Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
7,82 (28673 ocen i 1250 opinii) Zobacz oceny
10
4 168
9
6 977
8
6 116
7
6 665
6
2 419
5
1 380
4
374
3
383
2
68
1
124
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Priestuplienije i nakazanije
data wydania
ISBN
9788374355964
liczba stron
456
słowa kluczowe
literatura rosyjska, zbrodnia
kategoria
klasyka
język
polski
dodał
Łukasz Kuć

Inne wydania

Głównym bohaterem jest Rodion Raskolnikow, 23-letni były student prawa, chłopak zbuntowany przeciw porządkowi świata, postrzeganego przezeń jako niezgodny z rozumem. Logika doprowadza młodego człowieka do zbrodni - według Rodii normy moralne sprzeczne są z elementarnym rachunkiem i nie dotyczą w równym stopniu wszystkich. Sam stawa się ponad nimi - jednak dokonane przez niego brutalne...

Głównym bohaterem jest Rodion Raskolnikow, 23-letni były student prawa, chłopak zbuntowany przeciw porządkowi świata, postrzeganego przezeń jako niezgodny z rozumem. Logika doprowadza młodego człowieka do zbrodni - według Rodii normy moralne sprzeczne są z elementarnym rachunkiem i nie dotyczą w równym stopniu wszystkich. Sam stawa się ponad nimi - jednak dokonane przez niego brutalne morderstwo podważa jego wiarę we własne siły i predyspozycje. Wyczerpany psychicznie, nękany przez gorączkę i majaki, przestaje panować nad swoimi czynami. Nade wszystko zaś przekonuje się, że nie jest człowiekiem niezwykłym. Tymczasem krąg podejrzeń coraz bardziej zawęża się wokół niego...

 

źródło opisu: Wydawca

źródło okładki: Wydawca

pokaż więcej

książek: 6573
Kaga | 2016-08-02
Przeczytana: 02 sierpnia 2016

Fiodor Dostojewski dogłębnie analizuję psychikę człowieka, obdziera ją z każdej fałszywej otoczki i zostawia do wglądu czytelnikowi. Robi to jednocześnie brutalnie, jak i subtelnie, nachalnie, ale i łagodnie. Oto kolejny mistrz, do jakiego się wraca, czyta i obserwuje, na nowo poznaje...

Kolejna z lektur licealnych, które, jak pamiętam, w tamtym okresie nie sprawiły mi wielkiej przyjemności. I dopiero teraz, po latach, odnajduję przyjemność w czytaniu mojej "cegiełki", zagłębianiu się na nowo w umysł Raskolnikowa...

Dostojewski obnaża wszystko, co w zwykłym człowieku jest tak normalne, że wręcz nie zwracamy na to uwagi: brudny kołnierzyk, zamiłowanie do picia, poczucie własnej wartości "lepszej" od innych. Czyż nie tak? Wszak bohater, Rodion Raskolnikow, były student prawa, mający lat 23 postanawia udowodnić całemu światu (ale i chyba sobie przede wszystkim), że może stać ponad moralnością. Jest wszak zbuntowany przeciw porządkowi świata, wedle niego samego postrzeganego jako niezgodny z rozumem. Logika ta, pokrętna i dziwna, doprowadza do zbrodni - według Rodii normy moralne sprzeczne są z elementarnym rachunkiem i nie dotyczą w równym stopniu wszystkich. Sam stawa się ponad nimi - tymi normami społecznymi, uważa się za lepszego. Nie docenia jednak przeznaczenia, sytuacji i wielu składników, które łączą się w jeden i powodują karę. Tak, tą właśnie tytułową karę, jaka dosięga w końcu Rodię. Ale nie jest to kara oczywista, prosta i łatwa. Nie. Ta kara trwa wolno, wkracza ociężale, subtelnie, czyha na czytelnika za kolejną kartą powieści. Wyłania się powoli, ospale, jak rozleniwiony kot, by w końcu uderzyć.

Do głównego bohatera nie czułam w zasadzie ciepłych uczuć. Dla mnie był jaki był, wręcz nawet trochę go nie lubię. Może nie tyle "nie lubię", co za nim nie przepadam. W naszych czasach byłby w moim odczuciu typowym "cwaniaczkiem". A jednak - popełnia zbrodnię. Straszliwą, tragiczną w konsekwencjach. Brutalną. I przez to powoli zaczynam dostrzegać w nim coś więcej, niż tylko zwykłego cwaniaczka, kogoś, kto chce udowodnić swoją wyższość nad innymi. I to jest moment przełomowy - miast potępić Rodię, zaczynam czuć do niego swoistą sympatię. W pewien sposób nawet zaczynam mu kibicować, by nie wydała się jego tajemnica. Dręczony chorobą, majakami i wizjami młodzian w ostatecznym rozrachunku okazuje sie być zwykłym człowiekiem, równie podatnym na świat, jak każda inna osoba wokół niego. Morderstwo nie zamienia go w nikogo lepszego od niego, a wręcz spycha na margines. Popycha do szaleństwa.

Interesujący jest w tej książce również obraz kobiet. Znajdziemy szlachetną Dunię, pełną iście podręcznikowej, chrześcijańskiej miłości - Sonię, troskliwą Pulcherię oraz trochę naiwną, ale za to dobrą Lizawietę. Przyjemny obraz kobiet troskliwych, dobrych, wierzących w to, że wszystko się ułoży, że będzie dobrze, pomimo przeciwności losu. Tak jakby celowo, irracjonalnie i na przekór, Dostojewski chciał pokazać, że nawet wśród najgłębszych zakamarków biedy, ubóstwa, tragedii i szaleństwa, może czaić się coś pięknego i dobrego...

No i przede wszystkim, a może i w końcu: "Zbrodnia i kara" to książka wielowarstwowa i wielowątkowa. Za każdym razem czytana odsłania coś nowego, coś, na co wcześniej nie zwróciło się uwagi. Obserwuje się wszystko z uwagą, poznaje się, odkrywa: Dostojewskiego na nowo, co chwila, co strona, z jego mrocznością, monumentalnością, niemal pragnieniem wywarcia depresji na czytelniku... by potem nagle przekonać się, że jest nadzieja, jest szansa, że ta mroczność może zniknąć, rozgoniona przez inne, lepsze emocje. Z pewnością więc "Zbrodnia i kara" to klasyka literatury, swoiste arcydzieło, godne przeczytania choć kilka razy w życiu. Oraz zatrzymania się, zadumy - rozważania, jak to MY zachowalibyśmy się na miejscu Rodii...

//Opinia do przeczytania również tu: http://kaginbox.blox.pl/2016/08/Zbrodnia-i-kara.html

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Struktor Bohra

Pomysłowe, oryginalne science-fiction, udanie łączące klasyczne motywy z koncepcjami skojarzonymi z gatunku cyberpunka a nawet powieścią sensacyjną. Ś...

zgłoś błąd zgłoś błąd