Kobieta. Silna płeć

Wydawnictwo: Petrus
6 (1 ocen i 0 opinii) Zobacz oceny
10
0
9
0
8
0
7
0
6
1
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
ISBN
9788377203934
kategoria
literatura piękna
język
polski
dodał
LubimyCzytać

W dziejach naszej cywilizacji kobieta długo była lekceważona i traktowana przedmiotowo. W XV wieku przed Chrystusem niewolnica w Asyrii kosztowała 100 gram ołowiu, a w Egipcie dwie krowy i dwa cielęta. 200 lat później płacono za nią: fartuch, prześcieradło, pięć ubrań płóciennych, trzy czary miedziane, kocioł miedziany, krążek miedziany, jeden kilogram...


W dziejach naszej cywilizacji kobieta długo była lekceważona i
traktowana przedmiotowo. W XV wieku przed Chrystusem niewolnica w Asyrii
kosztowała 100 gram ołowiu, a w Egipcie dwie krowy i dwa cielęta. 200
lat później płacono za nią: fartuch, prześcieradło, pięć ubrań
płóciennych, trzy czary miedziane, kocioł miedziany, krążek miedziany,
jeden kilogram złomu miedzi, kubek miodu. W Babilonie, w VI wieku przed
Chrystusem, kobieta z małym dzieckiem kosztowała 19 szekli (płaca za
jeden dzień pracy), a w "kulturalnej" Grecji w V wieku przed Chrystusem
za młodą niewolnicę żądano 150 drachm (płaca za trzy dni pracy dorosłego
mężczyzny). Starożytni Grecy lubili filozoficzne i polityczne dyskusje,
a kobiety - nie wykształcone i ograniczane do spraw domowych - uznawano
za nie nadające się do takich rozmów. Stąd też uznawano je za istoty
niższe, potrzebne tylko do rodzenia dzieci. Sądzono też, że przyjaźń i
miłość możliwa jest tylko między mężczyznami, co mocno przyczyniło się
do rozwoju męskiego homoseksualizmu zwanego wówczas "miłością grecką".
Eurypides twierdził, że jeden mężczyzna wart jest dziesięć tysięcy
kobiet. Sokrates mówił wprawdzie, że "kobiety wcale nie są gorsze od
mężczyzn", ale dodawał, że wszystkiego, czego "kobietom trzeba, to
odrobinę więcej kondycji fizycznej i energii umysłowej" (Xenophon,
Symposium, 2).


Wielorakie były przyczyny historyczne, społeczne i kulturowe, dla
których z końcem XIX i początkiem XX wieku pojawiły się sufrażystki,
feministki, kobiety wyzwolone. W Kościele, zgodnie z nauką Jezusa,
naturalne jest równouprawnienie kobiety. Święty Tomasz z Akwinu pisze,
że "jeśli chodzi o rzeczy duchowe, kobieta nie różni się od mężczyzny".
Równość godności i praw kobiety i mężczyzny nie oznaczają jednak tego,
by ich role w Kościele były takie same, np. sposób rozstrzygania sprawy
kapłaństwa kobiet. II Sobór Watykański wzywa jednak wszystkie kobiety do
udziału w akcji apostolstwa.

 

źródło opisu: Matras

źródło okładki: Matras

pokaż więcej

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (0)
 Pokaż tylko oceny z treścią
Brak opinii. Napisz pierwszą opinię!
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Zapisując się na newsletter zgadzasz się na otrzymywanie informacji z serwisu Lubimyczytac.pl w tym informacji handlowych, oraz informacji dopasowanych do twoich zainteresowań i preferencji. Twój adres email będziemy przetwarzać w celu kierowania do Ciebie treści marketingowych w formie newslettera. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Cytaty z książki
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd