Drugi dar Nilu, czyli o mnichach i klasztorach w późnoantycznym Egipcie
- Kategoria:
- religia
- Seria:
- Źródła monastyczne
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC
- Data wydania:
- 2014-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-01-01
- Liczba stron:
- 501
- Czas czytania
- 8 godz. 21 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788373545182
- Tagi:
- Starożytność Późny antyk Egipt Egipt grecko-rzymski Chrześcijaństwo i historia Kościoła Monastycyzm Mnisi i klasztory Monastycyzm egipski Chrześcijaństwo starożytne Koptowie
Herodot stwierdził kiedyś, opisując mechanizmy wylewu Nilu, że Egipt jest darem tej świętej rzeki. Znad Nilu pochodzi jeszcze jedna forma życia, która w głęboki sposób zaważyła nad kształtem obecnego świata. Mamy na myśli życie mnisze, ów drugi, obok samego Egiptu, dar Nilu. Święta Rzeka zawsze powracała spokojnie do swego koryta. Monastycyzm okazał się jednak siłą o wiele większą i nie mniej żywotną: wylewając się poza Egipt dotarł na krańce ówczesnego świata, a z czasem, gdy sam świat się powiększył, dotarł także na jego nowe obszary. O żywotności egipskich ideałów świadczy przede wszystkim różnorodność ich interpretacji, popularność, która przez wieki nie słabła, ale na przekór różnym zawirowaniom historii nasilała się i żyła własnym życiem. Nie zmienia to jednak faktu, że kolejni reformatorzy wracali do Egiptu, który, o dziwo!, był dla nich niczym Ziemia Obiecana…
Książka profesor Ewy Wipszyckiej jest obecnie najbardziej kompetentnym polskim wprowadzeniem do studium nad mnichami egipskimi doby późnego antyku.
W źródłach greckich całą pustynną strefę nazywa się terminem oros, który w grece znaczy normalnie „góra”, „wzgórze”, ale w egipskich warunkach nabrał on także znaczenia „pustynia”, obejmując wszystkie tereny, które nie były ziemią uprawną, ziemią czarną (Egipcjanie w czasach faraońskich nazywali swój kraj khemi, co oznaczało ziemię czarną; pustynia jest płowa, przejście między nimi jest gwałtowne). Tym samym mianem oros określano także mniejsze połacie pustynnej ziemi, które pojawiały się w pasie uprawnym przede wszystkim wtedy, gdy grunt podnosił się na tyle, że nie pokrywała go woda wylewu. Czasami z powodu błędu ludzkiego dopuszczano do głębokiego zasolenia gruntu (woda wylewu zbyt długo pozostawała w danym miejscu). Na takiej ziemi nic nie mogło wyrosnąć. W różnych miejscach, tam gdzie wody było za dużo (przede wszystkim w Delcie, na brzegu jeziora Moeris w Fajum),tworzyły się bagniska. Rzecz charakterystyczna, tym samym słowem oros (i jego koptyjskim odpowiednikiem tooy) określano także wspólnoty monastyczne, zarówno eremy, jak klasztory, a to dlatego, że powstawały przede wszystkim na pustyni.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 22
- 11
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Bądź pierwszy
Dodaj cytat z książki Drugi dar Nilu, czyli o mnichach i klasztorach w późnoantycznym Egipcie
Dodaj cytat
OPINIE i DYSKUSJE
Miałem okazję słuchać wykładu prof. Wipszyckiej krótko po wydaniu tej książki (otrzymałem wtedy dedykację na innej jej książce),ale po "Drugi dar Nilu" sięgnąłem dopiero po kilku latach. Jest to niewątpliwie wybitna synteza monastycyzmu egipskiego, a więc zagadnienia, które od wielu już lat znajduje się w centrum zainteresowań Autorki. Książka składa się z dwóch części: pierwsza jest omówieniem najważniejszych dla historii egipskich mnichów źródeł literackich, a druga analizą różnych problemów badawczych dotyczących tej problematyki. Lektura pracy pozwala zrozumieć, jak bardzo trudną dziedziną wiedzy jest późnoantyczny monastycyzm egipski, jak wiele wymaga lektura tekstów źródłowych (problemy z różnorodnością wersji językowych, "cenzura" teologiczna, topika literacka) i jak trzeba ją stale konfrontować ze znaleziskami papirusowymi oraz materiałem archeologicznym. Autorka podkreśla też znaczenie dokładnego poznania topografii Egiptu, niczym Polibiusz wyśmiewając nieco gabinetowych historyków, którzy nigdy nie odwiedzili kraju, o którym piszą. Można zatem powiedzieć, że w tej pracy można przeczytać o swego rodzaju "naukowej kuchni" badaczy późnoantycznego Egiptu. Szczególnie interesująco wypada tu rozdział o monastycyzmie kobiecym, w którym Wipszycka krytykuje dwa funkcjonujące w nauce podejścia do tematu, które - choć wychodzą z całkowicie sprzecznych założeń - prowadzą do równie poważnych wypaczeń rzeczywistości historycznej. Bardzo dobra książka, prostująca wiele nieprawdziwych twierdzeń dotyczących tych zagadnień, a zarazem naprawdę przystępnie napisana.
Tomasz Babnis
Miałem okazję słuchać wykładu prof. Wipszyckiej krótko po wydaniu tej książki (otrzymałem wtedy dedykację na innej jej książce),ale po "Drugi dar Nilu" sięgnąłem dopiero po kilku latach. Jest to niewątpliwie wybitna synteza monastycyzmu egipskiego, a więc zagadnienia, które od wielu już lat znajduje się w centrum zainteresowań Autorki. Książka składa się z dwóch części:...
więcej Pokaż mimo toNa pewno książka dla pasjonatów, mi osobiście się podobała gdyż zawierała dużo ciekawych szczegółów
Na pewno książka dla pasjonatów, mi osobiście się podobała gdyż zawierała dużo ciekawych szczegółów
Pokaż mimo to