć i poczuć w sobie pasję. Pasję do nauki, do sięgania po więcej, do walki o siebie i swój umysł i swoją wartość.
I, co podkreśla autor, ważna jest praca.... w grupie. Wszystko w NASA powstaje w zespołach, to nie jest miejsce na samodzielne dłubania, czy prace jednoosobowe. To sztaby ludzi, grupy, które pracują wspólnie. Ważna jest sieć porozumienia, rozmowa, pokora i kontakt. Każdy ma szansę na dodanie siebie i tylko tak jesteśmy w stanie osiągnąć - MISTRZOSTWO. Tak się buduje łaziki, rakiety, skafandry...