Potęga irracjonalności. Ukryte siły, które wpływają na nasze decyzje
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Seria:
- Mistrzowie Psychologii
- Tytuł oryginału:
- Predictably irrational. The hidden forces that shape our decisions
- Wydawnictwo:
- Smak Słowa
- Data wydania:
- 2018-05-23
- Data 1. wyd. pol.:
- 2009-01-01
- Data 1. wydania:
- 2009-01-01
- Liczba stron:
- 308
- Czas czytania
- 5 godz. 8 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788365731470
- Tłumacz:
- Piotr Grzegorzewski, Tatiana Grzegorzewska, Agnieszka Nowak-Młynikowska
- Tagi:
- Piotr Grzegorzewski Agnieszka Nowak-Młynikowska Tatiana Grzegorzewska decyzje mózg irracjonalność
Dlaczego ból głowy nie ustępuje po zażyciu aspiryny o wartości jednego centa, ale znika bez śladu, kiedy weźmiemy aspirynę, która kosztuje pięćdziesiąt centów?
Dlaczego przepuszczamy pieniądze na wystawny posiłek, ale wycinamy kupony, aby zaoszczędzić dwadzieścia pięć centów na puszce zupy?
Jeśli chodzi o podejmowanie decyzji życiowych, wydaje nam się, że dokonujemy mądrych, racjonalnych wyborów. Czy naprawdę tak jest?
W nowym, poprawionym i rozszerzonym wydaniu przełomowego bestsellera New York Timesa Dan Ariely obala popularne przekonanie, że my, ludzie, zachowujemy się racjonalnie. Od picia kawy po odchudzanie się, od zakupu samochodu po wybór partnera życiowego – nieustannie przepłacamy, nie doceniamy i odwlekamy decyzję. Takie zachowania nie są jednak przypadkowe ani pozbawione sensu. Przeciwnie, są systematyczne i przewidywalne, a co za tym idzie – czynią nas przewidywalnie irracjonalnymi.
Wspaniała, pouczająca książka. Wnikliwa, przystępna, pełna dowodów empirycznych na to, że w pewnych dziedzinach i sytuacjach zachęty materialne działają w nieoczekiwany sposób. My, ludzie, jesteśmy obdarzeni zaletami, które można zniszczyć poprzez wprowadzenie zysków ekonomicznych. Lektura obowiązkowa! - Nassim Nicholas Taleb, autor bestsellera „New York Timesa”, Czarny łabędź. O skutkach nieprzewidywalnych zdarzeń
Pomysłowa i klarowna… Potęga irracjonalności jest książką dużo bardziej rewolucyjną, niż może się wydawać na podstawie jej lekkiego tonu. - New York Times Book Review
Zaskakująco frapująca. Przystępna. W książce Ariely’ego ekonomia i dziwactwa ludzkiego umysłu stają się zabawne i zajmujące. Fascynująca wycieczka po nauce o podejmowaniu decyzji, która odkrywa przed nami sposoby, w jakie normy społeczne, oczekiwania i okoliczności wodzą nas na manowce. - Time
Dan Ariely w pomysłowy sposób wystawia racjonalność na próbę. (…) Nowe eksperymenty i optymistyczne idee wypływają z niego niczym woda z fontanny. - Boston Globe
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 1 684
- 789
- 153
- 45
- 35
- 34
- 24
- 17
- 15
- 11
Opinia
Książka dobrze napisana, o ciekawych rzeczach, ale bardziej popularna niż naukowa.
Tytułowa irracjonalność to w zasadzie rozwinięcie popularnego tematu dwóch systemów w mózgu służących analizowaniu, zależnie od autora zwanych zimny/gorący lub wolny/szybki. Autor opisuje sporo badań, które przeprowadzał w swojej karierze, ciekawych, choć jakichś takich... płytkich. Większość badanych to studenci dobrych uczelni, MIT czy Harvard, jak dla mnie dość niereprezentatywna próbka. Autor mógłby pokusić się o powtórzenie badań nad nieuczciwością np. w więzieniach, wśród managerów w bankach czy innych instytucjach społecznego zaufania, wyniki mogłyby być równie ciekawe. A tu moim zdaniem trochę zbyt pochopnie rozciąga uzyskane wyniki na ogół społeczeństwa.
A właśnie, sporo jest tu o kryzysie bankowym, ekonomia behawioralna, podobno nowa, lepsza, amerykańska. Ale mam wrażenie, że to takie trochę wróżenie po fakcie, coś jak historycy piszący że wybuch II wojny światowej był dla każdego oczywisty. Ta część książki dla mnie jest wyraźnie słabsza.
Ale jest sporo fajnych rzeczy, np. ilościowe porównanie kontaktów międzyludzkich, społeczne vs. komercyjne. Autor ma lekkie pióro i pewnie jest sympatycznym człowiekiem, skoro przekonał władze uczelni, żeby wydały kilkaset dolarów na piwo, konieczne do przeprowadzenia badań. Wzruszająca była historia o pomyśle nowej karty kredytowej, dzięki której klienci lepiej kontrolowaliby wydatki. Umiarkowanie polecam, choć bardziej jako rozrywkę.
Książka dobrze napisana, o ciekawych rzeczach, ale bardziej popularna niż naukowa.
więcej Pokaż mimo toTytułowa irracjonalność to w zasadzie rozwinięcie popularnego tematu dwóch systemów w mózgu służących analizowaniu, zależnie od autora zwanych zimny/gorący lub wolny/szybki. Autor opisuje sporo badań, które przeprowadzał w swojej karierze, ciekawych, choć jakichś takich... płytkich....