Elementarz tożsamości. Antropologia współczesności - antropologia kontekstowa

Seria: Tropiki
Wydawnictwo: Czarne
6 (2 ocen i 0 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
0
6
2
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje

Peryferia jako najżyźniejsza gleba sztuki? W Elementarzu tożsamości Zbigniew Benedyktowicz, antropolog kultury, sięga po dzieła mistrzów kina: Federico Felliniego, Andrieja Tarkowskiego, Gabriela Axela, Romana Polańskiego, Wojciecha Jerzego Hasa, Zbigniewa Rybczyńskiego, a także twórczość Tadeusza Kantora, Brunona Schulza, Tadeusza Konwickiego, Czesława Miłosza, Mircei Eliadego, Osipa...

Peryferia jako najżyźniejsza gleba sztuki? W Elementarzu tożsamości Zbigniew Benedyktowicz, antropolog kultury, sięga po dzieła mistrzów kina: Federico Felliniego, Andrieja Tarkowskiego, Gabriela Axela, Romana Polańskiego, Wojciecha Jerzego Hasa, Zbigniewa Rybczyńskiego, a także twórczość Tadeusza Kantora, Brunona Schulza, Tadeusza Konwickiego, Czesława Miłosza, Mircei Eliadego, Osipa Mandelsztama i innych, by w ich uniwersalizmie odkryć archetypiczną siłę lokalności, prowincji i prowincjonalności. W globalnym świecie bez granic i historii pamięć, obrzędy, dom, z którego się wychodzi, do którego się tęskni i czasami wraca, mają zapładniającą moc i są źródłem odrodzenia mitu. Wspomnienia ukryte w figurze dziecinnego pokoju, szkolnej klasy, wiejskiego drewnianego domu, w obrzędzie dziadów, wieczerzy czy w figurze wędrownych cyrkowców stają się esencją żywej sztuki.

 

źródło opisu: materiały wydawnictwa

źródło okładki: materiały wydawnictwa

pokaż więcej

Brak materiałów.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Oficjalna recenzja
jusola książek: 3454

Wędrówka po znakach kultury

„Elementarz tożsamości" to zbiór popularnonaukowych esejów Zbigniewa Benedyktowicza z dziedziny antropologii współczesności wydany przez Czarne w serii Tropiki poświęconej tekstom z zakresu szeroko rozumianej antropologii kulturowej. Ten pokaźny zbiór skierowany jest nie tylko do specjalistów, ale i do wszystkich czytelników zainteresowanych bliżej głębszą analizą kulturowych pojęć, symboli i znaków współczesności. Dyskurs naukowy (perspektywa fenomenologiczna i hermeneutyczna) splata się z narracją wykraczającą poza czysto naukowe rozumienie antropologii. Można czytać zbiór jako, niezaskakujący przecież, znak wyjątkowej umiejętności i swobody autora w poruszaniu się między różnymi tekstami kultury, otwartości na przeróżne jej przejawy.

Tom esejów składa się z trzech części. Pierwsza szkicowo określa zagadnienia, którymi zajmuje się antropologia współczesności, wskazując przede wszystkim na jej trzy wymiary: antropologię współczesności, kontekstową i retrospekcji. Druga nosi tytuł: Inspiracje fenomenologiczne i hermeneutyczne. Trzecia poświęcona jest zagadnieniom antropologii filmu.

W części drugiej można między innymi przypomnieć sobie lub wzbogacić wiedzę o sylwetki wielkich myślicieli: religioznawcy Mircei Eliadego i teologa Rudolfa Otta. W eseju im poświęconym poruszone zostały zagadnienia wokół koncepcji homo religiosus: sacrum i profanum, czas sakralny, hierofania oraz zasady i etapy metody fenomenologicznej. Dalej pojawiają się eseje poruszające zagadnienia teorii...

„Elementarz tożsamości" to zbiór popularnonaukowych esejów Zbigniewa Benedyktowicza z dziedziny antropologii współczesności wydany przez Czarne w serii Tropiki poświęconej tekstom z zakresu szeroko rozumianej antropologii kulturowej. Ten pokaźny zbiór skierowany jest nie tylko do specjalistów, ale i do wszystkich czytelników zainteresowanych bliżej głębszą analizą kulturowych pojęć, symboli i znaków współczesności. Dyskurs naukowy (perspektywa fenomenologiczna i hermeneutyczna) splata się z narracją wykraczającą poza czysto naukowe rozumienie antropologii. Można czytać zbiór jako, niezaskakujący przecież, znak wyjątkowej umiejętności i swobody autora w poruszaniu się między różnymi tekstami kultury, otwartości na przeróżne jej przejawy.

