Państwo Boże
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Seria:
- Meandry Kultury
- Wydawnictwo:
- Vis-á-Vis/Etiuda
- Data wydania:
- 2021-11-05
- Data 1. wyd. pol.:
- 2010-01-01
- Liczba stron:
- 1168
- Czas czytania
- 19 godz. 28 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788379983155
- Tagi:
- augustyn filozofia etyka religia św. Augustyn Państwo Boże Państwo Boże
Święty Augustyn (354-430) - filozof, teolog, początkowo niechętny chrześcijaństwu, skłaniający się do manicheizmu by po chrzcie w 387 roku stać się kapłanem, później biskupem Hippony, a wreszcie zwalczającym wszelkie herezje Ojcem Kościoła, którego wpływ intelektualny na chrześcijaństwo porównać można jedynie do Świętego Tomasza, ba do czasów Tomasza był Augustyn najważniejszą intelektualnie postacią Kościoła. Niewątpliwie największy wpływ na myśl Augustyna wywarł Platon i neoplatonicy, zerwał on jednak z klasycznym dla starożytnych Greków racjonalizmem i naturalizmem uznając Boga za nieskończonego a świat za twór jego łaski. Państwo Boże jest traktatem (składającym się z 22 ksiąg napisanych w latach 413-427 w którym Augustyn nie tyle przeciwstawia, co ukazuje różnicę między doczesnym państwem świeckim a Państwem (Królestwem Bożym) wiecznym, które ostatecznie zatriumfuje. Widać tu niewątpliwie wpływ Platona i jego "Państwa", jednak tak naprawdę Augustyn opiera całą swą koncepcję na Piśmie Świętym. Ale nie jest też wcale tak, by Cesarstwo Rzymskie było dla Augustyna jedynie królestwem szatana, a Kościół państwem Bożym. państwem Bożym zdaje się być raczej ogół dobra na świecie, a państwo świeckie wcale królestwem szatana nie jest.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 225
- 70
- 37
- 6
- 6
- 2
- 2
- 2
- 2
- 2
OPINIE i DYSKUSJE
Jeżeli ktoś może uznać, że nie tego spodziewał się po tej książce, polecam zacząć czytanie od Księgi XI (tu Autor zaczyna opisywać właściwe Państwo Boże, analizując i wykładając Pismo Święte),a już na pewno przeczytać chociaż ostatnie rozdziały całego dzieła.
Jeżeli ktoś może uznać, że nie tego spodziewał się po tej książce, polecam zacząć czytanie od Księgi XI (tu Autor zaczyna opisywać właściwe Państwo Boże, analizując i wykładając Pismo Święte),a już na pewno przeczytać chociaż ostatnie rozdziały całego dzieła.
Pokaż mimo toDzieło, które naprawdę jest ponadczasowe. Niesamowite i wyjątkowe, pobudza do refleksji nie tylko filozoficznej czy teologicznej, ale także ontologicznej i deontologicznej.
Dzieło, które naprawdę jest ponadczasowe. Niesamowite i wyjątkowe, pobudza do refleksji nie tylko filozoficznej czy teologicznej, ale także ontologicznej i deontologicznej.
Pokaż mimo toJak każdy filozof szukał odpowiedzi na nurtujące go pytania o byt człowieka na tym świecie. Zawarł pewne wskazówki, dokonał podziału na to co jest święte, a co zwykłe; jednak trudno było z rzeczywistości wydzielić dwa światy i postawić między nimi sztywną oraz nieprzekraczalną granicę, skoro wzajemnie się przenikały. Dzieło warte uwagi, ponieważ przez wiele stuleci odwoływano się do jego treści, miało wpływ na kształt europejskiej kultury. Szczególnie władcom pasowały fragmenty narysowanego tu przez Świętego Augustyna obrazu państwa, a mianowicie do legitymizacji i umocnienia posłuszeństwa wśród poddanych (patriarchat).
Jak każdy filozof szukał odpowiedzi na nurtujące go pytania o byt człowieka na tym świecie. Zawarł pewne wskazówki, dokonał podziału na to co jest święte, a co zwykłe; jednak trudno było z rzeczywistości wydzielić dwa światy i postawić między nimi sztywną oraz nieprzekraczalną granicę, skoro wzajemnie się przenikały. Dzieło warte uwagi, ponieważ przez wiele stuleci...
