rozwińzwiń

Potęga irracjonalności. Ukryte siły, które wpływają na nasze decyzje

Okładka książki Potęga irracjonalności. Ukryte siły, które wpływają na nasze decyzje Dan Ariely
Okładka książki Potęga irracjonalności. Ukryte siły, które wpływają na nasze decyzje
Dan Ariely Wydawnictwo: Smak Słowa Seria: Mistrzowie Psychologii nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
308 str. 5 godz. 8 min.
Kategoria:
nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
Seria:
Mistrzowie Psychologii
Tytuł oryginału:
Predictably irrational. The hidden forces that shape our decisions
Wydawnictwo:
Smak Słowa
Data wydania:
2018-05-23
Data 1. wyd. pol.:
2009-01-01
Data 1. wydania:
2009-01-01
Liczba stron:
308
Czas czytania
5 godz. 8 min.
Język:
polski
ISBN:
9788365731470
Tłumacz:
Piotr Grzegorzewski, Tatiana Grzegorzewska, Agnieszka Nowak-Młynikowska
Tagi:
Piotr Grzegorzewski Agnieszka Nowak-Młynikowska Tatiana Grzegorzewska decyzje mózg irracjonalność
Średnia ocen

7,2 7,2 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Grosz do grosza. Jak wydawać mądrze i unikać pułapek finansowych Dan Ariely, Jeff Kreisler
Ocena 6,9
Grosz do grosz... Dan Ariely, Jeff Kr...
Okładka książki Dollars and Sense: How We Misthink Money and How to Spend Smarter Dan Ariely, Jeff Kreisler
Ocena 0,0
Dollars and Se... Dan Ariely, Jeff Kr...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,2 / 10
645 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
43
42

Na półkach:

