Dylan i Cohen. Poeci rocka
- Kategoria:
- językoznawstwo, nauka o literaturze
- Tytuł oryginału:
- Dylan & Cohen. Poets of Rock and Roll
- Wydawnictwo:
- Niebieska Studnia
- Data wydania:
- 2016-12-05
- Data 1. wyd. pol.:
- 2016-12-05
- Liczba stron:
- 294
- Czas czytania
- 4 godz. 54 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788360979501
- Tłumacz:
- Jerzy Łoziński
- Tagi:
- Dylan Cohen piosenka bard
"W latach pięćdziesiątych Chelsea Hotel stał się przystanią takich prozaików i poetów Beat jak Kerouac, Ginsberg, Corso i Herbert Huncke. Wydawcę Raymonda Foye’a zachęcił do zatrzymania się tutaj widok Corsa rozwalającego w holu automat telefoniczny. [...] To tutaj Phil Ochs przemienił się w Johna Traina, a Sid Vicious z The Sex Pistols zamordował swą przyjaciółkę Nancy Spungen. Mieszkali tu również: Dennis Hopper, Bette Davis, Kris Kristofferson i Woody Allen, a jego wnętrza widzimy w takich filmach jak Chelsea Girls Warhola (1966) czy Tajemnica morderstwa na Manhattanie Allena (1993).
W latach sześćdziesiątych dyrektorem hotelu został Stanley Bard, a portierem Jerry Weinstein. Bard bardzo tolerancyjnie traktował artystów z bohemy, którzy rachunki mogli opłacić tylko swymi płótnami – zdobią one korytarze i pokoje. Dawna garderoba damska z freskami wokół fryzów jest dziś gabinetem Barda i syna Davida pełniącego funkcję jego zastępcy. Także po przebudowie w holu znalazło się miejsce dla rzeźb i obrazów, którymi regulowano należność za pobyt w hotelu. Pisarz Taylor Mead zauważył: „Przez lata Stanley zadawał się z całym tym towarzystwem, co sprawiło, że Chelsea wręcz ściągało oryginałów. Myślę, że w końcu miał już dość tych »świrów«”. Natomiast poeci nie byli tak chętnie widziani jak malarze i rzeźbiarze. Corso skarżył się: „Mieszkałem w pokojach, które wynajmują ćpuny i w których zdychają, za które malarze nigdy nie płacą, a poeci – zawsze”.
Cohen większą część pobytu w Nowym Jorku spędził w Chelsea Hotel; bardzo mu odpowiadała artystowska atmosfera i nasycona narkotykami kultura. Linda Hutcheon sugeruje, że Cohen już od roku 1967 konsekwentnie pracował nad swym wizerunkiem kontrkulturowym. Należał do nowojorskiej „sceny”, do której przyłączył się Dylan po zerwaniu z ruchem politycznym. Podczas pobytu Cohena w Chelsea zatrzymywali się: Bob Dylan, którego przyszła żona Sara Lownds wraz ze swą córką miała tu apartament, Robbie Robertson z The Band, tydzień spędziła tu także Nico z The Velvet Underground, którą Dylan poznał w Paryżu w roku 1964 i dla której napisał I’ll Keep It With Mine (piosenka znalazła się na antologiach BIOGRAPH i BOOTLEG SERIES). Nico pracowała w Nowym Jorku od 1959 roku, Dylan (pod którego wpływem pozostawała) poznał ją z Andym Warholem, a ten z kolei nakłonił Velvet Underground, aby wzięli ją na wokalistkę. Wysoka, piękna blondynka robiła ogromne wrażenie na mężczyznach związanych z nowojorską sceną (włącznie z Dylanem). Cohen spotkał Nico w klubie Warhola The Dom i natychmiast się w niej zakochał. Przekonał ją do żywności makrobiotycznej i nagrał dla niej Joan of Arc (SONGS OF LOVE AND HATE),Take This Longing (NEW SKIN FOR THE OLD CEREMONY) i Memories (DEATH OF A LADIES’ MAN). Ona z kolei poznała go z Lou Reedem, zachwyconym jego książkami Flowers for Hitler i Piękni przegrani. W Chelsea Cohen zawarł też znajomość z Edie Sedgwick, grającą w wielu filmach Warhola, a w tym czasie nieustannie faszerującą się koktajlami narkotykowymi. Sedgwick flirtowała z Dylanem w 1966 roku, w czasie gdy – jak to ujął Jonathan Taplin – „uginał się pod ciężarem, przejścia od »czystego« folku do »nieczystego« rocka”. Jej krzykliwe, pewne siebie zachowanie przesłaniało jednak skrytą głęboko kruchość, która zainspirowała Dylana do "Just Like a Woman"."
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 17
- 16
- 6
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Aby uporać się z dylematem, co jest poezją, a co nie, można przystać na sugestię Cohena, że poezja jest bardziej werdyktem niż intencją, a w...
RozwińMożna się zgadzać lub nie z Dylanem i Cohenem, gdy uważają się za poetów, ale nie ulega wątpliwości, że osiągnęli to, co nie udało się ich m...
Rozwiń
OPINIE i DYSKUSJE
Znakomite studium porównawcze twórczości i życiorysów artystów pokazanych na tle przemian społeczno-kulturowych zwłaszcza lat 50-tych i 60-tych.
Nieodzowne uzupełnienie do "Kronik Boba Dylana", przedstawiające genezy najważniejszych utworów i ich losy, np.recenzje czy też wykonania na koncertach.Niestety,a może wręcz przeciwnie,książka wymaga powtórnej lektury ze "słuchaniem" zarówno Cohena i Dylana, jak i mnóstwa tradycyjnych amerykańskich utworów folkowych.
Znakomite studium porównawcze twórczości i życiorysów artystów pokazanych na tle przemian społeczno-kulturowych zwłaszcza lat 50-tych i 60-tych.
więcej Pokaż mimo toNieodzowne uzupełnienie do "Kronik Boba Dylana", przedstawiające genezy najważniejszych utworów i ich losy, np.recenzje czy też wykonania na koncertach.Niestety,a może wręcz przeciwnie,książka wymaga powtórnej lektury ze...