Dym wciska się do oczu oraz czego jeszcze nauczyłam się w krematorium
- Kategoria:
- reportaż
- Tytuł oryginału:
- Smoke Gets in Your Eyes: And Other Lessons from the Crematory
- Wydawnictwo:
- 4A Oficyna
- Data wydania:
- 2016-05-04
- Data 1. wyd. pol.:
- 2016-05-04
- Data 1. wydania:
- 2014-09-15
- Liczba stron:
- 284
- Czas czytania
- 4 godz. 44 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788394468002
- Tłumacz:
- Adam Wawrzyński
- Tagi:
- śmierć ars moriendi sztuka umierania krematorium spopielanie umieranie pogrzeb
Zafascynowana śmiercią 23-latka zatrudnia się w domu pogrzebowym, chcąc na własną rękę dowiedzieć się, co dzieje się za drzwiami współczesnej amerykańskiej spopielarni ciał. Wkrótce odkrywa, że wiele praktyk tutejszego przemysłu pogrzebowego ociera się o absurd. Ale to zaledwie początek.
Caitlin Doughty nie tylko przedstawia swoje pełne czarnego humoru wspomnienia z pracy w krematorium, lecz także ukazuje, jak współczesne zachodnie społeczeństwo dobrowolnie pogrąża się w iluzji, iż śmierć go nie dotyczy, jest daleka i nieokreślona. Naszych zmarłych jak najszybciej ukrywamy za stalowymi drzwiami kostnic i domów pogrzebowych, a umierających zabieramy z widoku i zamykamy w szpitalach lub hospicjach. Gdy śmierć dotyka naszych najbliższych, nieodmiennie nas zaskakuje, a prawie zawsze przeraża. Autorka przekonuje, że to dwie strony tego samego medalu – i że najwyższy czas to zmienić.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 352
- 154
- 37
- 5
- 5
- 5
- 4
- 3
- 3
- 3
Opinia
Dziewiętnaście historii o śmierci. O tym, co dzieje się z naszym ciałem po śmierci, o ceremonii pogrzebowej, rytuałach odejścia, tabu śmierci w naszej kulturze, tym, co się dzieje z ludźmi, gdy ktoś odchodzi. Wszystko to opowiedziane przez młodą tanatolorzkę, która rozpoczyna pracę w krematorium domu pogrzebowego, szukając sposobu na zmierzenie się z własną traumą. Opowieści o tym, jak śmierć oddziałuje na nas, żywych i umarłych, i jak my, kształtując naszą kulturę, oddziałujemy na śmierć i jej postrzeganie. Historio-eseje pełne są ciekawostek na temat rozmaitych praktyk pogrzebowych, starożytnych i współczesnych, i tych całkiem nowoczesnych. Opowieści o bliskości śmierci w średniowieczu i udawaniu, że śmierć nie istnieje w XXI wieku. A pod tym wszystkich – wezwanie do reformy. Książka Caitlin Doughty jest bowiem manifestem – marzeniem o dobrej śmierci. O godnej śmierci, bez komercyjnego blichtru i emocjonalnej alienacji, zepchniętej gdzieś na same tyły naszego świata. Opowiadając swoje historie o stracie i miłości, narratorka mówi nam, czego nauczyła się z obcowania ze śmiercią, z unikatowego doświadczenia, które nie każdemu będzie dane. Pod wieloma względami ta książka przypomina „Balsamistę” Mihary, chociaż tam w centrum znajdowało się poczucie straty tych, którzy pozostali przy życiu. Tutaj chodzi o coś dużo bardziej osobistego, o intymne przeżycie, jakim jest doświadczenie własnej śmiertelności. Caitlin Doughty poniekąd wzywa nas do pomyślenia o swojej śmierci – ona niechybnie nastąpi. Jak chcemy odejść? Jak chcemy być pożegnani? Do jakiego stopnia uważamy, że życie warte jest jego podtrzymywania? Jak rozpaczliwie próbujemy przedłużać własną egzystencję i udawać, że problem nie istnieje? Wezwanie, aby zaplanować wszystko wcześniej, jest w rzeczywistości wezwaniem do przemyślenia swojej śmiertelności. Twój czas się kończy tylko dlatego, że nie stoi w miejscu? Co zrobisz? Co po sobie zostawisz? Jakie wspomnienia? Jak bardzo będziesz kochany i pamiętany po wszystkim?
Pod wieloma względami książka ta jest bardzo amerykańska, ze swoją spersonalizowaną wizją pochówków, gdzie istnieje tak wiele opcji i możliwości, od balsamowania po kremację. W naszym ponurym katolickim kraju wszystkie wyglądają tak samo, do kościoła i na cmentarz, ten sam model dla wszystkich, zasmucający konformizm, który wyjątkowo dobrze portretuje nasze społeczeństw. Jeśli porównać amerykańską kulturę śmierci i umierania z polską, można dojść do ciekawych wniosków, zwłaszcza, że pod wieloma względami są to tak podobne społeczeństwa, z całą swoją bigoterią, nienawiścią i uprzedzeniami. Co o nas mówi sposób, w jaki umieramy?
Chciałabym, żeby z moim ciałem po śmierci stało się pożytecznego, skoro za życia się na to nie zdobyłam. Może nie od razu oddanie go na naukę, bo nie wierzę w szczególną pożyteczność robienia za testowego manekina dla chirurgów plastycznych. Ale chciałabym rozłożyć się w sposób, który coś zmieni. Użyźni glebę. Chciałabym, aby coś na mnie rosło i żyło, kiedy ja już nie będę. Zmienić się w bakterie rozkładające toksyny (nowy wynalazek z MIT). Zamknięcie w trumnie ma w sobie coś traumatycznego, kremacja brzmi lepiej, ale nie chcę potem wylądować z powrotem na cmentarzu, bo jaki to ma sens? Skoro naszym przeznaczeniem jest być karmą dla robaków, chociaż to zróbmy dobrze.
Dziewiętnaście historii o śmierci. O tym, co dzieje się z naszym ciałem po śmierci, o ceremonii pogrzebowej, rytuałach odejścia, tabu śmierci w naszej kulturze, tym, co się dzieje z ludźmi, gdy ktoś odchodzi. Wszystko to opowiedziane przez młodą tanatolorzkę, która rozpoczyna pracę w krematorium domu pogrzebowego, szukając sposobu na zmierzenie się z własną traumą....
więcej Pokaż mimo to