1. Teoria względności- ludzie nie posiadają wrodzonej wiedzy o tym, jaka jest wartość danego przedmiotu, więc często próbują się jej domyślić analizując przewagi lub wady w stosunku do innych produktów lub usług. Poszukujemy wskazówek, a te mają ogromne znaczenie w zakresie podejmowania decyzji. Powszechny jest „efekt wabika”, który polega na skupianiu się jedynie na tych produktach, które są łatwe do porównania, a odrzucamy te, które są różne i trudniejsze do porównania. Teoria względności jest również powodem wielu stanów nieszczęśliwości, ze względu na porównywanie naszego majątku z innymi.
2. Zakotwiczenie- nasze wyobrażenie o uczciwej cenie produktu nie musi pokrywać się z wyobrażeniem innych. Często za właściwą cenę uznajemy tą, którą zobaczymy jako pierwszą, w konsekwencji staje się punktem odniesienia. Przykładowo sugerowana cena detaliczna producenta staje się kotwicą, która może się przekształcić w negatywny nawyk związany z tym, że jeśli pierwsza podjęta decyzja robi na nas dobre wrażenie, wówczas podejmujemy drugi raz tę samą decyzję, co często jest irracjonalne.
3. „Za darmo”- ludzkość przyciąga to, co jest bezpłatne. Doprowadza to do sytuacji, że co prawda możemy coś zyskać, ale jednocześnie wydaliśmy pieniądze na coś, czego nie potrzebowaliśmy. Kiedy coś jest bezpłatnego, wówczas nie analizujemy kosztów i korzyści wybranego rozwiązania. Świetnym tego przykładem są sprzedawcy internetowi oferujący bezpłatną dostawę powyżej jakiejś kwoty. Brakuje nam kilka złotych do darmowej przesyłki, więc wybieramy przedmiot, który się nam nie przyda. Aby pozbyć się tego irracjonalnego problemu, warto każdorazowo zakwestionować swój proces decyzyjny, kiedy w grę wchodzi coś bezpłatnego. Zadajmy sobie pytanie, czy gdyby coś nie było darmowego, to nasza decyzja byłaby taka sama.
4. Normy społeczne i rynkowe- te pierwsze wiążą się z potrzebą wspólnoty i połączenia. Dostarczają one przyjemności obu stronom, nie wymagają natychmiastowej rekompensaty i nie mają charakteru pieniężnego (np. zaproszenie na obiad, bo ktoś nam w czymś pomógł). W przypadku norm rynkowych żądania są formułowane, a wręcz wymagane, jednakże nie spełniają przyjemności, wymagają natychmiastowej rekompensaty i mają charakter pieniężny. Wprowadzenie norm społecznych do relacji rynkowych wiąże się z pozytywnymi skutkami. Oznacza to, że dbanie o relacje społeczne jest skuteczniejsze w kontekście wykonywania czegoś dla nas przez inne osoby.
5. Pobudzenie emocjonalne- z reguły myślimy, że potrafimy przewidzieć podejmowane decyzje. Należy jednak zwrócić uwagę, że mechanizm ten działa inaczej, kiedy jesteśmy w stanie spokoju (wówczas podejmujemy decyzje racjonalne i spokojne) i w stanie pobudzenia (głód, strach, podniecenie, wówczas decyzje nie są racjonalne). Jako ludzie nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak zachowujemy się w stanie pobudzenia, dlatego też warto stworzyć sobie naturalne wytyczne. Przydatne mogą okazać się:
a) Tworzenie pozytywnych skojarzeń- forma nagrody za wykonanie zadań nieprzyjemnych, np. podczas sprzątania słuchanie muzyki
b) Wstępne zobowiązanie- obietnice i decyzje, podejmowane przez nas, gdy jesteśmy w stanie spokoju
c) Przerwanie cyklu losowych nagród- idealne, gdy spędzamy za dużo czasu na rzeczach, które z powodzeniem możemy odłożyć na później.
6. Stronniczość własności- ludzie często podejmują błędne decyzje sprzedażowe z 4 powodów: przywiązują się do rzeczy, które zdobędą, koncentrują się bardziej na stratach niż zyskach, zakładają że sprzedający ma podobne zdanie na temat przedmiotu, charakteryzują się silniejszym poczuciem własności, jeśli włożą w coś więcej pracy.
Jest to w praktyce efekt wyposażenia polegający na tym, że cenimy coś bardziej, gdy to posiadamy. Trudniej jest nam pozbyć się przedmiotów, gdy jesteśmy do nich przywiązani, w konsekwencji wyceniany jest za wysoko. Co więcej, wyceniamy ilość naszej pracy, a nie faktyczną wartość przedmiotu. Zakładamy również, że to nasza cena jest uczciwa.
W kontekście decyzji zakupowych często dzieje się tak, że czujemy, że przedmiot jest już nas, mimo tego, że go jeszcze nie mamy. W reklamach często przedstawiane są historie, które ułatwiają wyobrażenie sobie, że jesteśmy już właścicielami produktu. Powszechne są również okresy próbne, których anulowanie jest trudne, ze względu na niechęć do straty. Aby uchronić się przed złymi decyzjami zakupowymi, warto zatem zastanowić się, jak kupiony przez nas produkt wpłynie na nasze życie, a także unikajmy okresów próbnych.
7. Opcje- zbyt wiele opcji odwraca uwagę od naszych celów, w konsekwencji tracimy pewne możliwości. Aby poradzić sobie z tym problemem, mamy 3 możliwości:
1) Zmniejszenie liczby opcji- usuńmy te, które mają niewielki potencjał lub możliwości. Z reguły są one nieistotne i łatwo je odrzucić
2) Rozważ straty- skupmy się na tym, co możemy stracić, jeśli dana opcja nie zostanie wybrana. Przykładowo jeśli nie zaangażujemy się na uczelni, wówczas możemy przegapić cenne możliwości nabycia wiedzy.
3) Zidentyfikuj opcje znikające- można badać je długoterminowo. W niektórych przypadkach możemy dojść do wniosku, że są one ważne, bowiem nie będą dostępne przez całe życie. Jest to dobry sposób na wyeliminowanie tych opcji, które nie służą naszym interesom w długiej perspektywie czasu.
8. Oczekiwania- sposób postrzegania wydarzeń jest silnie powiązany z oczekiwaniami i wiedzą na temat danego doświadczenia. Postarajmy się zatem, by były możliwie najbardziej bezstronne. Spróbujmy przedstawić neutralny opis zdarzenia. Oczekiwania powiązane są z popularnym efektem placebo, bowiem oczekiwania mogą wpłynąć na wynik doświadczenie. Pamiętajmy o tym, że prostolinijne myślenie, iż niska cena jest równoznaczna z niską jakością to generalizowanie. Warto świadomie przemyśleć wybór, porównując przykładowo komponenty lub skład czegoś.
9. Spływająca nieufność- mamy tendencję do obdarzania wszystkich nieufnością. W konsekwencji gdy widzimy, że coś jest bezpłatne, wówczas traktujemy to jako przebiegłą próbę oszukiwania nas, bez większej analizy. Jedynym rozwiązaniem jest nabranie większej ufności, czego możemy dokonać przez nawiązanie współpracy z podmiotami, które są godne zaufania. Dodatkowo upewniajmy się, że sposób komunikacji nie jest sprzeczny lub nie opiera się na uproszczeniach lub podtekstach
10. Zracjonalizowana nieuczciwość- z reguły każdy uznaje się za uczciwego. Niemniej jednak korzyści finansowe mogą znacznie zmienić nasz kompas moralny. Warto mieć świadomość, że brak pieniędzy wiąże się często z racjonalizacją działań. Aby tego uniknąć, należy rozpoznać sytuacje, kiedy tak właściwie podejmujemy się nieuczciwych zachowań.
11. Głośne dokonywanie wyborów- podejmowane na głos decyzje wiążą się z mniejszym zadowoleniem. Inaczej zachowujemy się bowiem w obecności innych, a inaczej prywatnie. Ludzie chcą tworzyć indywidualny obraz siebie, dlatego postępują w inny sposób, niż myślą w rzeczywistości.

