Sokrates oskarżony. Tożsamość nauki między sacrum a profanum
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Seria:
- Piąty wymiar
- Wydawnictwo:
- Copernicus Center Press
- Data wydania:
- 2015-05-22
- Data 1. wyd. pol.:
- 2015-05-22
- Liczba stron:
- 68
- Czas czytania
- 1 godz. 8 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788378861751
Esej jest opowieścią o tym jak przeplata się historia dwóch wielkich pasji człowieka: pragnienia poznania świata i pragnienia zrozumienia sensu własnego istnienia.
Te dwie pasje stanowią fundament dwóch historii: dziejów filozofii i nauki oraz historii duchowości rozumianej jako refleksja nad ukrytym znaczeniem rzeczywistości, nad jej duchowym aspektem.
Autor zarysowuje szeroką perspektywę poznawczą wplatając w swoją opowieść nie tylko tytułowego Sokratesa, lecz także mitycznego Edypa, legendarnego Arjunę, starożytnych myślicieli chrześcijańskich, Kartezjusza, oświeceniowych materialistów i współczesnych badaczy mózgu.
Omawia tak różne fenomeny jak spory chrystologiczne, polowania na czarownice, wojny napoleońskie, rewolucja obyczajowa lat 60-tych XX wieku oraz wskazuje związki tych zjawisk z historią nauki.
Praca zajęła I miejsce w konkursie „Nauka a duchowość”, zorganizowanym przez Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych oraz Tygodnik Powszechny, rozstrzygniętym przez jury w składzie: ks. prof. Michał Heller, ks. Adam Boniecki.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 7
- 4
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Sokrates oskarżony. Tożsamość nauki między sacrum a profanum
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
"Sokrates 'wie, że nic nie wie', gdyż mądrość, w jego ujęciu, nie jest przedmiotem posiadania, lecz zdobywania".
"Ponad rozmaitością lokalnych mitów, które egzystowały od czasów plemiennych, powstawały liczne meta-opowieści wywodzące się z mitów, lecz wydobywające z nich specyficzne aspekty: poznawcze lub etyczne. Tak zwana filozofia presokratejska z VII i VI wieku przed naszą erą, choć bywa pojmowana jako zerwanie z mityczną kosmologią, może być uznana za próby stworzenia nowych mitów, czy raczej 'meta-mitów' bardziej satysfakcjonujących intelektualnie i moralnie niż tradycyjne opowieści plemienne".
"Żyjący na początku epoki klasycznej intelektualiści greccy, których nie satysfakcjonowały tradycyjne mity, lecz nie chcieli całkowicie odrzucić ich spuścizny, stworzyli zbiór opowieści wyjaśniających powstanie i kształt świata przy pomocy takich kategorii, jak 'generalna zasada', 'prawo ogólne'. Opowieści te, patrząc z perspektywy epistemologicznej, zbudowane były na dwóch przeciwieństwach: konfrontacji mitów 'starych' (plemiennych) z mitem 'nowym' (oświeconym) [...]".
"Zasada ta [epistemologiczna zasada konfrontacji] prowadzi także do paradoksu, gdyż łączy z sobą kontynuację z dyskontynuacją, odrzuca mit jako opowieść o mocarnych i pysznych bogach, lecz jednocześnie podtrzymuje jego sposób wyjaśniania: widzialnego przez niewidzialne, jawnego przez ukryte. Mit znika, lecz jego struktura odżywa pod postacią metafizycznej filozofii".
"Dziedzictwo mitu w filozofii podkreślone zostaje zarówno przez Platona, posługującego się quasi-mitycznymi opowieściami dla wyjaśnienia natury i świata, jak i przez Arystotelesa, który nowej opowieści nadał nazwę metafizyka".
"Tradycja myślenia filozoficznego w czasach Arystotelesa, choć pracowicie kształtowana już od kilkuset lat, była jeszcze pozbawioną własnych korzeni gałązką jemioły wczepioną w konary potężnego drzewa, jakim było myślenie mityczne, istniejące od świtu ludzkości i do niedawna wszechwładnie panujące".