Tom esejów składa się z trzech części. Pierwsza szkicowo określa zagadnienia, którymi zajmuje się antropologia współczesności, wskazując przede wszystkim na jej trzy wymiary: antropologię współczesności, kontekstową i retrospekcji. Druga nosi tytuł: Inspiracje fenomenologiczne i hermeneutyczne. Trzecia poświęcona jest zagadnieniom antropologii filmu.

W części drugiej można między innymi przypomnieć sobie lub wzbogacić wiedzę o sylwetki wielkich myślicieli: religioznawcy Mircei Eliadego i teologa Rudolfa Otta. W eseju im poświęconym poruszone zostały zagadnienia wokół koncepcji homo religiosus: sacrum i profanum, czas sakralny, hierofania oraz zasady i etapy metody fenomenologicznej. Dalej pojawiają się eseje poruszające zagadnienia teorii symbolu, działalności teatru Gardzienice, figury Innego, omawiające kwestię zapomnianych słów przy okazji wydanej przez Czarne ciekawej antologii "Zapomniane słowa". Są antropologiczne refleksje wokół Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie oraz jej przestrzeni bliskiej autorowi ("Aleja Róż i okolice"). Oraz tytułowy esej "Elementarz tożsamości", w którym rozwijane jest rozumienie pojęcia tożsamości na marginesie filmu W.Wiszniewskiego "Elementarz" i projektu "Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości". Temat pamięci, przypominania, jej przemijania i odpominania, rozrachunek z pamięcią w kontekście jednostkowym, prywatnym, ale i kulturowym, historycznym jest jednym z ważniejszych składników tożsamości kulturowej, a więc i czołowym zagadnieniem tomu. Specyfiką rozważań jest przywoływanie jako materiału rozlicznych tekstów literackich i filmowych, jak i materialnych i niematerialnych znaków przestrzeni i tradycji, lokalnych i ponadlokalnych. Bogactwo nazwisk i odniesień lekturowych imponuje.

Część trzecia będzie szczególnie interesująca dla kinomanów. W niej znajdą eseje o niepokojącej "La Stradzie" Felliniego (film drogi, film o ludziach drogi, film o artystach, film zapowiadający całą twórczość reżysera), o genialnej "Uczcie Babett" G.Axela w kontekście biblijnej przypowieści o Marii i Marcie, o oscarowym "Tangu" Rybczyńskiego i twórczości Tarkowskiego i Kantora wokół pojęcia nostalgii (i prowincji).

Każdy esej opatrzony jest obfitą bibliografią. Stanowi więc nie tylko inspirację do refleksji w świetle sygnalizowanych tematów, ale również odniesień bibliograficznych. Warto również sięgnąć do "Kontekstów. Polskiej Sztuki Ludowej", których redaktorem naczelnym jest Zbigniew Benedyktowicz, etnograf i antropolog kulturowy, pracownik UW i PAN. Zebrane w tomie eseje można odnaleźć w archiwalnych numerach kwartalnika.

A z okładki spogląda na czytelnika Gulietta Masina w roli wrażliwej i wymykającej się jednoznacznej interpretacji Gelsominy.

Justyna Radomińska

pokaż więcej

Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (70)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 552
jjakubow | 2017-02-26
Przeczytana: 12 marca 2018
książek: 846
warszafka | 2017-02-07
Przeczytana: 10 marca 2017
książek: 171
Vandr | 2018-04-18
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 68
książek: 1362
maxi89 | 2017-08-31
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 4902
tarkeiandrovsky | 2017-08-22
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 135
PaulinaMaria | 2017-08-18
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 235
Julia | 2017-06-09
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 330
Przypkowski | 2017-05-29
Na półkach: Chcę przeczytać
książek: 822
Owca | 2017-03-17
Na półkach: Przeczytane
zobacz kolejne z 60 
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd