Sokrates oskarżony. Tożsamość nauki między sacrum a profanum

Okładka książki Sokrates oskarżony. Tożsamość nauki między sacrum a profanum Wiktor Werner
Okładka książki Sokrates oskarżony. Tożsamość nauki między sacrum a profanum
Wiktor Werner Wydawnictwo: Copernicus Center Press Seria: Piąty wymiar filozofia, etyka
68 str. 1 godz. 8 min.
Kategoria:
filozofia, etyka
Seria:
Piąty wymiar
Wydawnictwo:
Copernicus Center Press
Data wydania:
2015-05-22
Data 1. wyd. pol.:
2015-05-22
Liczba stron:
68
Czas czytania
1 godz. 8 min.
Język:
polski
ISBN:
9788378861751
Średnia ocen

6,7 6,7 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Schronzin 10/2020 Krzysztof Jóźwik, Kacper Kandora, Maciej Kowalski, Jerzy Kubok, Konrad Ochniowski, Marek Rauchfleisch, Redakcja magazynu Schronzin, Tomasz Tytłak, Wiktor Werner, Janusz Zieliński
Ocena 0,0
Schronzin 10/2020 Krzysztof Jóźwik,&n...
Okładka książki Świt_ebooków nr 4 Agnieszka Bukowczan-Rzeszut, Agnieszka Chojnowska, Robert Drózd, Aneta Gonera, Anna Kańtoch, Radosław Lewandowski, Honorata Nowacka, Oficyna wydawnicza RW2010, Dorota Ostrowska, Robert Plesowicz, Maciej Janusz Różalski, Marcin Rusnak, Aneta Rzepka, Aleksander Sowa, Wojciech Walicki, Wiktor Werner, Margaret Willins, Marta Żołnierowicz, Ewa Żyźniewska
Ocena 0,0
Świt_ebooków nr 4 Agnieszka Bukowczan...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,7 / 10
3 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
580
249

Na półkach: ,

"Sokrates 'wie, że nic nie wie', gdyż mądrość, w jego ujęciu, nie jest przedmiotem posiadania, lecz zdobywania".

"Ponad rozmaitością lokalnych mitów, które egzystowały od czasów plemiennych, powstawały liczne meta-opowieści wywodzące się z mitów, lecz wydobywające z nich specyficzne aspekty: poznawcze lub etyczne. Tak zwana filozofia presokratejska z VII i VI wieku przed naszą erą, choć bywa pojmowana jako zerwanie z mityczną kosmologią, może być uznana za próby stworzenia nowych mitów, czy raczej 'meta-mitów' bardziej satysfakcjonujących intelektualnie i moralnie niż tradycyjne opowieści plemienne".

"Żyjący na początku epoki klasycznej intelektualiści greccy, których nie satysfakcjonowały tradycyjne mity, lecz nie chcieli całkowicie odrzucić ich spuścizny, stworzyli zbiór opowieści wyjaśniających powstanie i kształt świata przy pomocy takich kategorii, jak 'generalna zasada', 'prawo ogólne'. Opowieści te, patrząc z perspektywy epistemologicznej, zbudowane były na dwóch przeciwieństwach: konfrontacji mitów 'starych' (plemiennych) z mitem 'nowym' (oświeconym) [...]".

"Zasada ta [epistemologiczna zasada konfrontacji] prowadzi także do paradoksu, gdyż łączy z sobą kontynuację z dyskontynuacją, odrzuca mit jako opowieść o mocarnych i pysznych bogach, lecz jednocześnie podtrzymuje jego sposób wyjaśniania: widzialnego przez niewidzialne, jawnego przez ukryte. Mit znika, lecz jego struktura odżywa pod postacią metafizycznej filozofii".

"Dziedzictwo mitu w filozofii podkreślone zostaje zarówno przez Platona, posługującego się quasi-mitycznymi opowieściami dla wyjaśnienia natury i świata, jak i przez Arystotelesa, który nowej opowieści nadał nazwę metafizyka".

"Tradycja myślenia filozoficznego w czasach Arystotelesa, choć pracowicie kształtowana już od kilkuset lat, była jeszcze pozbawioną własnych korzeni gałązką jemioły wczepioną w konary potężnego drzewa, jakim było myślenie mityczne, istniejące od świtu ludzkości i do niedawna wszechwładnie panujące".

