Ghost in the Shell 1.5: Human-Error Processer
- Kategoria:
- komiksy
- Cykl:
- The Ghost in the Shell (tom 1.5)
- Seria:
- The Ghost in the Shell
- Tytuł oryginału:
- Kōkaku Kidōtai 1.5: Human-Error Processer
- Wydawnictwo:
- J.P. Fantastica
- Data wydania:
- 2004-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2004-01-01
- Liczba stron:
- 182
- Czas czytania
- 3 godz. 2 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 8389505908
- Tłumacz:
- Rafał Rzepka
- Tagi:
- cyberpunk manga
Kontynuacja "Ghost in the Shell"...
"Powiększony 50 tysięcy razy neurochip typu rozrostowego, który został stworzony w tzw. miasteczku naukowym Harima w 1998 roku. Z powodu przerostu, komórki zaczynają obumierać - na całej przestrzeni układu widoczne są pęknięcia włókien nerwowych. Aksony sięgają aż po terminale zbudowane między innymi z pochodnej polistyrenu pokrytego galaktozą i oplatają cieniutką błonę, na którą owe terminale zostały nadrukowane. W tym samym miesiącu, w którym stworzono neurochip, medycyna wykorzystująca mikromaszyny w "cyber-mózgach wspomagających" oraz ogromny kapitał z mediami na czele, połączyły się w sieć. Spowodowało to koncentrowanie się technologii cyber-mózgów na urządzeniach opartych na mikromaszynach - w roku 2028 neurochipy znajdują szerokie zastosowanie w dziedzinach sztucznej inteligencji (SI) oraz robotyki. Dlaczego właśnie teraz wyciągamy sprawę zasobów krzemu?
Nawodna metropolia Newport City w prefekturze Shinhama.
2029.03.05".
Takim wstępem rozpoczyna się jeden z najbardziej znanych komiksów japońskich lat 90., "Ghost in the Shell", Masamune Shirow. Był on, a w zasadzie jego filmowa adaptacja o tym samym tytule (polski tytuł: "Duch w pancerzu", emisja: Canal Plus, reż. Mamoru Oshii), koniem pociągowym dla mangi w krajach Zachodnich. Autor wykorzystał w swojej pracy wcześniejsze doświadczenia. Uważny czytelnik dostrzeże w "Kokaku Kidotai" (japoński tytuł) rozwinięcie wątków chociażby z "Appleseeda", w którym równie istotną rolę odgrywało tło społeczno-polityczne rozgrywających się wydarzeń. To konflikty polityczne determinują zachowania głównych bohaterów (Motoko "Major" Kusanagi i Bato). Shirow umieszcza fabułę po dwóch kolejnych wojnach światowych (III i IV), kiedy to twory państwowe z Azji, pod przywództwem Japonii, odgrywają kluczową, globalną rolę. Aby utrzymać istniejący reżim polityczny potrzebne są elitarne oddziały policyjne, nazywane "Shell". Do ich zadań należy walka z grupami terrorystów i wszelakimi zagrożeniami wewnętrznymi. Większość członków "Shella" posiada zaimplementowane neurochipy opracowane w 1998 roku przez Harima Science City, znacznie poszerzające ich zwykłe, "ludzkie" umiejętności.
Komiks "Ghost in the Shell" ukazywał się w formie serii luźnych epizodów w "Pirate Edition", magazynie wydawnictwa Kodansha w latach 1989-1990. Kolorowych trzydzieści sześć stron powstało specjalnie dla wydawnictwa książkowego, stając się niejako łącznikiem pomiędzy kolejnymi wydarzeniami. Wbrew temu, co pokazał Mamoru Oshii w swojej adaptacji filmowej, komiks nie przedstawia aż tak ponurej wersji zdarzeń i wyraźnie widać jego ukierunkowanie na młodzieżową widownię.
Pozycja obowiązkowa dla każdego fana japońskiej popkultury, zaś cała reszta powinna się przy "Ghost in the Shell" doskonale bawić.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 120
- 74
- 70
- 27
- 12
- 8
- 6
- 3
- 3
- 2
Opinia
Z PUDŁA WYGRZEBANE, CZ XXI
Ghost in The Shell 1,5 to zbiór czterech historii o losach Sekcji 9 po odejściu Motoko. Historii samodzielnych i niepowiązanych w żaden znaczący sopsób z poprzednim tomem.
W pierwszej z nich "Fat Cat" 9 prowadzi śledztwo w sprawie śmierci pewnego bogacza, którego ciałem ktoś nadal kieruje, podejmując za niego zanczące decyzje.
W drugiej, "Drive Slave" śledztwo 9 przecina się ze śledztwem Motoko o wreszcie na łamach, choć na chwilę gości nasza pani Major.
W trzeciej "Mines of Mind" dochodzi do serii morderstw ludzi posiadających na ramieniu identyczny tatuaż.
A w ostatniej, "Lost Pat", w wypadku ginie pewna dziewczyna. Razem z nią śmierć ponoszą pracownicy sekcji 6, którzy ją uprowadzili. Tylko po co właściwie?
GitS 1,5 nie jest wielkim dizełem i to trzeba powiedzieć już na początku, ale wart jest poznania, jako idealny pomost pomiędzy cz1 a 2. Jako pomost nie tylko fabularny, ale tez i artystyczny. Autor bowiem jeszcze trysuje tu, jak w 1 ale już jego kreska ciąży ku temu co zobaczymy w Manmachine Interface, z rastrami komputerowymi i pewnymi charakterystycznymi cechami postaci. Tak samo jest z kolorem, który jeszcze w 50% jest ręcznie kładziony, jak w GitSie, ale też i sporo zawdzięcza pracy komputera, który w kolejnej części w pełni już się nim zajmie.
Fabularnie jest to znów rzecz trudna i wymagająca. Pełan technicznego żargonu, naazw wymyślonych przez samego autora, a także typowych dla Shirow niedomówień i enigmatycznych wyjaśnień.
Rysunkowo jest nieźle, ale tym razem gorzej niż w części pierwszej. Jakby autor bał sie używać czerni. Choć rysunki są szczegółowe i imponujące jesli przyjrzeć sie im z bliska.
Zachwyaca za to polskie wyadanie. Dobty papier offsetowy dla czarnobiałych stron , kredowy dla kolorowych, obwoluta, dodatkowe pudełko na mangę (choć skleić trzeba je samemu, a po sklejeniu okazuje się za duże) i świetne tłumaczenie z pozostawieniem onomatopeii w oryginale plus płyta cd z elektroniczną, zanimowaną wersją mangi.
Wszystko to sprawia, ze manga warta jest przeczytania, więc mimo kilku minusów polecam wszytskim fanom komiksu i cyberpunku.
Z PUDŁA WYGRZEBANE, CZ XXI
więcej Pokaż mimo toGhost in The Shell 1,5 to zbiór czterech historii o losach Sekcji 9 po odejściu Motoko. Historii samodzielnych i niepowiązanych w żaden znaczący sopsób z poprzednim tomem.
W pierwszej z nich "Fat Cat" 9 prowadzi śledztwo w sprawie śmierci pewnego bogacza, którego ciałem ktoś nadal kieruje, podejmując za niego zanczące decyzje.
W drugiej, "Drive...