więcej Pokaż mimo toCzytałem tę księgę półtora roku. Niespiesznie, ale też i przestarzały przekład mi tego nie ułatwiał. Właściwie tytuł można by raczej przetłumaczyć jako - O Mieście Boga/Bożym. Miasto Boże. A to w reakcji na upadek Rzymu w 410 roku. Jak widać mocno poruszyło to Augustyna. W szczególności zarzuty, że to chrześcijaństwo doprowadziło do tego (dzieje Polski właściwie temu zaprzeczają - rozkwitła dzięki chrześcijaństwu). Odpowiedź autora jest prosta - doprowadziły do tego grzechy. Dlatego też popełnił 22 rozdziały o pochodzie Państwa Ludzkiego i Bożego przez wieki, aż do ich rozdzielenia na Sądzie Ostatecznym. Rzym upadł przez zepsute obyczaje. Autor pokazuje sposób działania demonów. Wiele jego tez może być dzisiaj uważane za kontrowersyjne - jak np. ta, że rozproszenie Żydów przygotowaniem pod chrześcijaństwo. Starszy będzie służyć młodszemu - Żydzi i chrześcijanie, jak synowie Izaaka i Rebeki. Bóg rozdaje królestwa ziemskie zarówno dobrym jak i złym. Ciekawe wytłumaczenie dlaczego w Starym Testamencie Bóg błogosławił przez dobra doczesne, a w Nowym już nie. Bóg jest Panem, więc zawsze musiało być stworzenie nad którym panował. Przez grzech powstały między ludźmi 2 Miasta - Świata i Boże. Fundamentem pierwszego jest samolubstwo i zarozumiałość. Bożego - miłość Boga i oddanie się Mu. Ziemskie (Wieża Babel) w sobie szuka chwały. Niebieskie w Panu. Państwo/Miasto Świata pochodzi od Kaina, Boże - od Abla. Uroda często udzielana złym ludziom, by dobrym nie wydała się czymś cennym :). Bóg chciał by człowiek panował nad nierozumnym stworzeniem, a Sąd Ostateczny (o nim jest cały rozdział XX) oznaczać będzie zniesienie wszelkiej władzy ludzkiej. Aniołowie będą wtedy wybierać kąkol z Kościoła i palić ogniem. Ci co nie kłaniają się obrazowi Bestii - nie zgadzają się. Znamię ( z Ap.) - cechy występku - na czoło - celem wyznawania, na rękę - by czynić. Augustyn w wielu miejscach pisze też o przewrotnym miłosierdziu. Recenzja nie oddaje nawet mikroprocenta poruszonych tam zagadnień. Jedyny feler to właśnie tłumaczenie sprzed stu lat.
Czytałem tę księgę półtora roku. Niespiesznie, ale też i przestarzały przekład mi tego nie ułatwiał. Właściwie tytuł można by raczej przetłumaczyć jako - O Mieście Boga/Bożym. Miasto Boże. A to w reakcji na upadek Rzymu w 410 roku. Jak widać mocno poruszyło to Augustyna. W szczególności zarzuty, że to chrześcijaństwo doprowadziło do tego (dzieje Polski właściwie temu...
więcej Pokaż mimo toDzieło podzieliłbym na dwie części, pierwsza moim zdaniem ciekawa mówi o zwyczajach Rzymian i okresie w którym żyje Augustyn (oczywiście nieodłącznie odnosi to co widzi do religii) i drugi analizujący pismo święte. Co ciekawe udowadnia w interesujący sposób (mimo, że dziś wiemy iż to oczywisty błąd) m. in. że świat ma tyle lat ile zakłada się w Piśmie św. i kilka innych "odkryć" :)
Dzieło podzieliłbym na dwie części, pierwsza moim zdaniem ciekawa mówi o zwyczajach Rzymian i okresie w którym żyje Augustyn (oczywiście nieodłącznie odnosi to co widzi do religii) i drugi analizujący pismo święte. Co ciekawe udowadnia w interesujący sposób (mimo, że dziś wiemy iż to oczywisty błąd) m. in. że świat ma tyle lat ile zakłada się w Piśmie św. i kilka innych...
więcej Pokaż mimo toJak budować struktury państwa, w których urzędnicy nie będą kraść, przestępcy będą się trwożyć, żołnierze ofiarnie walczyć i ginąć, obywatele wspólnie budować lepszą przyszłość? Dawniej pisali o tym Platon, Augustyn, Tomasz Akwinita. Dziś odpowiedzi na te pytania udzielają jedynie sekty i wariaci ze skrajnie lewackich ugrupowań. Warto sięgnąć po tę pozycję, bez względu na to czy wierzymy jeszcze w sprawiedliwość i praworządność na ziemi czy nie.
Jak budować struktury państwa, w których urzędnicy nie będą kraść, przestępcy będą się trwożyć, żołnierze ofiarnie walczyć i ginąć, obywatele wspólnie budować lepszą przyszłość? Dawniej pisali o tym Platon, Augustyn, Tomasz Akwinita. Dziś odpowiedzi na te pytania udzielają jedynie sekty i wariaci ze skrajnie lewackich ugrupowań. Warto sięgnąć po tę pozycję, bez względu na...
więcej Pokaż mimo to