###

"W epoce klasycznej [...] γνῶθι σεαυτόν [gnōthi seauton] kierowało uwagę w stronę znaków ukrytych gdzieś w człowieku, którymi zapisywano przyczynę jego istnienia, jego genezę i cel".

"Kartezjański model ludzkiej natury pozbawiony elementu duchowego przestaje mieć charakter dualistyczny i w tym sensie przestaje być także koncepcją czysto kartezjańską, lecz przekształca się w model mechanicystyczny, w którym człowiek jest traktowany jako żywa maszyna".

"Dynamiczny rozwój medycyny, a także jej praktyczne i eksploatacyjne sukcesy argumentują za słusznością mechanicystycznego modelu człowieka, jednak to, że ten model sprawdza się jako poznawcza baza medycyny, nie oznacza, że ma on charakter uniwersalny i transcendentny".

"W sytuacji permanentnego braku stabilizacji, kiedy od zmiennej koniunktury zależy, czy na dane umiejętności bądź produkty będzie zapotrzebowanie, opieranie poczucia tożsamości na funkcjach i rolach społecznych, charakterystyczne dla formacji niekapitalistycznych, desie ze sobą wielkie ryzyko destabilizacji tożsamości w momencie utraty dotychczasowych funkcji czy ról".

"W nauce niewiele zostało jeszcze z pragnienia poznania ludzkiej natury [...]. Pragnienie zrozumienia tego, jaka istotą jest człowiek i jakie jest jego przeznaczenie, czyniło naukę aktywnością duchową. Nauka oderwana od delfickiego wezwania do samopoznania jest przekształcana w teoretyczną podstawę dla technologii z wszystkimi tego [...] konsekwencjami". "Nauka zostaje odcięta ostatecznie od dziedzictwa Talesa, Pitagorasa, Sokratesa i Platona, lecz już nie od tradycji sofistów. Sokrates był skazany za odmowę usytuowania się w jednej ze sfer kultury - praktycznej bądź religijnej, ten dylemat powrócił w naszych czasach. Dzisiaj autonomia nauki znowu zostaje zakwestionowana, tym razem nie przez religię, lecz praktyczny, technologiczny aspekt cywilizacji, obecnie Sokrates zostałby również potępiony - za podejrzanie nierynkowe, bezproduktywne poszukiwanie nieistniejących dóbr: prawdy i piękna".

"Sokrates 'wie, że nic nie wie', gdyż mądrość, w jego ujęciu, nie jest przedmiotem posiadania, lecz zdobywania".

"Ponad rozmaitością lokalnych mitów, które egzystowały od czasów plemiennych, powstawały liczne meta-opowieści wywodzące się z mitów, lecz wydobywające z nich specyficzne aspekty: poznawcze lub etyczne. Tak zwana filozofia presokratejska z VII i VI wieku przed...

więcej Pokaż mimo to

avatar
588
527

Na półkach:

Trudno jest napisać o czym jest ta książka. O samej nauce jest w niej niewiele, ale jest kilka ciekawych przemyśleń dotyczących nauki. W pierwszej części jest mowa o filozofii o tym jak wyłoniła się z mitu. O postaci filozofa i tym czym faktycznie w starożytności była. W drugiej części jest mowa o myśli wschodu i to był dla mnie najciekawszy fragment.
Nie mogę powiedzieć, że dowiedziałam się z tej książeczki dużo nowego, chociaż kilka ciekawostek na pewno.
Czytała się bardzo przyjemnie. Jak opowieść o filozofii i nauce opowieść o myśli ludzkiej. Autor przypomina mi swoim stylem Foucaulta, ale nie jest tak szczegółowy i drobiazgowy. Foucault na ten temat napisałby trzy tomy jak nic. Dla mnie była to przyjemność śledzenie refleksji na temat myśli ludzkiej.

Trudno jest napisać o czym jest ta książka. O samej nauce jest w niej niewiele, ale jest kilka ciekawych przemyśleń dotyczących nauki. W pierwszej części jest mowa o filozofii o tym jak wyłoniła się z mitu. O postaci filozofa i tym czym faktycznie w starożytności była. W drugiej części jest mowa o myśli wschodu i to był dla mnie najciekawszy fragment.
Nie mogę powiedzieć,...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    7
  • Przeczytane
    4
  • Teraz czytam
    1
  • Filozofia
    1
  • 2017
    1
  • 2 0 2 2
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Sokrates oskarżony. Tożsamość nauki między sacrum a profanum


Podobne książki

Przeczytaj także