Ghost in the Shell 1.5: Human-Error Processer
- Kategoria:
- komiksy
- Cykl:
- The Ghost in the Shell (tom 1.5)
- Seria:
- The Ghost in the Shell
- Tytuł oryginału:
- Kōkaku Kidōtai 1.5: Human-Error Processer
- Wydawnictwo:
- J.P. Fantastica
- Data wydania:
- 2004-12-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2004-12-01
- Liczba stron:
- 182
- Czas czytania
- 3 godz. 2 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 8389505908
- Tłumacz:
- Rafał Rzepka
- Tagi:
- cyberpunk manga
Kontynuacja "Ghost in the Shell"...
"Powiększony 50 tysięcy razy neurochip typu rozrostowego, który został stworzony w tzw. miasteczku naukowym Harima w 1998 roku. Z powodu przerostu, komórki zaczynają obumierać - na całej przestrzeni układu widoczne są pęknięcia włókien nerwowych. Aksony sięgają aż po terminale zbudowane między innymi z pochodnej polistyrenu pokrytego galaktozą i oplatają cieniutką błonę, na którą owe terminale zostały nadrukowane. W tym samym miesiącu, w którym stworzono neurochip, medycyna wykorzystująca mikromaszyny w "cyber-mózgach wspomagających" oraz ogromny kapitał z mediami na czele, połączyły się w sieć. Spowodowało to koncentrowanie się technologii cyber-mózgów na urządzeniach opartych na mikromaszynach - w roku 2028 neurochipy znajdują szerokie zastosowanie w dziedzinach sztucznej inteligencji (SI) oraz robotyki. Dlaczego właśnie teraz wyciągamy sprawę zasobów krzemu?
Nawodna metropolia Newport City w prefekturze Shinhama.
2029.03.05".
Takim wstępem rozpoczyna się jeden z najbardziej znanych komiksów japońskich lat 90., "Ghost in the Shell", Masamune Shirow. Był on, a w zasadzie jego filmowa adaptacja o tym samym tytule (polski tytuł: "Duch w pancerzu", emisja: Canal Plus, reż. Mamoru Oshii),koniem pociągowym dla mangi w krajach Zachodnich. Autor wykorzystał w swojej pracy wcześniejsze doświadczenia. Uważny czytelnik dostrzeże w "Kokaku Kidotai" (japoński tytuł) rozwinięcie wątków chociażby z "Appleseeda", w którym równie istotną rolę odgrywało tło społeczno-polityczne rozgrywających się wydarzeń. To konflikty polityczne determinują zachowania głównych bohaterów (Motoko "Major" Kusanagi i Bato). Shirow umieszcza fabułę po dwóch kolejnych wojnach światowych (III i IV),kiedy to twory państwowe z Azji, pod przywództwem Japonii, odgrywają kluczową, globalną rolę. Aby utrzymać istniejący reżim polityczny potrzebne są elitarne oddziały policyjne, nazywane "Shell". Do ich zadań należy walka z grupami terrorystów i wszelakimi zagrożeniami wewnętrznymi. Większość członków "Shella" posiada zaimplementowane neurochipy opracowane w 1998 roku przez Harima Science City, znacznie poszerzające ich zwykłe, "ludzkie" umiejętności.
Komiks "Ghost in the Shell" ukazywał się w formie serii luźnych epizodów w "Pirate Edition", magazynie wydawnictwa Kodansha w latach 1989-1990. Kolorowych trzydzieści sześć stron powstało specjalnie dla wydawnictwa książkowego, stając się niejako łącznikiem pomiędzy kolejnymi wydarzeniami. Wbrew temu, co pokazał Mamoru Oshii w swojej adaptacji filmowej, komiks nie przedstawia aż tak ponurej wersji zdarzeń i wyraźnie widać jego ukierunkowanie na młodzieżową widownię.
Pozycja obowiązkowa dla każdego fana japońskiej popkultury, zaś cała reszta powinna się przy "Ghost in the Shell" doskonale bawić.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 122
- 76
- 73
- 29
- 12
- 8
- 6
- 3
- 2
- 2
OPINIE i DYSKUSJE
Znacznie lepsze niż GITS 2, mimo że składa się wyłącznie z nowelek opowiadających o sprawach sekcji 9. Zdecydowanie w stylu starego dobrego Ghost in the Shell ;) Rysunek świetny, nie przesadzony, ale bardzo szczegółowy. Strony kolorowe nie toną pod warstwami przetrawionymi przez komputer. Ogólnie polecam nie tylko fanom cyberpunku i science fiction.
Znacznie lepsze niż GITS 2, mimo że składa się wyłącznie z nowelek opowiadających o sprawach sekcji 9. Zdecydowanie w stylu starego dobrego Ghost in the Shell ;) Rysunek świetny, nie przesadzony, ale bardzo szczegółowy. Strony kolorowe nie toną pod warstwami przetrawionymi przez komputer. Ogólnie polecam nie tylko fanom cyberpunku i science fiction.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toSięgnęłam po tą mangę po wielu latach od pierwszego przeczytania (wtedy bez fajerwerków to było) i mnie po prostu zachwyciła. Kadry pełne rysunków, tła wspaniałe i drobiazgowe, a równocześnie autor ani myślał cyzelować szczegóły - są rysowane niewymuszenie pięknie. Poświęca rysunkowi tylko tyle czasu ile trzeba, bez pieszczenia.
