Kinowe uniwersum superbohaterów

Okładka książki Kinowe uniwersum superbohaterów
Tomasz Żaglewski Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN film, kino, telewizja
358 str. 5 godz. 58 min.
Kategoria:
film, kino, telewizja
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Naukowe PWN
Data wydania:
2017-06-03
Data 1. wyd. pol.:
2017-06-03
Liczba stron:
358
Czas czytania
5 godz. 58 min.
Język:
polski
ISBN:
9788301193201
Tagi:
film kino superbohaterowie Batman Superman popkultura
Średnia ocen

                7,0 7,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Zeszyty komiksowe #25: Komiks w Internecie Sarah Andersen, Tomasz Bazylewicz, Mar Bogdanis, Jakub K. Dębski, Ksenia Frąszczak, Maciej Gierszewski, Dominika Gracz, Smutne Historie, Jakub Jankowski, Michał Jutkiewicz, Damian Kaja, Tomasz Kontny, Monika Laprus-Wierzejska, Marianna Maśnik, Melon, Hubert Możdżeń, Tomasz Niewiadomski, Agata Nowicka, Katarzyna Olbromska, Krzysztof Otorowski, Robert Piotrowski, Beata Smugaj, Jerzy Szyłak, Michał Traczyk, Papryk Vege, Artur Wabik, Adam Walas, Katarzyna Witerscheim, Rafał Wójcik, Dennis Wojda, Tomasz Żaglewski, Przemysław Zawrotny
Ocena 0,0
Zeszyty komiks... Sarah Andersen, Tom...
Okładka książki Teksty Drugie 5/2017: Przeszłe przyszłości Piotr de Bończa Bukowski, Anne Carson, Rafał Górski, Tomasz Majewski, Piotr Michałowski, Magdalena Saryusz-Wolska, Małgorzata Szumna, Jerzy Szyłak, Justyna Tabaszewska, Wojciech Tomasik, Marta Tomczok, Tomasz Żaglewski, Paweł Zajas, praca zbiorowa
Ocena 0,0
Teksty Drugie ... Piotr de Bończa Buk...
Okładka książki Prosumpcja. Pomiędzy podejściem apokaliptycznym a emancypującym Piotr Siuda, Tomasz Żaglewski
Ocena 6,0
Prosumpcja. Po... Piotr Siuda, Tomasz...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,0 / 10
23 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
660
487

Na półkach:

Dzisiaj kino komiksowe to, prawie zawsze osiągające kasowe sukcesy, blockbustery, trudno więc uwierzyć w to, że jeszcze dwadzieścia lat temu pojęcie filmu komiksowego było używane w kontekście pejoratywnym (a niektórzy krytycy używali go w takim sensie, w niedawno powstałych tekstach), a same produkcje tego typu były uważane za niszowe i kiepskie. Dziś nawet osoby nieczytające komiksów wiedzą kim jest Spiderman, Batman czy Superman, a mnogość gadżetów związanych z komiksowymi herosami i heroinami jest oszałamiająca. Coraz więcej jest też ludzi, którzy zaczynają interesować się tymi obrazkowymi historiami oraz produkcjami filmowymi powstałymi na ich podstawie. Nic więc dziwnego, że także nauka (w Polsce) zaczęła się interesować tym fenomenem, a z tego zainteresowania wniknęła publikacja Tomasza Żaglewskiego Kinowe uniwersum superbohaterów, której celem była analiza współczesnego filmu komiksowego, i nie tylko.

Na wstępie warto zaznaczyć, że praca ta wypełnia lukę na polskim rynku filmoznawczym i zdecydowanie jest ważna dla dalszych badań i analiz, ale być może właśnie dlatego że jest pierwszą tak dużą pracą poświęconą tematyce komiksu, nie jest pozbawiona wad?

Pierwszym i najważniejszym jej problemem jest typowo akademicki język, przez który trudno przebrnąć nawet mi, a z wykształcenia jestem filmoznawcą. Nawet jeśli autor uznał, że nie ma innego wyjścia i nie potrafi inaczej wyjaśnić swoich tez, redakcja mogła posilić się o podstawowe przypisy chociażby takich zwrotów jak: paratekstualizacja; kamparatystyka mediów, a pisania zwrotu trójkąt uniwers-alny w ten sposób po prostu nie rozumiem, innymi słowy, całość ma nieco pretensjonalny wydźwięk i zdaje się być tekstem znacznie przeintelektualizowanym, a przecież mowa tutaj o komiksach, czyli czymś co zupełnie nie kojarzy się z nauką akademicką... Rozumiem też, że założenie jest takie aby książka głównie dotarła do wykładowców i studentów kulturoznawstwa, a zwyczajny miłośnik komiksów jest tutaj odbiorcą ewentualnym, ale zawsze wyznawałam zasadę, że jeśli coś można powiedzieć/napisać prościej/jaśniej to należy to zrobić. Naukowa teoria nie stanie się bardziej naukowa jeśli użyje się kumulacji naukowych zwrotów - sens pozostaje taki sam.

Żaglewski stara się w swojej pracy odpowiedzieć na wszystkie ważne pytanie, które mogły pojawić się wraz z rozwojem kina komiksowego. Jest to bardzo ważny aspekt tej pracy bowiem naprawdę jest ona doskonałym punktem wyjścia do polemiki i kolejnych analiz. Z niektórymi tezami zawartymi w tej publikacji można się nie zgodzić (ja np. mam kłopot z zaakceptowaniem faktu, że rozwój terroryzmu przyczynił się do popularyzacji komiksowych historii, choć niewątpliwie na powstanie wielu różnych produkcji wpływały warunki geopolityczne, patrz: Terminator); inne są według mnie oczywiste, jak choćby podkreślanie, że twórcy wciąż szukają nowych środków filmowego wyrazu by pokazać mnogość wątków z jednego uniwersum tzw. every story matters; ale zasadnicza większość to uwagi warte przemyślenia i trafne. Niesamowite jest to, że autor naprawdę z ogromną wnikliwością omawia kolejne filmy superbohaterskie, co może stanowić gratkę dla tych widzów, którym to i owo mogło umknąć podczas seansu.

Doceniam tę publikację, ale jako realistka wiem, że jest naprawdę niewielka grupa odbiorców, która przez nią przebrnie, i to wcale nie zależy od siły uczucia, jakim darzą komiksy. Jest (ta publikacja) ona jednak pełna i na ten moment kompletna, choć na pewno można z nią polemizować, dlatego jestem ciekawa, jak badania nad fenomenem kina komiksowego się rozwiną, tym bardziej, że rok 2018 zapowiada kolejne obiekty do analizy.

Dzisiaj kino komiksowe to, prawie zawsze osiągające kasowe sukcesy, blockbustery, trudno więc uwierzyć w to, że jeszcze dwadzieścia lat temu pojęcie filmu komiksowego było używane w kontekście pejoratywnym (a niektórzy krytycy używali go w takim sensie, w niedawno powstałych tekstach), a same produkcje tego typu były uważane za niszowe i kiepskie. Dziś nawet osoby...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    37
  • Przeczytane
    26
  • Posiadam
    10
  • Komiksy
    2
  • 2018
    2
  • Film
    2
  • 2021
    1
  • Teraz czytam
    1
  • Popkultura, popularnonaukowe
    1
  • Kupić
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Kinowe uniwersum superbohaterów


Podobne książki

Przeczytaj także