###
"W epoce klasycznej [...] γνῶθι σεαυτόν [gnōthi seauton] kierowało uwagę w stronę znaków ukrytych gdzieś w człowieku, którymi zapisywano przyczynę jego istnienia, jego genezę i cel".
"Kartezjański model ludzkiej natury pozbawiony elementu duchowego przestaje mieć charakter dualistyczny i w tym sensie przestaje być także koncepcją czysto kartezjańską, lecz przekształca się w model mechanicystyczny, w którym człowiek jest traktowany jako żywa maszyna".
"Dynamiczny rozwój medycyny, a także jej praktyczne i eksploatacyjne sukcesy argumentują za słusznością mechanicystycznego modelu człowieka, jednak to, że ten model sprawdza się jako poznawcza baza medycyny, nie oznacza, że ma on charakter uniwersalny i transcendentny".
"W sytuacji permanentnego braku stabilizacji, kiedy od zmiennej koniunktury zależy, czy na dane umiejętności bądź produkty będzie zapotrzebowanie, opieranie poczucia tożsamości na funkcjach i rolach społecznych, charakterystyczne dla formacji niekapitalistycznych, desie ze sobą wielkie ryzyko destabilizacji tożsamości w momencie utraty dotychczasowych funkcji czy ról".
"W nauce niewiele zostało jeszcze z pragnienia poznania ludzkiej natury [...]. Pragnienie zrozumienia tego, jaka istotą jest człowiek i jakie jest jego przeznaczenie, czyniło naukę aktywnością duchową. Nauka oderwana od delfickiego wezwania do samopoznania jest przekształcana w teoretyczną podstawę dla technologii z wszystkimi tego [...] konsekwencjami". "Nauka zostaje odcięta ostatecznie od dziedzictwa Talesa, Pitagorasa, Sokratesa i Platona, lecz już nie od tradycji sofistów. Sokrates był skazany za odmowę usytuowania się w jednej ze sfer kultury - praktycznej bądź religijnej, ten dylemat powrócił w naszych czasach. Dzisiaj autonomia nauki znowu zostaje zakwestionowana, tym razem nie przez religię, lecz praktyczny, technologiczny aspekt cywilizacji, obecnie Sokrates zostałby również potępiony - za podejrzanie nierynkowe, bezproduktywne poszukiwanie nieistniejących dóbr: prawdy i piękna".
"Sokrates 'wie, że nic nie wie', gdyż mądrość, w jego ujęciu, nie jest przedmiotem posiadania, lecz zdobywania".
więcej Pokaż mimo to"Ponad rozmaitością lokalnych mitów, które egzystowały od czasów plemiennych, powstawały liczne meta-opowieści wywodzące się z mitów, lecz wydobywające z nich specyficzne aspekty: poznawcze lub etyczne. Tak zwana filozofia presokratejska z VII i VI wieku przed...
Trudno jest napisać o czym jest ta książka. O samej nauce jest w niej niewiele, ale jest kilka ciekawych przemyśleń dotyczących nauki. W pierwszej części jest mowa o filozofii o tym jak wyłoniła się z mitu. O postaci filozofa i tym czym faktycznie w starożytności była. W drugiej części jest mowa o myśli wschodu i to był dla mnie najciekawszy fragment.
Nie mogę powiedzieć, że dowiedziałam się z tej książeczki dużo nowego, chociaż kilka ciekawostek na pewno.
Czytała się bardzo przyjemnie. Jak opowieść o filozofii i nauce opowieść o myśli ludzkiej. Autor przypomina mi swoim stylem Foucaulta, ale nie jest tak szczegółowy i drobiazgowy. Foucault na ten temat napisałby trzy tomy jak nic. Dla mnie była to przyjemność śledzenie refleksji na temat myśli ludzkiej.
Trudno jest napisać o czym jest ta książka. O samej nauce jest w niej niewiele, ale jest kilka ciekawych przemyśleń dotyczących nauki. W pierwszej części jest mowa o filozofii o tym jak wyłoniła się z mitu. O postaci filozofa i tym czym faktycznie w starożytności była. W drugiej części jest mowa o myśli wschodu i to był dla mnie najciekawszy fragment.
więcej Pokaż mimo toNie mogę powiedzieć,...