Historia interesująca, w miarę szybka, bohaterowie mają okropne nosy i przemawiające do mnie poczucie humoru - naturalne i troszkę złośliwe :)
Wciągnęłam się!
A przypisy autora pod kadrami to majstersztyk - wczuł się w rolę i wyjaśnia czytelnikowi wszystko co rysuje, zasady działania sprzętów i akcję między kadrami, której nie narysował, bo szkoda mu było czasu. Na widok kolejnego przypisu uśmiech sam wypełzał na twarz.
Podsumowując - świetnie się bawiłam czytając ponownie Ghosta 1.5. I nawet się nie spodziewałam, że tak będzie. Nie żałuję ani chwilki spędzonej z tą lekturą.
Sięgnęłam po tą mangę po wielu latach od pierwszego przeczytania (wtedy bez fajerwerków to było) i mnie po prostu zachwyciła. Kadry pełne rysunków, tła wspaniałe i drobiazgowe, a równocześnie autor ani myślał cyzelować szczegóły - są rysowane niewymuszenie pięknie. Poświęca rysunkowi tylko tyle czasu ile trzeba, bez pieszczenia.
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toHistoria interesująca, w miarę szybka,...
Z PUDŁA WYGRZEBANE, CZ XXI
Ghost in The Shell 1,5 to zbiór czterech historii o losach Sekcji 9 po odejściu Motoko. Historii samodzielnych i niepowiązanych w żaden znaczący sopsób z poprzednim tomem.
W pierwszej z nich "Fat Cat" 9 prowadzi śledztwo w sprawie śmierci pewnego bogacza, którego ciałem ktoś nadal kieruje, podejmując za niego zanczące decyzje.
W drugiej, "Drive Slave" śledztwo 9 przecina się ze śledztwem Motoko o wreszcie na łamach, choć na chwilę gości nasza pani Major.
W trzeciej "Mines of Mind" dochodzi do serii morderstw ludzi posiadających na ramieniu identyczny tatuaż.
A w ostatniej, "Lost Pat", w wypadku ginie pewna dziewczyna. Razem z nią śmierć ponoszą pracownicy sekcji 6, którzy ją uprowadzili. Tylko po co właściwie?
GitS 1,5 nie jest wielkim dizełem i to trzeba powiedzieć już na początku, ale wart jest poznania, jako idealny pomost pomiędzy cz1 a 2. Jako pomost nie tylko fabularny, ale tez i artystyczny. Autor bowiem jeszcze trysuje tu, jak w 1 ale już jego kreska ciąży ku temu co zobaczymy w Manmachine Interface, z rastrami komputerowymi i pewnymi charakterystycznymi cechami postaci. Tak samo jest z kolorem, który jeszcze w 50% jest ręcznie kładziony, jak w GitSie, ale też i sporo zawdzięcza pracy komputera, który w kolejnej części w pełni już się nim zajmie.
Fabularnie jest to znów rzecz trudna i wymagająca. Pełan technicznego żargonu, naazw wymyślonych przez samego autora, a także typowych dla Shirow niedomówień i enigmatycznych wyjaśnień.
Rysunkowo jest nieźle, ale tym razem gorzej niż w części pierwszej. Jakby autor bał sie używać czerni. Choć rysunki są szczegółowe i imponujące jesli przyjrzeć sie im z bliska.
Zachwyaca za to polskie wyadanie. Dobty papier offsetowy dla czarnobiałych stron , kredowy dla kolorowych, obwoluta, dodatkowe pudełko na mangę (choć skleić trzeba je samemu, a po sklejeniu okazuje się za duże) i świetne tłumaczenie z pozostawieniem onomatopeii w oryginale plus płyta cd z elektroniczną, zanimowaną wersją mangi.
Wszystko to sprawia, ze manga warta jest przeczytania, więc mimo kilku minusów polecam wszytskim fanom komiksu i cyberpunku.
Z PUDŁA WYGRZEBANE, CZ XXI
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toGhost in The Shell 1,5 to zbiór czterech historii o losach Sekcji 9 po odejściu Motoko. Historii samodzielnych i niepowiązanych w żaden znaczący sopsób z poprzednim tomem.
W pierwszej z nich "Fat Cat" 9 prowadzi śledztwo w sprawie śmierci pewnego bogacza, którego ciałem ktoś nadal kieruje, podejmując za niego zanczące decyzje.
W drugiej, "Drive...
O ile pierwszy tom GitSa ubóstwiam, ten jest dla mnie po prostu dobrym czytadłem. Ani to nie jest arcydzieło, ani nie jest to złe. Po prostu przyjemnie się to czyta.
O ile pierwszy tom GitSa ubóstwiam, ten jest dla mnie po prostu dobrym czytadłem. Ani to nie jest arcydzieło, ani nie jest to złe. Po prostu przyjemnie się to czyta.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to