1. Teoria względności- ludzie nie posiadają wrodzonej wiedzy o tym, jaka jest wartość danego przedmiotu, więc często próbują się jej domyślić analizując przewagi lub wady w stosunku do innych produktów lub usług. Poszukujemy wskazówek, a te mają ogromne znaczenie w zakresie podejmowania decyzji. Powszechny jest „efekt wabika”, który polega na skupianiu się jedynie na tych...

więcej Pokaż mimo to

avatar
484
333

Na półkach:

Ach ci amerykańscy naukowcy! Gdyby nie oni, to byśmy mieszkali w lepiankach, krzesali ogień i polowali na mamuty. Ale żarty na bok, przecież ten piękny umysł, który kieruje naszymi decyzjami, nawet nie wiemy do końca jak działa. Jeszcze. A każde badanie, odkrywające meandry tego elektrochemicznego przyrządu do myślenia umieszczonego na końcu naszej szyi, przybliża nas do celu.
Niestety wiedza o tym jak coś działa, nie powoduje w żadnym razie, że mamy wpływ na to działanie. Możemy się reflektować nad swoimi świadomymi czynami, ale przecież również wiemy (na przykład z książki Daniela Kahnemana "Pułapki myślenia"),że steruje nami nie ten racjonalny i logiczny, powolny umysł, lecz ten instynktowny i szybki. Wniosek z tego jest taki, że spostrzeżenia autora sprawiają, że mamy wiedzę, ale czy damy radę ją wykorzystać? W jakimś stopniu na pewno tak, może dzięki temu nie będziemy tak przewidywalnie irracjonalni.

Ach ci amerykańscy naukowcy! Gdyby nie oni, to byśmy mieszkali w lepiankach, krzesali ogień i polowali na mamuty. Ale żarty na bok, przecież ten piękny umysł, który kieruje naszymi decyzjami, nawet nie wiemy do końca jak działa. Jeszcze. A każde badanie, odkrywające meandry tego elektrochemicznego przyrządu do myślenia umieszczonego na końcu naszej szyi, przybliża nas do...

więcej Pokaż mimo to

avatar
264
204

Na półkach: ,

Ciekawa i uwazam ze wata przeczytania, czyta sie bardzo szybko bo zalaczone badania sa interesujace. Jedyna uwaga to wlasnie na temat badan i na ile maja one naukowe podstawy, ja bym bardziej nazwal to ankietami i wyciaganiem wnioskow na podstawie jednak bardzo malych probek i w wiekszosci posrod studentow co nie przeklada sie na cale spoleczenstwo. Tak jak np to ze no w restauracji zamawiamy zawsze cos czego inni przy naszym stole jeszcze nie wybrali - absurd albo ja jestem dziwny i nawet czesciej zamwiam to samo co inni (zwlaszcza gdy nie znam restauracji/kuchni) niz coś totalnie innego. Ogolnie uczucia mieszane ale przeczytac warto i wyciagnac swoje wnioski :)

Ciekawa i uwazam ze wata przeczytania, czyta sie bardzo szybko bo zalaczone badania sa interesujace. Jedyna uwaga to wlasnie na temat badan i na ile maja one naukowe podstawy, ja bym bardziej nazwal to ankietami i wyciaganiem wnioskow na podstawie jednak bardzo malych probek i w wiekszosci posrod studentow co nie przeklada sie na cale spoleczenstwo. Tak jak np to ze no w...

więcej Pokaż mimo to

avatar
27
17

Na półkach:

No i następny złotousty, gwałciciel prawdy...
Jeśli ktoś ma podstawową wiedzę na temat tego, jak wygląda eksperyment naukowy i co potrzeba, aby zatwierdzić jego prawdziwość, z łatwością odkryje że coś tu nie gra. Kolega Dany nagminnie nagina rzeczywistość, na potrzeby swojej egotycznie wypaczonej narracji. Odklejony jedzie po bandzie, bez żadnych skrupułów. Poprzez przyciągający tytuł, sprytnie wabi bogu ducha winnego, ciekawego rzeczywistości czytelnika, aby wylać nań wiadro pomyj, piany ubitej z efektów ubocznych swojej wypaczonej wyobraźni.
Szkoda że wydawcy nie weryfikują swoich książek , a tego typu socjopatyczni mąciciele, których jest ostatnio cały ogrom -bezkarnie kradną naszą uwagę, czas i pieniądze, a co najgorsze... zaśmiecają nasze mózgi.
A może Dan nie wie że nie wie...?
W każdym razie zakup książki odradzam.
Dziękuję za uwagę ;*

No i następny złotousty, gwałciciel prawdy...
Jeśli ktoś ma podstawową wiedzę na temat tego, jak wygląda eksperyment naukowy i co potrzeba, aby zatwierdzić jego prawdziwość, z łatwością odkryje że coś tu nie gra. Kolega Dany nagminnie nagina rzeczywistość, na potrzeby swojej egotycznie wypaczonej narracji. Odklejony jedzie po bandzie, bez żadnych skrupułów. Poprzez...

więcej Pokaż mimo to

avatar
6
1

Na półkach:

Książka oparta na sfałszowanych badaniach. Autor notorycznie manipuluje danymi i fałszuje wyniki, co zostało udowodnione. Radzę uważać i traktować to raczej jako fantastykę naukową.

Książka oparta na sfałszowanych badaniach. Autor notorycznie manipuluje danymi i fałszuje wyniki, co zostało udowodnione. Radzę uważać i traktować to raczej jako fantastykę naukową.

Pokaż mimo to

avatar
7
5

Na półkach:

Super, fajne przykłady podane, chociaż wolałbym bardziej zwięzłą formę. Dużo notatek zrobione, sporo z niej wyniosłem. Warto przeczytać.

Super, fajne przykłady podane, chociaż wolałbym bardziej zwięzłą formę. Dużo notatek zrobione, sporo z niej wyniosłem. Warto przeczytać.

Pokaż mimo to

avatar
303
104

Na półkach:

Książka traktująca o ekonomii behawioralnej, której mechanizmy dobrze poznać by bardziej holistycznie podejść do tematu ekonomii i zachowań konsumenckich.

Dużo ciekawych treści, ale są też momenty zbyt banalne lub wyciąganie wniosków na podstawie badań, które są przeprowadzone na małej próbce lub ich metodologia nie jest w pełni wiarygodna.

Momentami miałam wrażenie, że pewne treści i spostrzeżenia są próbami manipulacji, co dość częste u Amerykańskich autorów, jednak całe szczęście nie było mdlacych treści marketingowych promujących inne dzieła autora lub licznych powtórzeń.

Moim zdaniem jest to pozycja warta przeczytania, jeśli czytelnik myśli logicznie i nie konsumuje wszystkiego co jest podane na talerzu lektury.

Autor dzieli się także wieloma przemyśleniami (aka utopijnymi wizjami) dotyczącymi amerykańskiej rzeczywistości, głównie świata finansów, kredytów, polityki, opieki zdrowotnej, ubezpieczeń. Niektóre są interesujące, inne dość mocno odklejone od rzeczywistości i oczywiście bardzo subiektywne.

Raczej nie przeczytam ponownie, ale temat ekonomii behawioralnej bardzo mnie zainteresował, czyli chyba autor osiągnął swój cel 😉

Książka traktująca o ekonomii behawioralnej, której mechanizmy dobrze poznać by bardziej holistycznie podejść do tematu ekonomii i zachowań konsumenckich.

Dużo ciekawych treści, ale są też momenty zbyt banalne lub wyciąganie wniosków na podstawie badań, które są przeprowadzone na małej próbce lub ich metodologia nie jest w pełni wiarygodna.

Momentami miałam wrażenie, że...

więcej Pokaż mimo to

avatar
148
143

Na półkach:

Dobra, momentami zaskakująca lektura.

Książka dotyczy ekonomii behawioralnej i pokazuje nielogiczności w naszym postępowaniu na co dzień.
Jej wartością są niewątpliwie opisy licznych eksperymentów, które przeprowadził autor.

Skróciłabym jedynie trochę momentami zbyt długie i jednocześnie nieco utopijne i naiwne refleksje Dana Arielego na temat rządów, banków i możliwości poprawy jakości naszego życia.
Nie wierzę w powodzenie samochodów dzwoniących do rodziców w momentach przekroczenia prędkości, ani w karty kredytowe dbające o niewielkie wydatki użytkowników ;)

Dobra, momentami zaskakująca lektura.

Książka dotyczy ekonomii behawioralnej i pokazuje nielogiczności w naszym postępowaniu na co dzień.
Jej wartością są niewątpliwie opisy licznych eksperymentów, które przeprowadził autor.

Skróciłabym jedynie trochę momentami zbyt długie i jednocześnie nieco utopijne i naiwne refleksje Dana Arielego na temat rządów, banków i możliwości...

więcej Pokaż mimo to

avatar
147
118

Na półkach:

Niby znane teorie, ale zebrane w jednym miejscu mają sens. Czyta się nieźle.

Niby znane teorie, ale zebrane w jednym miejscu mają sens. Czyta się nieźle.

Pokaż mimo to

avatar
50
11

Na półkach:

Jeśli ktoś pracuje w reklamie/marketingu/sprzedaży, to inwestycja czasu i pieniędzy zwróci się bardzo szybko z nawiązką :)

Jeśli ktoś pracuje w reklamie/marketingu/sprzedaży, to inwestycja czasu i pieniędzy zwróci się bardzo szybko z nawiązką :)

Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    1 686
  • Przeczytane
    793
  • Posiadam
    154
  • 2018
    45
  • Psychologia
    35
  • Teraz czytam
    34
  • Ulubione
    24
  • Chcę w prezencie
    17
  • Audiobooki
    15
  • 2019
    11

Cytaty

Więcej
Dan Ariely Potęga irracjonalności Zobacz więcej
Dan Ariely Potęga irracjonalności Zobacz więcej
Dan Ariely Potęga irracjonalności Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także